flest?

Bertel Lund Hansen

Forestil jer et valg og en melding der lyder:

1. NN fik flest stemmer.

2. NN fik de fleste stemmer.

Betyder de noget forskelligt?

--
Bertel, Denmark

Carl Alex Friis Nielsen

On 03-10-2023 11:14, Bertel Lund Hansen wrote:
> Forestil jer et valg og en melding der lyder:
>
> 1.    NN fik flest stemmer.
>
> 2.    NN fik de fleste stemmer.
>
> Betyder de noget forskelligt?

Ja.

1. NN fik flere stemmer end alle andre hver for sig
2. NN fik flere stemmer end alle andre tilsammen -dvs. over halvdelen af
de afgivne stemmer.

Bertel Lund Hansen

Det er præcis hvad jeg tænkte, men jeg var usikker på om det bare var
pedanteri.

--
Bertel, Denmark

weis

Jeg er pedant og deler jeres opfattelse.

Anders D. Nygaard

Det er også hvad jeg mener - men jeg er ikke i tvivl om at det er pedanteri.

/Anders