Sommer/Normaltid

John_N_H

Åh nej, suk, ak og ve.
Hvor langsomt kan EU arbejde?
Kan man virkelig ikke finde ud af, hvilken tidsregning vi skal have,
så man kan slippe for at stille ur 2 gange om året?
Der bliver nok noget infrastruktur, der skal tilpasses, men alligevel.
John N. H. ;-)

Jan Kronsell

On 26-03-2022 14:05, John_N_H wrote:
> [...]
> så man kan slippe for at stille ur 2 gange om året?
> Der bliver nok noget infrastruktur, der skal tilpasses, men alligevel.

Det kan man ikke, fordi allle 27 lande skal være enige, og det er de
langt fga. Det er ulempen ved et domokrati, der også har vetoret.

Nogle vil have permanent standardtid, nogle vil have permanent sommertid
og nogle vil skifte, som vi gør nu. Og så er der dem, som mener, at det
må være op til de enkelte lande selv at bestemme.

Og så har sagen i øvrigt ligget stille under hele covid-19 pademinen,m
fordi man mente, at der var vigtigere ting at diskutere.

I USA har Senatet besluttet at have "sommertid" hele året, men
Repræsentanternes Hus har ikke taget stilling endnu, og så skal det også
godkendes af præsidenten. Og så kommer det formodentlig alligevel ikke
til at gælde i hele USA, hvor de enkelte stater også selv vil bestemme.

Jan

Bertel Lund Hansen

Den 26.03.2022 kl. 14.05 skrev John_N_H:

> Kan man virkelig ikke finde ud af, hvilken tidsregning vi skal have,
> så man kan slippe for at stille ur 2 gange om året?

Ja, det drømmer jeg også om. Jeg har en aftale i morgen tidlig, og nu er
jeg nervøs for om min mobil fårskiftet tiden rigtigt så den vækker mig i
godt tid.

--
Bertel

Thomas Corell

Jeg endte med at regne på hvor lang tid der var, og satte en
nedtællings-timer-alarm-ting på telefonen; skulle op 5:45.

Er en gang blevet snydt af et radio-styret ur, som ikke havde travlt med
at skifte til sommertid.

--
Hvis du er i tvivl, er du ikke i tvivl

Bertel Lund Hansen

Den 27.03.2022 kl. 10.05 skrev Thomas Corell:

> Jeg endte med at regne på hvor lang tid der var, og satte en
> nedtællings-timer-alarm-ting på telefonen; skulle op 5:45.

God idé.

--
Bertel

Poul E. Jørgensen

Den 27-03-2022 kl. 10:05 skrev Thomas Corell:

> Jeg endte med at regne på hvor lang tid der var, og satte en
> nedtællings-timer-alarm-ting på telefonen; skulle op 5:45.

Nå, så det eksisterer. Det er rart at vide. Efter lidt søgning: Det
synes at hedde noget med "countdown timer" - eller lign.
--
Fjern Z hvis du svarer pr. e-mail.
Remove the Z if replying by e-mail.

Martin Larsen

On 26.03.2022 14.05, John_N_H wrote:

> så man kan slippe for at stille ur 2 gange om året?

Jeg er stor tilhænger af sommertid. Den ekstra time dagslys er guld værd
for mig. Bortset fra uret på ovnen og i bilen så stiller alle urerne sig
selv. Det klarer jeg nok to gange om året.

--
tv4ever.dk
bedrevejr.dk

weis

On 27/03/2022 22.02, Martin Larsen wrote:

> Jeg er stor tilhænger af sommertid. Den ekstra time dagslys er guld værd
> for mig. Bortset fra uret på ovnen og i bilen så stiller alle urerne sig
> selv. Det klarer jeg nok to gange om året.

Og du kan ikke bare stå en time tideligere op uden at få alle andre til
at stille deres ure om?

Thomas Corell

Martin Larsen wrote:

> Jeg er stor tilhænger af sommertid. Den ekstra time dagslys er guld værd
> for mig. ..

Det er jo en illusion. Det eneste der sker, er at du går en time
tidligere i seng og står en time tidligere op. Det kan man gøre uden at
stille på uret ;-)

> .. Bortset fra uret på ovnen og i bilen så stiller alle urerne sig
> selv. Det klarer jeg nok to gange om året.

