Danmarks længste ord??

Tomgirl

Er der nogle her, der kender til Danmarks længste ord? Jeg kan huske, at jeg
engang for mange år siden læste i Guinness rekord bog et ord a'la:

Skinneskidtskraberfagforeningsrepræsentantskabsformand

men om jeg huske rigtigt, eller om det kun er en del af ordet, er jeg
usikker på. Hvad siger I?

M.v.h.

Allan H.

Henning Makholm

Scripsit "Tomgirl" <Quin...@hotmail.com>

> Er der nogle her, der kender til Danmarks længste ord?

Prøv at kigge en måneds tid tilbage i gruppen. Der var en lang
tråd om lange ord engang før jul.

--
Henning Makholm "Hør, hvad er det egentlig
der ikke kan blive ved med at gå?"

Tomgirl

Hej Henning.

"Henning Makholm" <hen...@makholm.net> skrev i en meddelelse

> Prøv at kigge en måneds tid tilbage i gruppen. Der var en lang
> tråd om lange ord engang før jul.

Tak for dit svar. Jeg har kigget tilbage fra 31. december til 1. december,
uden dog at kunne finde noget. Kan du tilfældigvis huske lidt om, hvad
tråden hed?

De venligste hilsener

Allan H.

Bertel Lund Hansen

Tomgirl skrev:

>Er der nogle her, der kender til Danmarks længste ord?

Nej, det kan der i sagens natur ikke være. Der er nemlig ikke
grænser for hvor lange ord man kan sætte sammen.

--
Bertel http://lundhansen.dk/bertel/
FIDUSO: http://fiduso.dk/

Poul-Erik Andreasen

Bertel Lund Hansen wrote:

> Nej, det kan der i sagens natur ikke være. Der er nemlig ikke
> grænser for hvor lange ord man kan sætte sammen.

Det er der sikkert ikke, men jeg har hørt at denne her skulle være i praktisk brug:

SF-parkeringsarealgræsarmeringsbetonsten

Eller i hvert fald har været, hvis jeg sad i marketings afdelingen for
det firma der i givet fald laver dem ville jeg meget hurtigt lave det om.

--
Med venlig hilsen Poul-Erik Andreasen

Per K. Nielsen

On Mon, 29 Jan 2001 17:55:00 +0100, Poul-Erik Andreasen
<poul...@worldonline.dk> wrote:

> marketings afdelingen

Hrm?
--
Per K. Nielsen

Gorm Johnsen

Tomgirl skrev i meddelelsen <953dav$14tq$1...@news.net.uni-c.dk>...

Jeg husker denne - en anelse længere - version:

Sporvognskinneskidtskraberpersonalebeklædningsmagasinforvalter.

Med venlig hilsen

Gorm Johnsen

Peter Brandt Nielsen

"Tomgirl"

> Tak for dit svar. Jeg har kigget tilbage fra 31. december til 1. december,
> uden dog at kunne finde noget. Kan du tilfældigvis huske lidt om, hvad
> tråden hed?

Den hed "Det længste danske ord" fra 5.-6. december.

--
Peter Brandt Nielsen
bra...@etklikherfra.dk

Poul-Erik Andreasen

"Per K. Nielsen" wrote:

> Hrm?

Ups, det var en smutter.

Poul-Erik Andreasen

De kan da kombineres
så man får

Tomgirl

> Den hed "Det længste danske ord" fra 5.-6. december.

Hihi, jeg kiggede åbenbart ikke godt nok efter *S*. Tak for hjælpen!

BJ.DK

"Poul-Erik Andreasen" <poul...@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> De kan da kombineres

> så man får
> Sporvognskinneskidtskraberpersonalebeklædningsmagasinforvalter-
> fagforeningsrepræsentantskabsformand.

-sassistent

Svend Pedersen

"BJ.DK" <mail...@ready.dk> skrev i en meddelelse
Findes der en sådan formand er der vel også en næstformand...?

Tomas O.

"Svend Pedersen" <sv.pe...@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse news:956r5v$9qt$1...@news.inet.tele.dk...
SNIP
Sporvognskinneskidtskraberpersonalebeklædningsmagasinforvalterfagforeningsrepræsentantskabsnæstformandssupleantaspirantselev.

Esben I.

