Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Et spørgsmål om Copernicus

0 views
Skip to first unread message

Jan Viborg Møller

unread,
Nov 26, 1998, 3:00:00 AM11/26/98
to
Copernicus opnåede 1497 et kanonikat ved kirken i Frauenburg og blev dermed
kannike, dvs.medlem af et domkapitel hvad er et sådant domkapitel


jeg håber der er nogen der kan/vil besvarer mit spørgsmål

Med venlig hilsen

Jan Viborg Møller

j...@image.dk

--
Med venlig hilsen

Jan Viborg Møller

j...@image.dk
j...@soh-tele.dk

Bj|rn Olav Megard

unread,
Nov 26, 1998, 3:00:00 AM11/26/98
to
In article <C1i72.4370$xA5....@news010.image.dk>, "Jan Viborg Møller"
<j...@image.dk> wrote:

>... hvad er et sådant domkapitel

Gruppen av prester som tjenestegjør (eller skal vi bruke fortid) ved en
domkirke, altså en kirke med en biskop. Denne geistlige gruppen hadde
tradisjonelt myndighet til å dømme i kirkelige saker (f.eks. i
straffesaker mot de geistlige innen stiftet og i saker knyttet til
kirketukt).

I dag, i alle fall i den norske folke-(/stats-)kirken, er domkirkens
kirkelige "sognefunksjon" (med domprosten som sjefssogneprest, og de andre
menighetsprestene) ofte atdskilt fra biskopens kontor, med hans (/hennes)
stiftskapellaner og øvrig kontorpersonale, som gjerne kan ligge et helt
annet sted i byen. Biskopen sees defor riktig sjelden i "hans" (/hennes)
domkirke. "Domkapitlet" utgjorde summen av disse to funksjoner.

Til sammen er det i Norge alltid vanlige 3 prester i en domkirke (som er
riktig mye sett i forhold til hvor få som normalt bor i et sentrumssogn),
og i minst 2, kanskje 4 stiftskapellaner (altså biskopens hjelpeprester)
ved biskopens kontor. Man kunne tenke seg at summen av disse 6-8 prestene
er et slags moderne "domkapittel", en kirkelig ressursgruppe av teologer.
(Man kan jo spørre seg om det er god forvaltning av menneskelige
ressurser.)

Jeg har en ide om at dette ikke nødvendigvis er på samme måte i Danmark.

--
mvh,
Bjørn Olav

"Det er ingen ende på de bøker som skrives.
Mye gransking gjør kroppen trett." (Fork. 12,12)

0 new messages