Dischord

db

Jan 16, 2024, 10:19:50 AMJan 16
Jeg leder efter et dansk ord for det engelske "dischord"
i musicals betydning, dvs en ubehagelig samklang af to
eller flere noder. Jeg finder ikke noget.
Og, til "akkord" står der at det er en kombination af
tre eller flere noder. Hvad med bare to? Hedder de
noget? Dischord er tit bare to.
Desuden er de ikke altid ubehagelige, det kommer an på
sammenhæng. I mange stykker musik er de spændende.
Lyt fx til www.dieterbritz.dk/Nortena.mp3.
--
Dieter Britz

Bertel Lund Hansen

Jan 16, 2024, 11:02:18 AMJan 16
db wrote:

> Jeg leder efter et dansk ord for det engelske "dischord"
> i musicals betydning, dvs en ubehagelig samklang af to
> eller flere noder. Jeg finder ikke noget.

Det hedder "dissonans" (betyder "mislyd").

> Og, til "akkord" står der at det er en kombination af
> tre eller flere noder. Hvad med bare to? Hedder de
> noget?

Dissonans dækker alle muligheder - to eller flere toner.

> Desuden er de ikke altid ubehagelige, det kommer an på
> sammenhæng.

Præcis.

> I mange stykker musik er de spændende.
> Lyt fx til www.dieterbritz.dk/Nortena.mp3.

Det der hedder "forudhold" er jo egentlig også en dissonans.

--
Bertel, Denmark