Poul-Erik Andreasen foreslog
> SF-parkeringsarealgræsarmeringsbetonsten

Som faglært anlægsgartner må jeg nok underkende sammensætningen:
SF-sten er et varemærke, der senere er blevet fællesbetegnelse for
selvlåsende betonbelægningssten med S-form.
SF- og -betonsten er således dobbletkonfekt
græsarmeringssten er ligeledes alle af beton (medmindre de er af plast, og
så er de ikke sten) . Det er (så vidt jeg efter et par år borte fra faget
ved) de samme sten der anvendes til parkerings- som køre- som gangarealer,
så "parkeringsareal" - er ligeledes overflødig.
I daglig tale ville de hedde: SF-græsarmeringssten
konstruktionen må være lavet af en ingeniør uden praktisk erfaring:
Forestil din svenden, der siger til lærlingen :
"hent lige et par SF-parkeringsarealgræsarmeringsbetonsten til"

mvh.
Esben I.
(shit, en gruppe hvor man skal stavekontrollere sit indlæg :-)

Poul-Erik Andreasen

Det siger næsten sig selv at sådan en betegnelse ikke kan leve ret
længe.Jeg har den fra et sprogkursus jeg var på for en del år
siden hvor læreren præsenterede os for dårlig skrivning, herunder
eksempler på brug af lange ord. Sandt at sige kan jeg ikke
dokumentere om ordet var autentisk fra hans side, men jeg tror det
det ligesomdet jeg husker desuden tror jeg ikke at han ville have
knyttet SF på hvis han ikke havde læst det et eller andet sted,
sikkert i en ingeniør rapport som du påpeger, men det er alså også
nok til at tale om at ordet faktisk har været i praktisk brug.

Jens Gyldenkærne Clausen

"Esben I." <ragga...@get2net.dk> skrev:

>Som faglært anlægsgartner må jeg nok underkende sammensætningen:
>SF-sten er et varemærke, der senere er blevet fællesbetegnelse

Er det ikke også en forhandler? Jeg mindes med gru en TV-reklame
hvor der synges noget i retning af "hen til SF-sten...SF-sten" (er
der andre end mig der kommer til at tænke på Steen Gade her?)

--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)

Henning Makholm

Scripsit jen...@hotmail.com (Jens Gyldenkærne Clausen)

> Er det ikke også en forhandler?

Fabrikken sælger vist også til private.

--
Henning Makholm "However, the fact that the utterance by
Epimenides of that false sentence could imply the

Norma Granild

On 31 Jan 2001 09:50:12 GMT, Jens Gyldenkærne Clausen wrote in
dk.kultur.sprog <Xns903A6E31...@194.182.148.146>:
[...]

> SF-sten...SF-sten" (er
>der andre end mig der kommer til at tænke på Steen Gade her?)

_Han_ er en klog mand.
Norma Granild (århusianer)
Himmerland

Poul-Erik Andreasen

Når nu vi har fat i Sporvognskinneskidtskraberen, så kunne det
også være interessandt at vide om det er det længste ord med
bogstavrim?

Poul-Erik Andreasen

Tomas O.

"Poul-Erik Andreasen" <poul...@worldonline.dk> skrev i en meddelelse news:3A7902DA...@worldonline.dk...
Sporvognskinneskidtskraberpersonalebeklædningsmagasinforvalterfagforeningsrepræsentantskabsnæstformandssupleantaspirantselevuniforms
jakkebesætningsmønsterdesignerelev

Hilsen
Tomas O.

MMF

>Prøv at kigge en måneds tid tilbage i gruppen. Der var en lang
> [...]
gå?"

Den kan jeg ikke læse (?!?!)

- nogen, der husker, hvad ordet er?

Takker - MMF

Esben I.

:

> Er det ikke også en forhandler? Jeg mindes med gru en TV-reklame
> hvor der synges noget i retning af "hen til SF-sten...SF-sten" (er
> der andre end mig der kommer til at tænke på Steen Gade her?)
oprindelig et beskyttet varemærke, som nu er blevet varebetegnelse
ligesom Rockwool, (fabrikken og materialet)
mvh.
Esben I.

Esben I.

Tomas O.sagde:
Sporvognskinneskidtskraberpersonalebeklædningsmagasinforvalterfagforeningsre
præsentantskabsnæstformandssupleantaspirantselevuniformsjakkebesætningsmønst
erdesignerelev

er der ikke snart dømt "konstruktion" ?
mvh.
Esben I.

Poul-Erik Andreasen

Det har der vel været et stykke tid. Det er jo også bare for at
illustrere at der ingen grænser er, for hvor langt man kan gå i
sine konstruktioner.

