Har du nogensinde oplevet noget du vil karakterisere som overnaturligt eller paranormalt?

Jahnu Dasa

Lad mig begynde med at sige at det faktum vi er bevidste væsener, er et overnaturligt fænomen. Eftersom der ikke er nogen fysisk eller biologisk forklaring på bevidsthed, er bevidsthed per definition overnaturlig. Så ved at observere vore egen bevidsthed, har vi allesammen oplevet noget overnaturligt.

Nå det så er sagt, så lad mig fortælle lidt om spøgelser, som det bliver forklaret i den vediske tradition.

En sjæl har to kroppe - en fysisk krop, der består af de 5 sanser - og en psykisk krop, der består af sindet, intelligensen og det falske ego. Sindet består af tanker, følelser og vilje. Intelligensen består af skelnevnen, og det falske ego består af den falske identitetsfornemmelse med kroppen og sindet. Og sjælen - det er observanten eller bevidstheden. Det er sindet, der ved døden bærer sjælen over i en ny krop.

Spøgelse bliver man til, hvis man begår selvmord eller hvis man lider en pludselig eller meget voldsom død. Et spøgelser er således en sjæl i en psykisk krop men uden en fysisk krop. Spøgelser er ofte meget frustrerede og misundelige. Det hænger sammen med, at alle de følelser, begær, tanker, drifter og opfattelser, man havde mens man var i live, vil man også have som spøgelse. Et spøgelse er fuld af drifter som sult og tørst og sexbegær, men det kan ikke få afløb for disse begær, for til det kræves der en fysisk krop. Det er derfor, at spøgelser ofte forsøger at overtage en person, så de kan få afløb for deres frustrerede begær.

Det er en meget frustrerende og lidelsesfuld tilstand at være spøgelse. Jeg mødte engang et spøgelse, der forsøgte at overtage min krop, men det lykkedes mig at afstøde det ved hjælp af Hare Krishna mantraet. Det var en meget skræmmende oplevelse. Men det er kun meget kraftfulde spøgelser, der kan bevæge ting på det fysiske plan. Det kræver viden og øvelse at virke på det australe plan, og det har de fleste spøgelser ikke.

Det er værd at lægge mærke til her, at den vediske forklaring er den mest tilbundsgående og detaljeret forklaring omkring psyken og spøgelser. Og der er inte dogmatisk ved den. Det er sjovt, som moderne mennesker har en tendens til øjeblikkeligt at afvise detaljeret viden om det, de ikke ved noget om, eller som de nægter at tro på.

Der er rapporter over hele verden fra folk, der har mødt spøgelser, og den vediske version forklarer blot det, folk har været udsatte for. Om man vil tro på den eller ej, er selvfølgelig op til en selv.

Når det er sagt, så lad mig fortælle om min egen oplevelse med spøgelser. Jeg behøver ikke at være i tvivl om, hvorvidt spøgelser eksisterer eller ej, for jeg har selv mødt et. Desuden bliver de også beskrevet i den urgamle kundskab fra den vediske tradition.

Da jeg først kom til Hare Krishna, var jeg munk i 5 år. Min opgave (eller tjeneste, som vi kalder det) var at sælge bøger overalt i Danmark. Vi var fem munke, der rejste rundt i en Hiace fyldt med bøger. Vi boede en uge af gangen i et sommerhus, vi havde lejet, og så tog vi ud derfra og solgte bøger i alle byerne i omegnen.

På det tidspunkt havde vi lejet et sommerhus i Kolding egnen. Vi plejede at gå til ro omkring kl. 20 og stå op kl. 3 om morgenen for at meditere.

Den morgen vågnede jeg som sædvanligt, men jeg var totalt desorienteret. Jeg vidste ikke om jeg lå ned eller stod op, eller om jeg var vågen eller stadig sov.

Så fornemmede jeg en person der stod ved siden af mig. Der var slet ikke noget at være i tvivl om. Jeg kunne ikke se vedkommende, men jeg mærkede hans (eller hendes) tilstedeværelse og vibrationer af intens had og misundelse. Jeg blev grebet af ubændig skræk. Jeg følte, hvordan han hoppede på mig. Jeg mærkede en stærk trykkende fornemmelse på halsen og brystet. Jeg kunne ikke få vejret.

Nu lærer vi om spøgelser i Hare Krishna, så på det tidspunkt vidste jeg, hvad der foregik. Vi lærer, at spøgelser ikke kan udstå lyden af Guds hellige navn. Jeg kendte også et specielt spøgelses mantra, der jager spøgelser væk, men da jeg forsøgte at få det over mine læber, kunne jeg ikke sige en lyd, for jeg var som sagt ved at kvæles. Jeg blev fuld af endnu mere gru og skræk. Så skreg jeg inde i mit sind - KRISHNA, HARE KRISHNA - og med det samme forsvandt den trykkende fornemmelse i halsen og jeg kunne ånde igen.

Hvis du nogensinde skulle være så uheldig at blive angrebet af et spøgelse, så skal du blot skrige HARE KRISHNA! eller tænke det, og forsvinder de.Der er også et særligt mantra til at bortjage subtile, psykiske væsener.

Det lyder som følger:

om hrim kshraum ugra viram,

maha-vishnu jvalantam sarvato mukham,

nrisingham bishanam bhadram,

mrithur mrityum namah my aham

Hvis du nogensinde skulle få problemer med psykiske væsener, det kan også være i form af en særlig ond drøm eller skrækindjagende mareridt som du eller dine børn udsættes for, så skal du bare udtale det mantra, så skal du se. Men du kan også bare recitere Hare Krishna mantraet. Det bortjager øjeblikkeligt alle onde, psykiske elementer fra sindet hvadenten det kommer fra spøgelser eller dine egne traumer. Og det er ikke noget du behøver at tro på eller tage mit ord for. Det virker hvadenten, man tror på det eller ej.