Tredjevarmeste eller fjerde varmeste

Torben 3140 Abildgaard

Jeg er i tvivl om, hvorvidt det hedder 'fjerdevarmeste' eller 'fjerde varmeste', og det er ikke lykkedes mig at finde svaret i relevante opslagsværker. hvem kan hjælpe med svar og måske endda en regel?

bh/Torben

Bertel Lund Hansen

Den 02.12.2022 kl. 10.50 skrev Torben 3140 Abildgaard:
> Jeg er i tvivl om, hvorvidt det hedder 'fjerdevarmeste' eller 'fjerde varmeste', og det er ikke lykkedes mig at finde svaret i relevante opslagsværker. hvem kan hjælpe med svar og måske endda en regel?

Det kan hedde begge dele, men det betyder noget ret forskelligt.

Hvis man vil gruppere nogle måneder efter gennemsnitstemperatur, kan man
tale om den fjerdevarmeste måned. Den kommer efter den tredjevarmeste
måned osv.

Hvis man kikker på en række måneder hvor flere af dem alle er den
varmeste måned (hvis de er lige varme), så vil en af dem være den fjerde
man kikker på, og så er det den fjerde, varmeste måned.

--
Bertel

Torben 3140 Abildgaard

Takker og bukker.