Peter Brandt Nielsen

"MMF"

> - nogen, der husker, hvad ordet er?

Det kommer da an på, hvordan du definerer det.

Hvis du er meget interesseret i at læse den pågældende tråd, kunne du
prøve at finde den på http://www.deja.com ved at søge på trådens navn
eller ved at finde frem til gruppen.

tobiasrol...@gmail.com

jeg gør. Det er ikke et sammen sat ord, som voldsmandsbørnspasser.
det skal i vært fald stå i en retskrivnings-ordbog, men ordet er: (det er min)tiptiptiptiptiptip... for du kan altid gøre det længer.

jeg har spurt sprognævn,
og er dansklærer.

K.H. Tobias T:

Philip Nunnegaard

tobiasrol...@gmail.com skrev:

(Som svar i en tråd fra februar 2001)
> jeg gør. Det er ikke et sammen sat ord, som voldsmandsbørnspasser.
> det skal i vært fald stå i en retskrivnings-ordbog, men ordet er: (det er min)tiptiptiptiptiptip... for du kan altid gøre det længer.

Det giver ikke rigtigt mening at tale om "Danmarks længste ord". Jeg
tror heller ikke at
"Skinneskidtskraberfagforeningsrepræsentantskabsformand" står i nogen
retskrivningsordbog.
I Guiness Rekordbog mener jeg at de tog udgangspunkt i hvad der var det
længste ord som var fundet i bøger eller aviser.
"Sporvognskinneskidtskraber..." var så vidt jeg husker hentet fra en
svensk avis (på svensk, forstås).

> jeg har spurt sprognævn,
> og er dansklærer.

Det er god humor.

--
Philip

Erik Olsen

Philip Nunnegaard wrote:

> I Guiness Rekordbog mener jeg at de tog udgangspunkt i hvad der var
> det længste ord som var fundet i bøger eller aviser.

Det er lidt sørgeligt at man ikke kan stave Guinness rigtigt.
http://da.wikipedia.org/wiki/Guinness

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Per Vadmand

"Philip Nunnegaard" skrev i meddelelsen
Og forhåbentlig løgn.

Per V

Martin Bak

"Per Vadmand" <pe...@pervadmand.dk> skrev i en meddelelse
Google kender kun en Tobias Roland Thomsen, og han blev født i år 2000.

--
Martin

Poul B

On Wed, 09 Oct 2013 18:50:46 +0200, Philip Nunnegaard wrote:

> [...]
> I Guiness Rekordbog mener jeg at de tog udgangspunkt i hvad der var det
> længste ord som var fundet i bøger eller aviser.

RO har "undervisningsdifferentiering" (28 bogstaver). I DDO kan man også
finde "arbejdsløshedsunderstøttelse" (ligeledes 28 bogstaver).

--
Poul

Tom Wagner

Den 17-10-2013 10:46, Poul B skrev:

> RO har "undervisningsdifferentiering" (28 bogstaver). I DDO kan man også
> finde "arbejdsløshedsunderstøttelse" (ligeledes 28 bogstaver).

Min far var i sin tid ansat som studentermedhjælp på
Centralarbejdsanvisningskontoret.

Hilsen Tom

Helge S

RO har også "undervisningsdifferentieringsforsøg" på 35 bogstaver. Hertil
kan man lægge 3 med endelsen -ene.

Jeg mener heller ikke, det giver nogen mening at tale om "længste ord" i
dansk. Man kan altid forlænge et ord med et nyt element:
arbejdsløshedsunderstøttelsesbestemmelser eller
arbejdsløshedsunderstøttelseslovforslag, og det giver endda god mening og
virker kun lidt klodset.

Poul B

On Thu, 17 Oct 2013 11:32:29 +0200, Helge S wrote:

> RO har også "undervisningsdifferentieringsforsøg" på 35 bogstaver.

Ja, som eksempel på ordet i sammensætninger, ikke som selvstændigt
opslagsord.

> Hertil
> kan man lægge 3 med endelsen -ene.
>
> Jeg mener heller ikke, det giver nogen mening at tale om "længste ord" i
> dansk.

Det gør jeg heller ikke, men man kunne måske tale om det længste ord i
ordbøgerne.

> Man kan altid forlænge et ord med et nyt element:
> arbejdsløshedsunderstøttelsesbestemmelser eller
> arbejdsløshedsunderstøttelseslovforslag, og det giver endda god mening og
> virker kun lidt klodset.