Og så er der dem, som altid skal tidligt op, og endelig i de sidste par
uger, har haft dagslys når de står op. De skal nu til at stå op i mørke
de næste par uger, for at opretholde andres illusion om, at det er
længere lyst om aftenen.

Selvom jeg er stået op til normal tid, har jeg en "du er stået op for
tidligt" fornemmelse i kroppen; en krop der signalerer "du burde sove
nu"; den fornemmelse har jeg de næste 3-4 uger; udelukkende fordi der
skal skiftes til sommertid.

--
Time you enjoy wasting is not wasted time

Bertel Lund Hansen

Den 27.03.2022 kl. 18.43 skrev Poul E. Jørgensen:

> Nå, så det eksisterer. Det er rart at vide. Efter lidt søgning: Det
> synes at hedde noget med "countdown timer" - eller lign.

Den indbyggede app i Android som hedder "Ur", har fire afdelinger,
alarm, verdensur, stopur og timer.

--
Bertel

Bertel Lund Hansen

Den 27.03.2022 kl. 22.02 skrev Martin Larsen:

> Jeg er stor tilhænger af sommertid. Den ekstra time dagslys er guld værd
> for mig. Bortset fra uret på ovnen og i bilen så stiller alle urerne sig
> selv.

Nej. Det indre ur er lang tid om at stille sig selv. Jeg kan ikke bevise
det, men jeg tror at sommertiden koster menneskeliv fordi u-udsovede
mennesker ikke reagerer optimalt, men i hvert fald koster det ubehag.

Nu kan jeg som pensionist være ligeglad, men det var jeg bestemt ikke da
jeg arbejdede.

Så jeg tilslutter mig koret der anbefaler dig at stå op når du lyster
uden at ændre på klokken.

--
Bertel

John_N_H

Den 28-03-2022 kl. 12:09 skrev Bertel Lund Hansen:

> Nej. Det indre ur er lang tid om at stille sig selv. Jeg kan ikke bevise
> det, men jeg tror at sommertiden koster menneskeliv fordi u-udsovede
> mennesker ikke reagerer optimalt, men i hvert fald koster det ubehag.
Enig. For mit vedkommende, i ca. 2 uger er man ikke helt sig selv.

> Nu kan jeg som pensionist være ligeglad, men det var jeg bestemt ikke da
> jeg arbejdede.
Ditto her.

> Så jeg tilslutter mig koret der anbefaler dig at stå op når du lyster
> uden at ændre på klokken.Ja, solen ændrer jo ikke sin gang på himlen, fordi man stiller på uret.
Hvorfor så genere en del af sine medmennesker med det?
For ca. 3-4 år siden arrangerede EU en afstemning, hvor alle EU-borgere
blev inviteret til at deltage. Jeg husker ikke helt udformningen,
men resultatet blev da, at flertallet ikke ønskede tidsskifte 2 gange om
året. Så var der spørgsmålet, hvilken tid man så skulle have permanent?
Her var enigheden vist knap så stor.
Jeg behøver vel ikke sige, at jeg deltog i afstemningen.

Under verdenskrigene tror jeg gerne, at sommertiden havde en vis
betydning for energiforbruget. Siden da har menneskets adfærd og
forbrugsmønster mht. energi ændret sig markant, så den fordel eksisterer
vist ikke mere - måske snarere tværtimod.

Kim Ludvigsen

Den 28.03.2022 kl. 13.48 skrev Thomas Corell:

> [...]
> uger, har haft dagslys når de står op. De skal nu til at stå op i mørke
> de næste par uger, for at opretholde andres illusion om, at det er

Jeg gik med morgenaviser for mange år siden. Jeg bandede dengang
sommertiden langt væk. Det var lige begyndt at blive lyst, inden man fik
fri, og med de samtidigt stigende temperaturer kom man rigtigt i
forårsstemning. Og så skulle man til at arbejde i mørke igen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Thomas Corell

Og iDims'er har samme opbygning.

