Folkeafstemning og formulering

Bertel Lund Hansen

Når vi skal stemme om forsvarsforbeholdet, så står der på stemmesedlen:

Stemmer du ja eller nej til, at Danmark kan deltage
i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar?

Jeg mener at det er forvrøvlet på flere måder. For det første betyder et
"ja" jo at man stemmer nej eller ja til deltagelsen.

For det andet handler det ikke blot om deltagelse. Vi deltager f.eks.
allerede, blot ikke fuldt ud.

Der burde stå:

Ønsker du at afskaffe det danske forbehold
ved forsvarssamarbejdet i EU?

--
Bertel

Poul E. Jørgensen

Den 01-04-2022 kl. 16:18 skrev Bertel Lund Hansen:
> [...]
>       i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar?
>
> Jeg mener at det er forvrøvlet på flere måder.

Det tør nok siges. En forsvarer for formuleringen sagde noget i retning
af at folk jo godt véd hvad der menes. - Det er dog utroligt at den
slags kan siges, når det nu drejer sig om et tema til noget så vigtigt
som en folkeafstemning.

Der bør stå noget i retning af: Stemmer du ja eller nej til, at Danmark
indgår i det europæiske samarbejde om sikkerhed og forsvar, som
formuleret i ... og hvor den omstridte formulering udleveres sammen med
stemmesedlen og står på opslag i stemmelokalet.

PS: Ja! Det er vanskeligt det her og kræver omtanke!
--
Fjern X hvis du svarer pr. e-mail.
Remove the X if replying by e-mail.

Bertel Lund Hansen

Den 01.04.2022 kl. 16.54 skrev Poul E. Jørgensen:

> Der bør stå noget i retning af: Stemmer du ja eller nej til, []

Nej, for det vil alle svare "ja" til. Vi stemmer jo ja eller nej -
allesammen.

--
Bertel

Poul E. Jørgensen

Ikke som jeg skrev det. Man kunne evt. tilføje 'eller stemmer du ikke'.

Men som jeg skrev: Det er en vanskeligt utvetydigt at formulere temaet
der skal stemmes om.

Bertel Lund Hansen

Den 01.04.2022 kl. 21.11 skrev Poul E. Jørgensen:

> Men som jeg skrev: Det er en vanskeligt utvetydigt at formulere temaet
> der skal stemmes om.

Hvad er der galt med mit forslag?

--
Bertel

Thomas Corell

Bertel Lund Hansen wrote:
> [...]
>
> Jeg mener at det er forvrøvlet på flere måder. For det første betyder et
> "ja" jo at man stemmer nej eller ja til deltagelsen.

Enig. Vi kan jo stadig deltage i det europæiske samarbejde, med
fobeholdet. Forskellen er at vi, med forbeholdet, selv kan beslutte hvor
og hvor meget hjælp vi vil tilbyde. Uden forbeholdet får vi at vide,
hvor og hvor meget vi vil deltage.

At politikerne vælger ikke at tilbyde hjælp, eller meget lidt, til
forsvarssamarbejdet, minder mig om den sure dreng ved slikhylden.

Det burde vel være, "stemmer du ja eller nej, til at afskaffe forsvars
forbeholdet". Hvem og hvor det så skal forklares, hvad forbeholdet
betyder, er så en anden snak.

Da det blev kendt, var historien i nyhederne jo også "nu skal vi stemme
om forsvarsforbeholdene". Det er jo dem vi stemmer om, ikke samarbejdet.

--
Anything is happening all the time

Carl Alex Friis Nielsen

Det er en formulering der hjælper modstandernes mest forventelige
strategi - at gøre det til en afstemning for eller imod EU i stedet for
det der reelt stemmes om.

Hvis man ønsker et nej mener man selvfølgeligt ikke der er noget galt
med dit forslag - det er jo sådan de ville have formuleret det.

Man kan manipulere utroligt meget med mennesker blot ved at ændre
formuleringen af de spørgsmål man stiller dem. Et velkendt fænomen ved
meningsmålinger hvor man først stiller manipulerende spørgsmål og
derefter anvender svarende til at postulere at flertallet mener X,
hvilket i sig selv vil får flere til at stemme for X (hvis du er i tvivl
så følg flertallet).

Poul E. Jørgensen

> [...]