Jeg angav blot eksempler på de længste ord, jeg kunne finde som
selvstændige opslagsord i ordbøgerne.

--
Poul

Helge S

Du kan skam også slå "undervisningsdifferentieringsforsøg" op i RO.

Uendeligt sjovere kunne det være, hvis vi kunne finde en øvre grænse for,
hvor mange selvstændige ord, der kan forekomme i et sammensat ord. Jeg
tror, det er meget svært at finde sammensatte ord med bare fem ord, og
fireords-sammensætninger er meget sjældne i naturligt (ikke konstrueret)
sprog.

Man kunne lave noget lignende med antallet af morfemer.

Bertel Lund Hansen

Helge S skrev:

> Uendeligt sjovere kunne det være, hvis vi kunne finde en øvre grænse for,
> hvor mange selvstændige ord, der kan forekomme i et sammensat ord.

Jeg vil skyde på at 7 er en absolut øvre grænse. 7 elementer er
hvad de fleste mennesker kan overskue på én gang.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/

Tom Wagner

> Jeg vil skyde på at 7 er en absolut øvre grænse. 7 elementer er
> hvad de fleste mennesker kan overskue på én gang.

Vi har vist drøftet det før, men det er vanskeligt at finde et ord der
er langt uden at det virker kunstigt konstrueret.
Ord som 'ungdomslandsholdfodboldmålmandstræning' kunne være et eksempel.

Hilsen Tom

Helge S

I sidste ende vil det også afhænge af, hvordan vi definerer ord.

Ungdoms-landshold-fodbold-målmands-træning giver kun 5. Man kunne sige, at
lands-hold, fod-bold og mål-mand hver for sig er dannet af 2 ord, så der
er 8 ord i alt. Man kunne omvendt også sige, at disse 3 sammensatte ord
hver for sig indgår som hele ord i sammensætningen. På samme måde kunne
man argumentere for, at "ordbogsproduktion" et to ord, og ikke tre ord.
Det er altså et spørgsmål, om man vil tage hensyn til selve strukturen i
det sammensatte ord. Hvis man gør det, vil jeg tro, at vi i realiteten har
en øvre grænse på 3-4.

Poul B

Herluf Holdt, 3140

Poul B skrev:

> Som selvstændigt opslagsord?

I RO2012 er ordet nævnt som et eksempel
på en sammensætning med opslagsordet
"undervisningsdifferentiering"

--
Herluf :·)

Helge S

Ikke som et lemma. Det er ligegyldigt i denne sammenhæng. eod

Poul B

On Fri, 18 Oct 2013 09:17:46 +0200, Herluf Holdt, 3140 wrote:

> I RO2012 er ordet nævnt som et eksempel
> på en sammensætning med opslagsordet
> "undervisningsdifferentiering"

Ja, men det var ikke det, jeg fokuserede på.

--
Poul

ssrpo...@gmail.com

Sporvognsskinneskidtskraberfagforeningspersonalebeklædningsmagasinforvalter...

Bertel Lund Hansen

ssrpo...@gmail.com skrev:

> Sporvognsskinneskidtskraberfagforeningspersonalebeklædningsmagasinforvalter...

Tilføj "-sassistent" så bliver det længere. Den leg er
uinteressant for det holder aldrig op.

Det er lidt mere sjovt hvis man kan finde et langt ord der rent
faktisk bruges i alvor.

--
Bertel
bertel.lundhansen.dk fiduso.dk

Jan Kronsell

> [...]
>uinteressant for det holder aldrig op.
>
>Det er lidt mere sjovt hvis man kan finde et langt ord der rent

Det kægste ord, jeg kan huske at have set på tryk var i en krydsord og ordet
var kontrueret. En "mellemøstlig legemsdel" skulle være
konstantinopolitanerindeinderlår.

Jan

Jørgen Farum Jensen

Den 02-12-2014 kl. 20:55 skrev Bertel Lund Hansen:

> Tilføj "-sassistent" så bliver det længere. Den leg er
> uinteressant for det holder aldrig op.
>
> Det er lidt mere sjovt hvis man kan finde et langt ord der rent
> faktisk bruges i alvor.

For en del år siden syslede jeg med formularkonstruktion.
En af udfordringerne var at gætte på det længste vejnavn,
der skulle være plads til.
Jeg har glemt hvad jeg valgte, men det var noget i retning
af Søndrebanegaardsalle.

