Oldengelsk quiz

Ivar

Hvad betyder følgende oldsengelske sætning:

Ic hæbbe syx ond twentig fēon būtan mīn hūs.

Det er alle ord som findes i moderne form i engelsk, tysk eller dansk.

Man kan høre det udtalt 25 sekunder inde i nedenstående video.
Svaret kommer cirka ved 3:30.

https://www.youtube.com/watch?v=m9Dagt3SWoo

Bertel Lund Hansen

Ivar wrote:

> Hvad betyder følgende oldsengelske sætning:
>
> Ic hæbbe syx ond twentig fēon būtan mīn hūs.

Det meste er let at forstå:

I have six and twenty ? ? my house.

Efter at have hørt det udtalt, gætter jeg på at "fēon" svarer til "fee",
altså "kvæg" eller "køer", og "būtan" er så en præposition, "foran",
"udenfor" eller lignende.

> Man kan høre det udtalt 25 sekunder inde i nedenstående video.
> Svaret kommer cirka ved 3:30.

Og der fik jeg bekræftet at det var rigtigt. Han siger at "fēon" ikke
minder om et moderne, engelsk ord, men det er forkert. "Fee" er alive
and well i udtryk om løn som engang blev udbetalt i naturalier, og altså
somme tider i køer.

--
Bertel, Denmark

Ivar

> Efter at have hørt det udtalt, gætter jeg på at "fēon" svarer til "fee",

Jeg går ud fra at fēon svarer til det danske fæ.