--
Follow them who seeks the truth,
but beware of those who claim to have found it

Martin Larsen

On 28.03.2022 05.59, weis wrote:

> Og du kan ikke bare stå en time tideligere op uden at få alle andre til
> at stille deres ure om?

De fleste ure stiller sig selv. Så det argument er altså for tyndt.

I øvrigt, sådan fungerer det jo ikke, og det ved du udmærket godt. Folk
kommer hjem fra arbejde og vil gerne dyrke sport udendørs, løbe, spille
golf, færdes i naturen, tage billeder, gå en lang tur med hunden, hygge
sig i haven, grille på altanen, tage ud og fiske... Kort sagt alt det
man gerne vil gøre udendørs, måske lige bortset fra at kigge stjerner,
men det er alligevel så som så om sommeren.

Med mindre man laver en særaftale med chefen om at møde tidligere og
komme tilsvarende tidligere hjem, og det samme i øvrigt også gælder
resten af familien eller hvem man nu gerne vil have med ud, så dur
forslaget ikke.

Selvfølgelig får man ikke mere dagslys hevet ud af himlen ved at indføre
sommertid, men man udnytter det bedre idet langt de fleste mennesker er
mere aktive om aftenen end tidligt morgen.

--
tv4ever.dk
bedrevejr.dk

Poul E. Jørgensen

Den 28-03-2022 kl. 12:05 skrev Bertel Lund Hansen:

> Den indbyggede app i Android som hedder "Ur", har fire afdelinger,
> alarm, verdensur, stopur og timer.

Ja, jeg har faktisk først opdaget det i dag, selvom jeg har haft min
Huawei i flere år :-(

PS: Når jeg fortæller at jeg har en Huawei, påstår jeg, at når jeg får
et opkald lyder der en stemme: Hello, this is Beijing. One moment please
- now you can talk.

Martin Larsen

On 28.03.2022 12.09, Bertel Lund Hansen wrote:

> Nej. Det indre ur er lang tid om at stille sig selv. Jeg kan ikke bevise
> det, men jeg tror at sommertiden koster menneskeliv fordi u-udsovede
> mennesker ikke reagerer optimalt, men i hvert fald koster det ubehag.

Hvis man mener at skiftet mellem sommer- og vintertid de to gange om
året er et reelt sundhedsmæssigt problem, så bør man i al fald aldrig
tage på ferie og krydse så meget som en enkelt tidszone. Endsige flere,
som en tur til Thailand og lignende fjerne steder som mange ynder (når
coronaen ellers tillader det).

Gør man det alligevel, vil jeg tillade mig at kalde personen en hykler.

> Så jeg tilslutter mig koret der anbefaler dig at stå op når du lyster uden at ændre på klokken

Jeg har et et andet forslag: Stå en time tidligere op om lørdagen og gå
en time tidligere i seng. Stå op som normalt søndag morgen ifølge uret.

Det virker fint, jeg gjorde det selv i lørdags.

--
tv4ever.dk
bedrevejr.dk

Martin Larsen

On 28.03.2022 13.04, John_N_H wrote:

> [...]
> betydning for energiforbruget. Siden da har menneskets adfærd og
> forbrugsmønster mht. energi ændret sig markant, så den fordel eksisterer

Korrekt nok, det argument har ikke holdt i mange år. Jeg er overbevist
om at næsten alle tilhængere af sommertid er det pga den rekreative værdi.

> måske snarere tværtimod.

Det har jeg nu svært ved at se.

Men der er faktisk en økonomisk gevinst i form af mersalg ved udendørs
udskænkningssteder mv. Det hørte jeg i en podcast for nylig. Tror det
var Politikens.

--
tv4ever.dk
bedrevejr.dk

Jørgen Nielsen

mandag, 28-03-2022, Martin Larsen skrev:
> Jeg har et et andet forslag: Stå en time tidligere op om lørdagen og gå en
> time tidligere i seng. Stå op som normalt søndag morgen ifølge uret.
>
> Det virker fint, jeg gjorde det selv i lørdags.

Det er muligt at det er tilstrækkeligt for dig, men for dem der har et
velfungerende indre ur, er det stadigt et sandt helvede med skiftet to
gange årligt.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Thomas Corell

Så du mener løsningen er, at skifte til sommertid 24 timer før, så har
man ikke udfordringer de næste par uger.