> stemmesedlen og står på opslag i stemmelokalet.
>
> PS: Ja! Det er vanskeligt det her og kræver omtanke!

Jeg mener noget i retning af dette ang. folkeafstemningen om
retsforbeholdet den 3. december 2015: (§1 i Forslag til Lov om
omdannelse af retsforbeholdet til en tilvalgsordning):

§ 1. Danmark deltager i Den Europæiske Unions samarbejde om et område
med frihed, sikkerhed og retfærdighed, jf. tredje del, afsnit V, i
Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde, på grundlag af
tilvalgsordningen beskrevet i bilaget til protokol nr. 22 om Danmarks
stilling, der er knyttet til Lissabontraktaten

Bertel Lund Hansen

Den 02.04.2022 kl. 09.01 skrev Thomas Corell:

> Det burde vel være, "stemmer du ja eller nej,

Er der slet ingen der har forstået min pointe? Man kan ikke lave en
forespørgsel hvor "ja eller nej" indgår. Hvis man f.eks. svarer "ja",
bekræfter man jo blot at man enten svarer ja eller nej. Hvis man svarer
"nej", må man stemme "måske", for man har udelukket at man kan stemme ja
og nej.

Jeg mindes ikke nogen folkeafstemning (eller afstemning i det hele
taget) hvor man har indledt med "Stemmer du ...". Man plejer at spørge
direkte til hvad borgeren ønsker, f.eks. Vil du/Ønsker du/Foretrækker du.

--
Bertel

Kjaer

Det er svært med ledende spørgsmål, mit forslag ville være
-synes du ikke også at ham Putin trænger til en ordentlig røvfuld?- ja
eller jo

J. Nielsen

On Sat, 2 Apr 2022 17:28:38 -0000 (UTC), Kjaer
<xxxsik...@gmail.komikke> wrote:

>Det er svært med ledende spørgsmål, mit forslag ville være
>-synes du ikke også at ham Putin trænger til en ordentlig røvfuld?- ja
>eller jo

"Skal danske mænd og kvinder kunne tvinges til
at deltage i krige udenfor Danmarks grænser?"
--

-JN-

Bertel Lund Hansen

Den 02.04.2022 kl. 21.11 skrev J. Nielsen:

> "Skal danske mænd og kvinder kunne tvinges til
> at deltage i krige udenfor Danmarks grænser?"

Det er slet ikke det vi skal tage stilling til, og det har ikke noget
med EU og forbeholdet at gøre. Det kan og kunne de blive tvunget til
under de nationale love.

--
Bertel

weis

Tvinges af hvem? Af den danske regering? Det kan danske mænd og kvinder
vist allerde i Nato-regi.

weis

On 02/04/2022 12.44, Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> bekræfter man jo blot at man enten svarer ja eller nej. Hvis man svarer
> "nej", må man stemme "måske", for man har udelukket at man kan stemme ja

Jo da ... men du havde to indvendinger mod formuleringen, og det var den
anden indvending som tog al opmærksomheden.

Kurt Hansen

På selvangivelsen var der på side 4 en stiplet linje og her stod der:
"Forbeholdt skattevæsenet". Alligevel var der på 15% af selvangivelserne
skrevet noget under linjen.

Der skulle ikke stå "Forbeholdt skattevæsenet". Der skulle have stået
"Her må De ikke skrive".
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Poul E. Jørgensen

> [...]

> formuleret i ... og hvor den omstridte formulering udleveres sammen med
> stemmesedlen og står på opslag i stemmelokalet.

If. Jyllands-Postens netavis i dag udtaler Carsten Madsen, lektor i
retorik på Aarhus Universitet, om formuleringen "Stemmer du ja eller nej
til, at Danmark kan deltage i det europæiske samarbejde om sikkerhed og
forsvar?" følgende:
"Det skal fremgå klart og tydeligt, om et valg handler om at bevare
status quo eller ændre status quo. Det gør det ikke her."

Bertel Lund Hansen

Den 03.04.2022 kl. 08.47 skrev Kurt Hansen:

> Der skulle ikke stå "Forbeholdt skattevæsenet". Der skulle have stået
> "Her må De ikke skrive".

Ja tak.

En eller anden koryfæ roste for mange år siden DSB. Han var begejstret
over en højtalermelding der lød (lyder?):

Gå ikke over sporet. Der kommer tog.

--
Bertel