Før

Henry Vest

Jeg synes jeg har opdaget en ny brug af ordet "før".

Jeg kunne spørge Peter:
a) Har du (nogensinde) været i Berlin?
b) Har du været i Berlin før?

Med a angiver jeg at jeg ikke har nogen anelse om, om Peter har været i
Berlin før. Med b angiver jeg at Peter lige er kommet hjem fra Berlin
eller måske endda er der lige nu (det kan være vi taler over telefon).

Men nu ser jeg at mange bruger b i den betydning som jeg angiver med a.
Har I set det samme? Er det noget nyt?

--
Henry Vest

Bertel Lund Hansen

Henry Vest wrote:

> Jeg synes jeg har opdaget en ny brug af ordet "før".

Det har jeg ikke mødt, men min berøring med gængs talesprogbrug er også
begrænset.

> [...]
> Berlin før. Med b angiver jeg at Peter lige er kommet hjem fra Berlin
> eller måske endda er der lige nu (det kan være vi taler over telefon).

Jeg har samme opfattelse.

> Men nu ser jeg at mange bruger b i den betydning som jeg angiver med a.

Det er en noget overflødig brug af "før". Fortiden er jo altid før.

--
Bertel, Denmark

db

Nej; hvis han er der lige nu, og man udelader ordet "før", så
ville han svare, "Jeg er der jo nu".

--
Dieter Britz

Mathias

Jan 7, 2024, 8:03:08 AMJan 7
Den 27/10/2023 kl. 22.43 skrev Henry Vest:
> Jeg synes jeg har opdaget en ny brug af ordet "før".
> Har I set det samme? Er det noget nyt?

Jeg har også lagt mærke til det -- også på engelsk, hvor jeg ellers har
haft opfattelsen at "before" fungerede ligesom du beskriver "før".

/Mathias