--

Jørgen Farum Jensen
"Den rationelle person ved uden at være sikker.

Herluf Holdt, 3140

Bertel Lund Hansen skrev:

> Tilføj "-sassistent" så bliver det længere. Den leg er
> uinteressant for det holder aldrig op.

Enig. Disse lange ord er konstruerede og søgte. I øvrigt er det
her
en 13 år gammel tråd fra Google Groups, hvor der også refereres
til en anden 14 år gammel tråd. I den sidstnævnte tråd nævnes
forresten en af H.C. Andersens konstruktioner:
"Gjedebukkebeensoverogundergeneralkrigscommandeersergeanten"

> Det er lidt mere sjovt hvis man kan finde et langt ord der rent
> faktisk bruges i alvor.

Sådanne ord er der også eksempler på, men de er heller ikke
morsomme. De stammer vist især fra det kancellisprog man
prøver at vænne bureaukraterne af med at bruge.

Eksempel fra d.k.s. side:
"speciallægepraksisplanlægningsstabiliseringsperiode"
Og fra RO:

Bertel Lund Hansen

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Eksempel fra d.k.s. side:
> "speciallægepraksisplanlægningsstabiliseringsperiode"

Det kan med fordel skrives om med flere ord, og måske er nogle af
leddene overflødige? (kan en planlægning stabilisere sig?)

> Og fra RO:
> "undervisningsdifferentiering"

Det er til gengæld svært at undvære.

Per Rønne

Herluf Holdt, 3140 <herlufho...@privat.dk> wrote:

> Enig. Disse lange ord er konstruerede og søgte.

Ja, mon ikke det længste ikke-konstruerede sprog på dansk stadig er:

Konstantinopolitanerinde.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Leif Neland

Den 04-12-2014, skrev Per Rønne:

> Ja, mon ikke det længste ikke-konstruerede sprog på dansk stadig er:
>
> Konstantinopolitanerinde.

"ikke-konstrueret" er vist en flydende grænse. Jeg er ikke sikker på
hvor hun ligger i forhold til denne grænse.

Leif

--
Husk kørelys bagpå, hvis din bilfabrikant har taget den idiotiske
beslutning at undlade det.

Herluf Holdt, 3140

"Per Rønne" skrev:

> Ja, mon ikke det længste ikke-konstruerede sprog på dansk
> stadig er:
>
> Konstantinopolitanerinde.

Mon ikke 'hun' i sin tid er konstrueret af færdselspolitiet? Man
skulle have et ord der var svært at udtale, hvis man ikke var
helt "appelsinfri", ligesom man skulle kunne gå lige efter en
streg, der var malet på gulvet. Bestod man ikke disse to
prøver, var næste skridt at der skulle tages en blodprøve.

--
Herluf :·)

Tom Wagner

Den 04-12-2014 kl. 00:48 skrev Herluf Holdt, 3140:

> Sådanne ord er der også eksempler på, men de er heller ikke
> morsomme. De stammer vist især fra det kancellisprog man
> prøver at vænne bureaukraterne af med at bruge.

Jeg sidder netop og læser en bog, hvor forfatteren gentagne gange i
noterne refererer til Rigsarkivet:
"Forsvarsministeriets Officersforfremmelsesbedømmelser".

Hilsen Tom

abdelrah...@gmail.com

Øv,
jeg havde lige fundet borgerinddragelsesudvalget i Guldborgsund Kommune.

Jan Kronsell

>skrev i meddelelsen
Jeg kan faktisk stikke dem begge med "Privatiseringskommissionsrapporten",
som jeg så på en ministeriel hjemmeside for nogle år siden.

Jan

nico...@vardeskoler.dk

det er vist Speciallægepraksisplanlægningsstabilliseringsperiode

Mcwm

Den 10-02-2017 kl. 21:27 skrev nico...@vardeskoler.dk:
> det er vist Speciallægepraksisplanlægningsstabilliseringsperiode

Speciallægepraksisplanlægningsstabilliseringsperiodekalender

og sådan kan man blive ved med at hælde på

Bertel Lund Hansen

Mcwm skrev:

> Speciallægepraksisplanlægningsstabilliseringsperiodekalender

Jo, men hvis jeg ikke tager fejl, er Nicos eksempel brugt i
praksis.

--
Bertel
bertel.lundhansen.dk fiduso.dk obese.dk