mvh.
Anders Søe Plougsgaard
>To kollegaer har lige spurgt mig hvor udtrykket flødebolle (brugt om
>en person) stammer fra. Jeg tror altid jeg har kendt det. Men er der
>nogen der ved noget mere præcist?
ODS anfører at Tom Kristensen bruger ordet "flødebolle" på den måde i
"Livets Arabesk", en roman fra 1921. Det betyder ikke at han har
fundet på det, men det viser dog noget om udtrykkets alder.
--
(indlægget slutter her)
> ODS anfører at Tom Kristensen bruger ordet "flødebolle" på den måde i
> "Livets Arabesk", en roman fra 1921. Det betyder ikke at han har
> fundet på det, men det viser dog noget om udtrykkets alder.
Ah, jeg har lige selv kigget i ODS, men kunne ikke lige gennemskue
referencen LA. Tak for det. Udtrykket er meget ældre end jeg troede.
Jeg havde slet ikke forventet at finde det i ODS...
mvh.
Anders Søe Plougsgaard
> Ah, jeg har lige selv kigget i ODS, men kunne ikke lige gennemskue
> referencen LA.
Kilderne gennemskuer du ved hjælp af følgende side:
"Holst" <news...@shelter.dk> skrev i meddelelsen
news:48d0f5e2$0$56785$edfa...@dtext02.news.tele.dk...
Javel - så slår jeg op med tankerne på flødeboller, og det første mit blik
falder på er "Samuels Bog" og "Palus Brev til Timotheus".
Men ordet flødebolle til at karikere en person, har jeg for mange år siden
hørt som noget i retning af en åleglat person der smilede enten det var ægte
eller ej, eller en rund og glat fyr, som var pyntet lidt for meget. Altså
noget i retning af disse to bud. Har I andre hørt det anderledes?
Cindy
En flødebolle er blank og glat udvendig, men klistret og fyldt med
luft indvendig - så den passer på beskrivelsen af en opblæst karl
smart type.
Jeg kom engang til at omtale Stig Rossen som 'ham frikadellen'. Det
faldt bestemt ikke i god jord hos konen, og det er vist endda lidt
pænere, end hvis jeg havde sagt 'ham flødebollen'.
Svante
> En flødebolle er blank og glat udvendig, men klistret og fyldt med
> luft indvendig - så den passer på beskrivelsen af en opblæst karl
> smart type.
Anderledes med en 'ål', som også er glat udvendig, men dog ikke klistret
indvendig. Ål er jo ret dyrt og ualmindelig lækkert, og jeg mener også en
gerne 'åleperson' må være lidt eksklusiv, have lidt fortjent succes. Måske
er det kun ålens modstandere der mener han er en ål. Politikere er ål,
entertainere er flødeboller. Således min forsøgsvise distinktion.
mvh.
Anders Søe Plougsgaard
> Anderledes med en 'ål', som også er glat udvendig, men dog ikke klistret
> indvendig. Ål er jo ret dyrt og ualmindelig lækkert, og jeg mener også en
> gerne 'åleperson' må være lidt eksklusiv, have lidt fortjent succes. Måske
> er det kun ålens modstandere der mener han er en ål. Politikere er ål,
> entertainere er flødeboller. Således min forsøgsvise distinktion.
Jeg har aldrig hørt om en 'åleperson', derimod har jeg hørt beskrivelsen
'glat som en ål'..
> Jeg har aldrig hørt om en 'åleperson',
Det har jeg heller aldrig
> derimod har jeg hørt beskrivelsen 'glat som en ål'..
Det har jeg også. Hvad vil du med ét ord kalde en person der er sådan?
mvh.
Anders Søe Plougsgaard
>> derimod har jeg hørt beskrivelsen 'glat som en ål'..
> Det har jeg også. Hvad vil du med ét ord kalde en person der er sådan?
Det er en person, der snor sig uden om alle problemer
og glider af på alle nærgående spørgsmål. In casu: en
politiker! I psykologien kaldes det en psykopat...
Ru som en fil -- Ib
> En flødebolle er blank og glat udvendig, men klistret og fyldt med
> luft indvendig - så den passer på beskrivelsen af en opblæst karl
> smart type.
"Flødebolle" og "frikadelle" var aktive ord i mine forældres
tid, passive ord i min generation. Betegnelserne brugtes om
herrer, der førte sig frem på scenen og på film uden at have
andet end en glat stemme og et glat, lettere overvægtigt ydre
at byde på. Man kan vel oversætte det til "popstar".
Af applikanter til betegnelsen kan jeg huske Preben Mart
og Poul Bundgaard (før han fandt sine ben som "Keld")
samt Gustav Winkler. Også Poul Reichardt i hans unge dage
som Morten Koch-helt. Mogens Wieth med "Anemonen" er
tæt på kanten til flødebolle. Og så var der Peder Sørensen,
der førte sig frem i radioen med fløjlsstemme.
Selv bruger jeg betegnelsen "smørtenor" om politikere
og erhvervsledere, der bedriver det, der på tysk hedder
"schönreden". Hvad kan man kalde sådant på dansk?
Altså at bortforklare et problem ved kun at lovprise de
positive sider af sagen.
Jeg havde for ti år siden en særdeles clever kvindelig
ingeniørkollega. Sammen var vi til et rabaldermøde, hvor
tre mand fra det modsatte parti stillede sig op på stribe
og bortforklarede et problemkompleks ved at lyve.
Da vi kom ud fra mødet, kaldte hun dem "de tre tenorer".
Genialt, præcist rammende! Hermed var både d'herrer
og de noksom bekendte tre latinske flødeboller jordet.
V.h. -- Ib
>En flødebolle er blank og glat udvendig, men klistret og fyldt med
>luft indvendig - så den passer på beskrivelsen af en opblæst karl
>smart type.
Ja, men det passer ikke på ordets historiske brug. Flødeboller i
betydningen negerkys (som i øvrigt er et pudsigt navn, da de ikke har
noget med fløde at gøre) er et yngre fænomen end flødeboller i
nedsættende betydning om en person. Flødeboller var (og kan måske
stadig være) noget med at fylde bagværk med flødeskum.
--
(indlægget slutter her)
Glat..
> En flødebolle er blank og glat udvendig, men klistret og fyldt med
> luft indvendig - så den passer på beskrivelsen af en opblæst karl
> smart type.
Fin beskrivelse.
En ret taktløs interviewer spurgte engang Julio Iglesias om hvad
han syntes om at folk kaldte ham en flødebolle. Der blev spurgt
på engelsk, og jeg husker kun oversættelsen, men det var tydeligt
på offerets reaktion at betydningen var ca. den samme. Han nedlod
sig ikke til at svare.
Men han er jo en flødebolle, så deet ...
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO: http://fiduso.dk/
> Det har jeg også. Hvad vil du med ét ord kalde en person der er sådan?
"Åleglat". Der er ikke et enkelt ord der både betyder "person" og
"åleglat".
> Det er en person, der snor sig uden om alle problemer
> og glider af på alle nærgående spørgsmål. In casu: en
> politiker!
Ja.
> I psykologien kaldes det en psykopat...
Nej. En psykopat glider ikke af på problemerne. Han håndterer dem
og sætter sin egen vilje igennem.
> Selv bruger jeg betegnelsen "smørtenor" om politikere
> og erhvervsledere, der bedriver det, der på tysk hedder
> "schönreden". Hvad kan man kalde sådant på dansk?
"Skønmaleri" mener jeg jeg har hørt.