Ny postkasse til post fra det offentlige

Bertel Lund Hansen

Ideen med at vi nu skal have en separat postkasse til post fra det
offentlige er noget af det mest bruger-uvenlige jeg har oplevet.

1. Før kunne jeg logge ind på netbank og derfra åbne eboks - med ét
login. Nu kan jeg ikke se post fra det offentlige uden at logge ind igen.

2. Der er et faneblad der hedder "Mit overblik" - men der kan man ikke
se post fra det offentlige før man har logget ind igen.

3. Jeg har en udbygget mappestruktur hvor jeg fordeler min post. Den er
til dels gentaget under fanebladet "Post fra det offentlige" - men
indholdet er ikke det samme. Jeg kan nemlig kun se post fra det
offentlige i den 'offentlige' postkasse og ikke i min 'almindelige'
postkasse som jeg kunne før.

4. Nu er der ikke noget link til at gemme en fil lokalt. Man skal gætte
at man skal vælge "Udskriv", og på det faneblad der dukker op, skal man
vælge "Gem som pdf". Desværre er pdf'en ubrugelig. Dokumentet står i en
smal stribe på midten, og der er store, hvide felter der fylder skærmen
ud, hvis man altså har forstørret pdf'en så meget at den er til at læse.

Et png-skræmbillede fylder det halve og har ikke den ulempe. Til gengæld
kan man jo ikke kopiere teksten derfra. Så det er pest eller kolera.

If it ain't broke - please don't fix it. Hvad med de stakler der er
ubehjælpsomme i brugen af en computer?

--
Bertel

Dieter Britz

On Tue, 29 Mar 2022 09:06:47 +0200, Bertel Lund Hansen wrote:

> Ideen med at vi nu skal have en separat postkasse til post fra det
> offentlige er noget af det mest bruger-uvenlige jeg har oplevet.
[...}

Danmark har nogle af de bedste IT-folk i verden. Men det offentlige
hyrer altid de værste amatører, igen og igen.

--
Dieter Britz

John_N_H

Den 29-03-2022 kl. 09:06 skrev Bertel Lund Hansen:
> Ideen med at vi nu skal have en separat postkasse til post fra det
> offentlige er noget af det mest bruger-uvenlige jeg har oplevet.

Enig, jeg bruger e-Boks, som jeg plejer. Der skulle det hele være, både
post fra det offentlige og fra private virksomheder.

Jeg ved ikke, om man logge på fra Netbank, den funktion har jeg aldrig
brugt eller prøvet.

Da den nye Mit.dk kom, dukkede der pludselig et 5 måneder gammelt brev
fra ATP op, også i e-Boks. Det brev har jeg aldrig set før. Det kunne
hverken downloades, flyttes eller slettes, når jeg forsøgte, blev der
meldt systemfejl. Det var "bare" en udbetalingsmeddelelse, men alligevel
er det lidt beskæmmende.
John N. H. ;-)

Thomas Corell

Formodentlig fordi man tænker i "hoveder" og ikke kvalifikationer. Altså
logikken med at 3 mand til 30 kkr/måned er er bedre end én til 90
kkr/måned.

--
Please accept my resignation. I do not want to belong to a club that
would have me as a member. - Groucho Marx

Bertel Lund Hansen

Den 29.03.2022 kl. 11.08 skrev John_N_H:

> Enig, jeg bruger e-Boks, som jeg plejer. Der skulle det hele være, både
> post fra det offentlige og fra private virksomheder.

Det er min eboks jeg beskriver.

> Jeg ved ikke, om man logge på fra Netbank, den funktion har jeg aldrig
> brugt eller prøvet.

Underligt. Jeg tjekker min bank næsten dagligt, og når først jeg er
logget ind der, kræver det kun to klik at åbne eboks - uden ny login. Så
det er den vej jeg altid går.

> [...]
> hverken downloades, flyttes eller slettes, når jeg forsøgte, blev der
> meldt systemfejl. Det var "bare" en udbetalingsmeddelelse, men alligevel

Jeg fandt også i dag et flere måneder gammelt dokument. Jeg kan dog ikke
huske om jeg har set det før; det er muligt.

--
Bertel

John_N_H

Den 29-03-2022 kl. 13:31 skrev Bertel Lund Hansen:

> Det er min eboks jeg beskriver.

Det lignede præcis beskrivelsen af Mit.dk. Rigtigt nok, samtidig har de
ændret E-boks, så den ligner den nye Mit.dk. Ikke at forveksle med MitID.dk.

> Underligt. Jeg tjekker min bank næsten dagligt, og når først jeg er
> logget ind der, kræver det kun to klik at åbne eboks - uden ny login. Så
> det er den vej jeg altid går.

Det er vel et spørgsmål om vaner.
Jeg har et princip om kun at være logget på ét sted ad gangen.

Carl Alex Friis Nielsen

On 29-03-2022 12:30, Thomas Corell wrote:

> Formodentlig fordi man tænker i "hoveder" og ikke kvalifikationer. Altså
> logikken med at 3 mand til 30 kkr/måned er er bedre end én til 90
> kkr/måned.

Nej - det er typisk ikke faglig inkompetance hos dem der udfører
arbejdet der er problemet. Ej heller inkompetente projektledere.
Det er inkompetent ledelse på det politiske niveau.
Det offentlige har sjældent problemer med at betale konsulenter
væaentligt mere end det der svarer til 90000 kr for en måneds arbejdstid.

Og vi er jo lidt selv ude om det når vi skælder ud over hvis der bruges
eksempelvis 10 millioner på at finde ud af at et projekt til 10
milliader ikke hænger sammen og stopper der.

Hvis man er heldig er en politisk leder en begavet amatør - oftest er
man ikke så heldig og får bare een der gerne vil bestemme.

Bertel Lund Hansen

Den 29.03.2022 kl. 20.38 skrev Carl Alex Friis Nielsen:

> Nej - det er typisk ikke faglig inkompetance hos dem der udfører
> arbejdet der er problemet.

Det største irritationsmoment er da også at der er vandtætte skodder
mellem post fra det offentlige og fra private virksomheder. Det er ikke
en programmørfejl. Det må være et grundlæggende krav fra opgavestilleren.

--
Bertel

Bertel Lund Hansen

Den 29.03.2022 kl. 09.06 skrev Bertel Lund Hansen:

> 1. Før kunne jeg logge ind på netbank og derfra åbne eboks - med ét
> login. Nu kan jeg ikke se post fra det offentlige uden at logge ind igen.

I dag fandt jeg ud af at hvis jeg ikke går via netbank, men logger ind
på eboks direkte, så kan jeg se al posten. Hvis jeg logger ind fra
netbank, kan jeg kun se firmaposten.

--
Bertel