Jeg er i brokkehumør :-(

Kurt Hansen

Under indtryk af at Makronen risikerer at tabe til Pennen, hidser jeg
mig op over en almindelig talemåde: Nede i supermarkedet, oppe hos
lægen, nede i kiosken m.fl.

Jamen hvor ved de fra hvor og hvordan vi bor?

I dagens BT kan man lige nu læse dette:
"Fire timer efter valgstederne åbnede, har kun 25,4 procent af vælgerne
været nede og afgive deres stemme".

Jeg ved ikke hvordan franzoserne bor. Måske bor de alle sammen i etagehuse?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Poul E. Jørgensen

Den 24-04-2022 kl. 15:42 skrev Kurt Hansen:
> Under indtryk af at Makronen risikerer at tabe til Pennen, hidser jeg
> mig op over en almindelig talemåde: Nede i supermarkedet, oppe hos
> lægen, nede i kiosken m.fl.
>
> Jamen hvor ved de fra hvor og hvordan vi bor?

Du saboterer jo selv dit indlæg: 'en almindelig talemåde'.

--
Fjern X hvis du svarer pr. e-mail.
Remove the X if replying by e-mail.

Bertel Lund Hansen

Den 24.04.2022 kl. 15.42 skrev Kurt Hansen:

> Under indtryk af at Makronen risikerer at tabe til Pennen, hidser jeg
> mig op over en almindelig talemåde: Nede i supermarkedet, oppe hos
> lægen, nede i kiosken m.fl.

Det kan ikke hidse mig op. Der er ingen regler på dansk for hvilket
forholdsord vi vælger til den slags udtryk. Det mest ekstreme er dem der
siger "Jeg skal lige ind i bageren".

> Jamen hvor ved de fra hvor og hvordan vi bor?

Det er irrelevant.

--
Bertel

Kurt Hansen

Den 24/04/2022 kl. 15.48 skrev Poul E. Jørgensen:

> Du saboterer jo selv dit indlæg: 'en almindelig talemåde'.

Ikke forstået?

Bertel Lund Hansen

Den 24.04.2022 kl. 17.24 skrev Kurt Hansen:

> Ikke forstået?

Dansk (som andre sprog) består af almindelige talemåder, og når de er
almindelige, er de automatisk rigtige.

--
Bertel

Kurt Hansen

Tak, så blev jeg en lille smule klogere ... osse i dag ;-)

Martin Larsen

On 24.04.2022 15.42, Kurt Hansen wrote:

> "Fire timer efter valgstederne åbnede, har kun 25,4 procent af
vælgerne været nede og afgive deres stemme".

> Jeg ved ikke hvordan franzoserne bor. Måske bor de alle sammen i etagehuse?

De går vel ned ad gaden for at stemme.

Men den slags forholdsord er ikke altid til at blive klog på.

Man bor *på* en vej, *i* en gade, og *på* en brogade:

Der bor en bager i Nørregade og en slagter på Nørrebrogade.

Og derhjemme går man ud i køkkenet og ind i stuen. Sikkert et levn fra
dengang køkkenet lå udenfor.

Bertel Lund Hansen

Den 28.04.2022 kl. 12.12 skrev Martin Larsen:

> Og derhjemme går man ud i køkkenet og ind i stuen. Sikkert et levn fra
> dengang køkkenet lå udenfor.

Det kan vel også understøttes af at livet ligesom foregår i stuen, og
køkkenet er et sted man kun går til for at arbejde?

Hvis jeg har ret, vil det ændre sig i fremtiden fordi køkkenet i
stigende omfang integreres i stuen.

--
Bertel