"Luguber"

Bertel Lund Hansen

I dag stødte jeg på ordet "luguber" i en svensk tekst. Tilfældigvis
vidste jeg hvad det betød. Det skyldes min interesse for Dalí. Han har
nemlig et billede hvis titel på fransk er: "Le jeu lugubre", og da jeg
så den, måtte jeg slå ordet op.

Er der andre der kender det, og bruges det på dansk? Sørme ja til det
sidste, men jeg har bare aldrig mødt det. ODS kender det:

https://ordnet.dk/ods/ordbog?query=luguber

--
Bertel

Hans Henrik Hansen

Den 11.09.2021 kl. 22.44 skrev Bertel Lund Hansen:
> Er der andre der kender det, og bruges det på dansk?

Jeg har en bekendt (årgang 1944), som lejlighedsvis bruger det..og det
er fra ham, jeg selv har 'annammet' det.

--
med venlig hilsen, Hans

Poul E. Jørgensen

Den 11-09-2021 kl. 22:44 skrev Bertel Lund Hansen:

> Er der andre der kender det, og bruges det på dansk? Sørme ja til det
> sidste,

Det er at stramme begrebet 'bruges på dansk'. ODS har tre belæg: 1807,
1835 og det nyeste Jacob Paludan 'Fremad til Nutiden' fra 1953.
Se https://ordnet.dk/ods/ordbog?query=luguber

PS: Paludan kunne være interessant sammenholdt med hans kendskab til
romanske sprog, men han læses vist ikke meget i dag.

PPS: Jeg kender det fra latin og fransk, men det er helt uinteressant.

PPPS: https://ordnet.dk/ddo har det selvfølgelig ikke.
--
Fjern X hvis du svarer pr. e-mail.
Remove the X if replying by e-mail.

db

On 12.11.2022 14.33, Poul E. Jørgensen wrote:

> [...]
> romanske sprog, men han læses vist ikke meget i dag.
>
> PPS: Jeg kender det fra latin og fransk, men det er helt uinteressant.

Og fra engelsk,
https://www.google.com/search?channel=fs&client=ubuntu&q=lugubrious

--
Dieter Britz