Os Grupos Google já não suportam novas publicações ou subscrições da Usenet. O conteúdo anterior permanece visível.

Personlige stedord og køn

14 visualizações
Ir para a primeira mensagem não lida

Bertel Lund Hansen

não lida,
10/04/2022, 09:57:2910/04/22
para
Der diskuteres i disse tider om hvilke stedord vi skal bruge om
forskellige personer, og nogle af disse har selv nogle ønsker. Min
datter fik f.eks. en mail fra en der gerne vil omtales med "de/dem".

Min datter spurgte mig så: Hvorfor egentlig det? De kommer aldrig til at
høre det selv. Og det kan der være noget om.

Jeg fandt selv et eksempel, men det er ikke et der vil være relevant for
ret mange mennesker:

Helle Thorning-Schmidt blev for nogle måneder siden interviewet på live
tv sammen med sin søn som er født som pige og levede som pige i nogle
år. Jeg husker ikke noget ordret, men intervieweren kunne f.eks. have
spurgt:

Hvordan var så at leve med ham
efter at han var sprunget ud som dreng?

Men jeg kan ikke se at en person i almindelige sammenhænge vil opleve at
høre hvilket stedord vi andre bruger om vedkommende. Det er jo uhøfligt
i personens nærvær at sige f.eks.:

Han foretrækker kaffe.

--
Bertel

Kim Ludvigsen

não lida,
10/04/2022, 11:02:0410/04/22
para
Den 10.04.2022 kl. 15.57 skrev Bertel Lund Hansen:
> [...]
>
> Min datter spurgte mig så: Hvorfor egentlig det? De kommer aldrig til at
> høre det selv. Og det kan der være noget om.

De kan blive omtalt i offentlige medier (som i dit eksempel), og der kan
de selv høre/læse det.

Jeg kan forstå, at brugen af "they" om en enkelt person er meget gammel
i USA, men jeg stødte først på det i en artikel for et par år siden om
en whistleblower, der var anonym. Det var meget generende! Det tog noget
tid, før det gik op for mig, at det handlede om en enkelt person.

Jeg ville foretrække brugen af et nyt "kunstigt" ord i stedet - var det
ikke dig, der for en del år siden slog på brugen af "hon"?

Men toget er nok kørt, så det bliver et forvirrende flertalsord, der
bruges i stedet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Bertel Lund Hansen

não lida,
11/04/2022, 00:46:1811/04/22
para
Den 10.04.2022 kl. 17.02 skrev Kim Ludvigsen:

> [...]
> en whistleblower, der var anonym. Det var meget generende! Det tog noget
> tid, før det gik op for mig, at det handlede om en enkelt person.

Jeg synes ikke det er så slemt. Men tendensen er jo at hver person vil
bestemme hvad vi skal sige om dem.

> Jeg ville foretrække brugen af et nyt "kunstigt" ord i stedet - var det
> ikke dig, der for en del år siden slog på brugen af "hon"?

Det håber jeg ikke. Det lyder som "hun", så det har ingen chance for at
komme i brug.

--
Bertel

Carl Alex Friis Nielsen

não lida,
13/04/2022, 11:07:3513/04/22
para
On 11-04-2022 06:46, Bertel Lund Hansen wrote:

> Jeg synes ikke det er så slemt. Men tendensen er jo at hver person vil
> bestemme hvad vi skal sige om dem.

Jeg mener bare at de woke narepadder må finde sig i hvad jeg kalder dem
- dvs. "han" eller "hun" ud fra deres fremtræden indtil jeg evt ved
bedre. De skide kryptofaschister skal ikke bestemme over mit sprog.

Bertel Lund Hansen

não lida,
14/04/2022, 02:36:3914/04/22
para
Den 13.04.2022 kl. 17.07 skrev Carl Alex Friis Nielsen:

> Jeg mener bare at de woke narepadder må finde sig i hvad jeg kalder dem
> - dvs. "han" eller "hun" ud fra deres fremtræden indtil jeg evt ved
> bedre. De skide kryptofaschister skal ikke bestemme over mit sprog.

Jeg forstår godt den tankegang, og jeg har den også somme tider selv.

--
Bertel

Poul E. Jørgensen

não lida,
14/04/2022, 04:16:5314/04/22
> [...]
> forskellige personer, og nogle af disse har selv nogle ønsker. Min
> datter fik f.eks. en mail fra en der gerne vil omtales med "de/dem".

Det er nok den slags der siger 'Vi alene vide' eller 'We are not amused'.
--
Fjern X hvis du svarer pr. e-mail.
Remove the X if replying by e-mail.

Carl Alex Friis Nielsen

não lida,
14/04/2022, 09:51:2714/04/22
para
On 14-04-2022 10:16, Poul E. Jørgensen wrote:

> Det er nok den slags der siger 'Vi alene vide' eller 'We are not amused'.

Nu er den traditionelle høflige tiltaleform De/Dem/Deres over for
personer man ikke kender/har et personligt forhold til jo ikke helt det
samme som personer der omtaler sig selv i flertal - langt fra.

Poul E. Jørgensen

não lida,
14/04/2022, 11:56:3814/04/22
para
For en ordens skyld: Vi mente det som en vits.

Martin Larsen

não lida,
01/05/2022, 03:35:2101/05/22
para
On 10.04.2022 15.57, Bertel Lund Hansen wrote:

> Det er jo uhøfligt i personens nærvær at sige f.eks.:
>       Han foretrækker kaffe.

Ikke i en større sammenhæng hvor man allerede har nævnt navnet.

Peter kan ikke lide te. Han foretrækker kaffe.

Martin Larsen

não lida,
01/05/2022, 03:39:3501/05/22
> [...]

> forskellige personer, og nogle af disse har selv nogle ønsker. Min
> datter fik f.eks. en mail fra en der gerne vil omtales med "de/dem".

Det er så dejligt nemt på tyrkisk. Her bruges blot "o" som dækker over
han, hun, det, den. Tilsvarende med hans, hendes, dens osv. Sådan har
det altid været. Køn eksisterer slet ikke på tyrkisk.

Poul E. Jørgensen

não lida,
01/05/2022, 06:36:5401/05/22
para
Den 01-05-2022 kl. 09:39 skrev Martin Larsen:

> Det er så dejligt nemt på tyrkisk. Her bruges blot "o" som dækker over
> han, hun, det, den. Tilsvarende med hans, hendes, dens osv. Sådan har
> det altid været. Køn eksisterer slet ikke på tyrkisk.

Sjovt nok hedder det det samme på farsi, skrevet او.

Da de første iranere kom til min hjemby og skulle lære dansk, opdagede
jeg at de gang på gang fejlede i om der skulle bruges han eller hun. De
syntes det var upraktisk at skelne. Det gjorde vi jo ikke i ved 'de'.

Bertel Lund Hansen

não lida,
01/05/2022, 06:43:0101/05/22
para
Den 01.05.2022 kl. 12.36 skrev Poul E. Jørgensen:

> Da de første iranere kom til min hjemby og skulle lære dansk, opdagede
> jeg at de gang på gang fejlede i om der skulle bruges han eller hun. De
> syntes det var upraktisk at skelne.

Vi (jeg) oplever lidt det samme på tysk. Specielt når man skal bruge et
stedord med det rigtige køn for en ting:

Der Ball ist blau. Er ist auch gross.

Hvis jeg ikke passer på, skriver jeg let "Es".

--
Bertel
0 mensagens novas