Kan du ikke selv høre, at det ikke giver mening ?

--
You will not be punished for your anger
you will be punished by your anger

Thomas Corell

Martin Larsen wrote:

> De fleste ure stiller sig selv. Så det argument er altså for tyndt.

Tror ikke det var pointen. Nok nærmere, hvorfor du mener resten af
landet skal indpasse sig, for at du kan leve i en illusion om mere lys om
aftenen.

En illusion du selv kan opnå, ved at flytte tidspunktet for din søvn.

> [...]
> komme tilsvarende tidligere hjem, og det samme i øvrigt også gælder
> resten af familien eller hvem man nu gerne vil have med ud, så dur

Det er da win-win. Du får en illusion om mere lys om aftenen, ved at gå
en time tidligere i seng, og en time mere til at stå op i ro og mag
om morgenen. Hvorfor vil du også møde en time før ?

--
Whenever we feel that we are definitely right,
so much so that we refuse to open up to anything or anybody else,

Jan Kronsell

> Det er da win-win. Du får en illusion om mere lys om aftenen, ved at gå
> en time tidligere i seng, og en time mere til at stå op i ro og mag
> om morgenen. Hvorfor vil du også møde en time før ?

Måske for at komme hjem en time før?

Jan

Jan Kronsell

> Nej. Det indre ur er lang tid om at stille sig selv. Jeg kan ikke bevise
> det, men jeg tror at sommertiden koster menneskeliv fordi u-udsovede
> mennesker ikke reagerer optimalt, men i hvert fald koster det ubehag.

Har aldrig oplevet det problem. Men på den anden side lider jeg heller
ikke af jetlag efter lange flyveture.

Jan

Jan Kronsell

Personligt står jeg tidligere op og går senere i seng om lørdagen. Så
får jeg flere lyse tinmer, hvad jeg elsker.

Jan

weis

On 28/03/2022 16.55, Martin Larsen wrote:

> Selvfølgelig får man ikke mere dagslys hevet ud af himlen ved at indføre
> sommertid, men man udnytter det bedre idet langt de fleste mennesker er
> mere aktive om aftenen end tidligt morgen.

"Man" får ikke udnyttet dagslyset bedre, men du gør måske.
Folk der møder tidligt på arbejde, skal pludseligt til at stå op i mørke
igen ved overgangen til sommertid.

Bertel Lund Hansen

Den 28.03.2022 kl. 17.07 skrev Martin Larsen:

> Men der er faktisk en økonomisk gevinst i form af mersalg ved udendørs
> udskænkningssteder mv. Det hørte jeg i en podcast for nylig. Tror det
> var Politikens.

Så kan vi jo bare lave permanent sommertid - selv om jeg foretrækker
'korrekt' astronomisk tid.

--
Bertel

Bertel Lund Hansen

Den 28.03.2022 kl. 17.02 skrev Martin Larsen:

> [...]
> coronaen ellers tillader det).

> Gør man det alligevel, vil jeg tillade mig at kalde personen en hykler.

Der er forskel på en ferie hvor man kan gøre tingene når man har lyst,
og så en almindelig arbejdsdag hvor man ikke selv er herre over tiden.

--
Bertel

Bertel Lund Hansen

Den 28.03.2022 kl. 13.04 skrev John_N_H:

> [...]

Jeg har ikke skrevet den sidste sætning i citatet. Jeg tror at det er
din egen kommentar der fejlagtigt er blevet klistret på citatet.

--
Bertel

Thomas Corell

Er ikke sikker på, at det er et godt valg, at gå på kompromis med
folkesundheden, for at "udskænkningsstederne" kan tjene flere penge.

Vi er så langt nordpå, at dagen er kort når det er vinter. Hvis man
indfører "sommertid hele året", så vil solen først stå op 09:54 27/12 i
Esbjerg. Og stå op efter 09:00 i perioden 15/11 - 10/2.

Sagt på en anden måde, de fleste med "normale" arbejdstider, vil stå op
i mørke; altså en oplevelse af at stå op om natten.

