Kirkebøger

Henry Vest

Jan 25, 2024, 2:35:28 PMJan 25

Jeg er begyndt at forske lidt i min slægt. En vigtig kilde her er
kirkebøger, der i dag ligger digitalt.

Jeg er forbavset over hvor let man tog på stavning! Der føres en
hovedbog og en kontrabog ("backup"). Hovedbogen blev ført af præsten,
kontrabogen blev ført af en degn eller lignende.

For min farfar står der at hans mor hedder Ane Katrine Sofie Vest. For
min farfars mor står der i hovedbogen at hun hedder Ane Cathrine Sophie
West, i kontrabogen står der Ane Kathrine Sophie Vest.

Den slags fejl går igen masser af steder.

Og så sidder du måske og venter på spørgsmålet, men der er faktisk ikke
noget! Det skulle da være: Har du oplevet det samme?

PS: Fra min farfar og frem har vi heddet Vest!

--
Henry Vest

Bertel Lund Hansen

Jan 25, 2024, 3:34:38 PMJan 25
Henry Vest wrote:

> [...]
> West, i kontrabogen står der Ane Kathrine Sophie Vest.
>
> Den slags fejl går igen masser af steder.

Den første rettesnor for stavning kom vist i slutningen af 1800-tallet,
og det var ikke nogen autoritær vejledning. Den første egentlige
retskrivningsordbog kom i 1948.

> Og så sidder du måske og venter på spørgsmålet, men der er faktisk ikke
> noget! Det skulle da være: Har du oplevet det samme?
>
> PS: Fra min farfar og frem har vi heddet Vest!

Mit efternavn, Hansen, er ikke genstand for særlig mange frie
fortolkninger.

Jeg vil minde dig om hvad Holberg skrev sngang:

https://fiduso.dk/?page=aner

--
Bertel, Denmark

Niels P Sønderskov

Jan 28, 2024, 7:11:53 AMJan 28
Ja, det var noget fælt roderi i gamle dage ;-)

--
Niels P Sønderskov