Hvad kalder man en neger nu om dage?

Kurt Hansen

Det eneste jeg kan komme på er "sort" og "anden etnisk oprindelse en
dansk", men ingen af dem formoder jeg er gangbare?

Bestræbelserne på at være salonfähige gør at man i TV-reklamer næsten
altid har en "solbrændt" med. Nå ja, mange er jo amerikanske, men jeg
forstår ikke helt disse bestræbelser på at være korrekte.

Når vi nu er ved det: Er indianere røde og kineserne gule i huden? Njaaaarh?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Bertel Lund Hansen

Den 09.12.2022 kl. 09.48 skrev Kurt Hansen:

> Det eneste jeg kan komme på er "sort" og "anden etnisk oprindelse en
> dansk", men ingen af dem formoder jeg er gangbare?

"Sort" er det ord jeg selv ville bruge. "anden etnisk osv" gælder jo
alle mulige folkeslag og ikke kun dem der er sorte.

> Når vi nu er ved det: Er indianere røde og kineserne gule i huden?

Du skal i hvert fald ikke sige "red indian" mens en native American
hører det.

Jeg ved ikke om kinesere er gule i huden, men de har en farvetone der
godt kan minde lidt. Men det er jo langt fra altid nødvendigt at tale om
hudfarven. Tit vil "kineser" jo være nok. Men ikke altid, for det ord
ville jo f.eks. også omfatte mig hvis jeg flyttede til Kina og skiftede
statsborgerskab.

--
Bertel

weis

On 09/12/2022 10.06, Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> hudfarven. Tit vil "kineser" jo være nok. Men ikke altid, for det ord
> ville jo f.eks. også omfatte mig hvis jeg flyttede til Kina og skiftede

Kineserne er nærmest mere hvide i huden end vi kaukasere. Her er det i
højere grad håret og ansigttrækkene, som føles eksotiske.

Bertel Lund Hansen

Den 10.12.2022 kl. 08.30 skrev weis:

> Kineserne er nærmest mere hvide i huden end vi kaukasere. Her er det i
> højere grad håret og ansigttrækkene, som føles eksotiske.

Det er nok rigtigt.

Her er et par udvalgte billeder fundet på nettet:

Hudfarven kan ikke skelnes fra en kaukasier:
https://asset.dr.dk/imagescaler01/https:%2F%2Fwww.dr.dk%2Fimages%2Farticle%2F2015%2F09%2F25%2Fmkub_kina-usa-voxpops_00003524.jpeg

Hun er lysere end kaukasiere og lidt gullig:
https://media2.avisen.dk/GetImage.ashx?imageid=1826386&sizeid=37

Hudfarven kan ikke skelnes fra en kaukasier:
https://cdn-free-i2legacy.tv2i.dk/i/73/7386988-23b3510a63c11abacb0b0c3890b06f1b.jpeg

I ingen af tilfældende ved vi om farvebalancen på fotoet er normal. På
det første og sidste billede har vi dog en baggrund at sammenligne med.

Baseret på de tre billeder vil jeg konkludere at det med den gule farve
er en myte.

--
Bertel

Poul E. Jørgensen

Den 10-12-2022 kl. 08:30 skrev weis:

> Kineserne er nærmest mere hvide i huden end vi kaukasere. Her er det i
> højere grad håret og ansigttrækkene, som føles eksotiske.

Jeg har læst et sted at "kineserne" finder fx europæerne grimme p. gr.
af disses store næser.

PS: Ved studiet af farvers betydning, er det altid en god ide at studere
disses betydningsmæssige udvikling. I de romanske sprog er morgenrøden
hvid: alba, aube o.l.
Latin flavus (gustengul, blond) har samme stamme som fx tysk blau, dansk
blå etc.
--
Fjern X hvis du svarer pr. e-mail.
Remove the X if replying by e-mail.

Poul E. Jørgensen

Se også https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-322-87109-1_9

Bertel Lund Hansen

Den 10.12.2022 kl. 17.30 skrev Poul E. Jørgensen:

> Jeg har læst et sted at "kineserne" finder fx europæerne grimme p. gr.
> af disses store næser.

Hvis jeg husker ret hvad Kim Ludvigsen har fortalt, så betyder
thailændernes ord for vesterlændinge, "farang", "lange næse".

--
Bertel

Poul E. Jørgensen

Den 10-12-2022 kl. 18:58 skrev Bertel Lund Hansen:

> Hvis jeg husker ret hvad Kim Ludvigsen har fortalt, så betyder
> thailændernes ord for vesterlændinge, "farang", "lange næse".

Det svarer snarere til persisk farang, oprindeligt = franker.

Poul E. Jørgensen

Se fx https://en.wikipedia.org/wiki/Farang

Ivar

> Det eneste jeg kan komme på er "sort" og "anden etnisk oprindelse en dansk",
> men ingen af dem formoder jeg er gangbare?

Hvis du holder op med at dele folk ind efter race, har du ikke det
problem.

Bertel Lund Hansen

Hvis man har overværet en forbrydelse, bør man melde det til politiet,
og der kan man få brug for at beskrive gerningsmanden og evt. andre
vidner. Det hjælper ikke politiet ret meget hvis man siger at det var et
menneske.

--
Bertel

Ivar

> [...]
> kan man få brug for at beskrive gerningsmanden og evt. andre vidner. Det
> hjælper ikke politiet ret meget hvis man siger at det var et menneske.

Den gammeldag beskrivelse som neger, gul osv. er ekstrem unøjagtigt
beskrivelse af en person.

Da jeg var barn hed det sig, at alle kinesere så ens ud. Man havde et
ringe kendskab til fremmede folkeslag. I dag kan man gøre det bedre.
Hvis nogen blev beskrevet som gul, ville jeg forvente at vedkommende
havde gulsot, ikke at det var en asiat.

Det samme med neger. Det dækkede over mange forskellige mennesker der
stammede fra forskellige dele af verden. Hvis man mener en person med
afrikansk udseende, siger man det.

Det bliver en dårlig beskrivelse af en person, hvis vil holde sig til
gammeldags udtryk.

db

Man kan også spørge, hvorfor overhovedet kalde et menneske for sort
eller hvidt eller ...?

Men ja, hvis, så "sort". Om det er logisk eller ej er "neger" yt.
Da min kone og jeg rejste første fra Australien til USA i 1967,
var "Blacks" et skældsord for aborigines, og vi måtte vænne os
til, at dem vi ville have kaldt "negroes" helst ville kaldes "black".
Sådan går det. Nu vil aborigines helst kaldes "indigines".

--
Dieter Britz