--
Hvis du venter på, at nogen skal komme og frelse dig,
er du på venteliste.

John_N_H

Ja, jeg opdagede ikke fejlen, før jeg havde trykket "send".
Man kan vist ikke trække en post tilbage igen? Bruger
news.eternar-september.org

John_N_H

> [...]
> tage på ferie og krydse så meget som en enkelt tidszone. Endsige flere,
> som en tur til Thailand og lignende fjerne steder som mange ynder
Jeg har engang været på Fyn. Fyn er fin. :-D

Thomas Corell

( 'eternal' ;-) )

Kiggede lige i min Thunderbird, og søgte lidt. Kan ikke umiddelbart
finde funktionalitet svarende til at "sende cancel", som det hedder på
usenet.

I praksis sender man et nyt indlæg, der beder om at slette dit
oprindelige indlæg.

Men mange news-servere efterkommer *ikke* cancel's. Så værdien er stærkt
begrænset. Læs: du vil reelt ikke få slettet dit indlæg på serverne.

Så en opfølgning som du har gjort her, er det bedste du kan gøre.

--
If you can't improve the silence, be silent

Bertel Lund Hansen

Den 29.03.2022 kl. 12.27 skrev Thomas Corell:

> Kiggede lige i min Thunderbird, og søgte lidt. Kan ikke umiddelbart
> finde funktionalitet svarende til at "sende cancel", som det hedder på
> usenet.

Under topmenuens "Meddelelse" kan du finde "Annuller meddelelsen".

> Så en opfølgning som du har gjort her, er det bedste du kan gøre.

Enig.

--
Bertel

Thomas Corell

Bertel Lund Hansen wrote:

> Under topmenuens "Meddelelse" kan du finde "Annuller meddelelsen".

Tak så lærte jeg noget nyt. Før lå den under Edit->Cancel, som de
fleste vejledninger henviste til.

Bruger ikke Thunderbird til news.

--
" Those are my principles. If you don't like them I have others. "
- Groucho Marx

weis

Man har sådan set permanent sommertid i Spanien ... 1 time om vinteren
og 2 timer om sommeren. Det meste af landet ligger vest for Greenwich
men de kører alligevel med samme centraleuropæiske tidszome som os.
Jeg tror ikke at det går ud over folkesundheden.
Men det har bl.a. den konsekvens at samfundets døgnrytme er forskudt til
senere på dagen: siesta 14-16, aftensmad ved 21-tiden. Så samfundslivet
lader sig ikke rigtigt snyde af den permanenete sommertid.

Bertel Lund Hansen

Den 30.03.2022 kl. 05.50 skrev weis:

> Man har sådan set permanent sommertid i Spanien ... 1 time om vinteren
> og 2 timer om sommeren.

Det var ikke det jeg mente. Med "permanent" mener jeg at der aldrig skal
stilles på urene.

--
Bertel

weis

Min pointe er dog den samme. Jeg tror der er en sammenhæng med den
permanente sommertid og livsførelsen senere på døgnet. Det vil også ske
med permanent 1 times forskydning hele året
I Kina ser men det samme .. hele landet har samme tid, selv om det
geografisk dækker over 3-4 tidszoner. Der betyder at man i den vestlige
del kører med uayriserede lokale tidszoner, fordi man står senere op og
går senere i seng end Beijing.

Martin Larsen

On 29.03.2022 08.17, Bertel Lund Hansen wrote:

> Så kan vi jo bare lave permanent sommertid

Ja det er også en mulighed. Men så bliver det nogle meget mørke
vintermorgener.

--
tv4ever.dk
bedrevejr.dk

Martin Larsen

On 29.03.2022 08.19, Bertel Lund Hansen wrote:

> Der er forskel på en ferie hvor man kan gøre tingene når man har lyst,
> og så en almindelig arbejdsdag hvor man ikke selv er herre over tiden.

Det er korrekt, men det må være lige så skadeligt for kroppen. Især hvis
man tager langvejs. Og når man skal hjem fra ferien igen, bliver man
ramt af dagligdagen mens man stadig kæmper med jetlag. Så i den ende af
ferien er der ingen forskel.

Min pointe er blot at hvis folk mener at det er så farligt, så burde man
ikke tage på ferie hen over fremmede tidszoner.

Selv mener jeg ikke skiftet mellem sommer og vintertid er farligt. Det
er allerhøst ubekvemt for nogle.

--
tv4ever.dk
bedrevejr.dk

Martin Larsen

On 28.03.2022 20.44, Thomas Corell wrote:

> Tror ikke det var pointen. Nok nærmere, hvorfor du mener resten af
> landet skal indpasse sig, for at du kan leve i en illusion om mere lys om
> aftenen.

Det er altså ikke en illusion! Man FÅR flere lyse timer til rådighed om
aftenen hvis man ellers går på arbejde eller andet der kræver ens
tilstedeværelse om dagen. Er man pensionist eller arbejdsløs, kan man
selvfølgelig selv indrette dagen.

I øvrigt lyder din formulering som om jeg er den eneste i landet der
ønsker sommertid. Måske er jeg den eneste i gruppen, men ikke i landet.

Hvis der nu er flertal, ryger dit argument til jorden. For så jeg sige:
Hvorfor skal resten af landet indrette sig efter at du ikke ønsker
sommertid?

Jeg må tilstå at jeg ikke ved om der er flertal, men jeg tror det.

--
tv4ever.dk
bedrevejr.dk

Martin Larsen

> [...]

> Jeg kan ikke bevise det, men jeg tror at sommertiden koster menneskeliv
> fordi u-udsovede mennesker ikke reagerer optimalt, men i hvert fald

Jeg tror ikke det koster menneskeliv. Ikke netto i hvert fald. De flere
(udnyttelige) lyse timer giver mere D-vitamin, mere velvære, mere luft
og motion for mange. Det er der også en gevinst i.

Men det er rigtignok svært at bevise noget som helst.

At det skaber ubehag er der nok ingen tvivl om selv jeg ikke har selv
har nogen problemer med skiftet. Men jeg sover alligevel også elendigt
det meste af tiden ;-)

--
tv4ever.dk
bedrevejr.dk

Thomas Corell

Martin Larsen wrote:

> [...]
>
> I øvrigt lyder din formulering som om jeg er den eneste i landet der
> ønsker sommertid. Måske er jeg den eneste i gruppen, men ikke i landet.

Næ. Men jeg debatterer med dig, ikke hele landets befolkning (eller alle
tilhængere af sommertid).

> Hvis der nu er flertal, ryger dit argument til jorden. For så jeg sige:
> Hvorfor skal resten af landet indrette sig efter at du ikke ønsker
> sommertid?

Hvorfor ? Hvis et flertal beslutter det, skal resten da stadig indrette
sig.

Men svjv, var der et flertal i EU, der besluttede at afskaffe
sommertid/normaltid. Men det afventer blot de langsommelige processer.

--
The ability to speak several languages is an asset,
but the ability to keep your mouth shut in any language is priceless

John_N_H

Den 01-04-2022 kl. 14:19 skrev Martin Larsen:

> [...]
> sommertid?
>
> Jeg må tilstå at jeg ikke ved om der er flertal, men jeg tror det.

Da du nu argumenterer så kraftigt for 2 årlige skift, håber jeg så
sandelig, at du gav din mening til kende i den afstemning, som EU
inviterede til i sommeren 2018. Alle myndige EU-borgere kunne deltage.

<https://finans.dk/erhverv/ECE10738560/euafstemning-vil-du-have-afskaffet-sommertid/?ctxref=ext>

Jeg kan ikke huske resultatet, men der var i hvert fald flertal for at
afskaffe skiftene. Jeg kan nemlig ikke finde den side, hvor EU
offentliggjorde resultaterne.

Martin Larsen

On 02.04.2022 07.50, John_N_H wrote:

> Da du nu argumenterer så kraftigt for 2 årlige skift, håber jeg så
> sandelig, at du gav din mening til kende i den afstemning, som EU
> inviterede til i sommeren 2018. Alle myndige EU-borgere kunne deltage.

Nej, desværre. Den kendte jeg ikke til.

--
tv4ever.dk
bedrevejr.dk