usenet revival

Samson

Ved ikke om det her har gruppens interesse
<https://www.theregister.com/2023/08/30/usenet_revival/>

Men er håber jeg muligheden til at fjerne focus fra A-sociale medier /
forummer.

hilsen

Bertel Lund Hansen

Samson wrote:

> Ved ikke om det her har gruppens interesse
> <https://www.theregister.com/2023/08/30/usenet_revival/>

Jo, det har det. Usenet er de asociale medier overlegent. Men jeg tror
ikke det ændrer ret meget.
> Men er håber jeg muligheden til at fjerne focus fra A-sociale medier /
> forummer.

Håbet er lysegrønt.

--
Bertel, Denmark

weis

On 16/09/2023 16.05, Bertel Lund Hansen wrote:

> Jo, det har det. Usenet er de asociale medier overlegent. Men jeg tror
> ikke det ændrer ret meget.

Men det var nu heller ikke uden problemer - mange trolls ødelagde visse
grupper med overdrevent mange og lange indlæg samt irrelevante x-postings.
Blandt de besværlige, for ikke at sige rent ud destruktive, var afdøde
Bo Warming (https://www.zetland.dk/historie/sOMVpYzW-aOZj67pz-02f68) og
Jahnu (https://harekrishna.dk/category/jahnus-side/) som insisterede på
at hans Hare Krishna livssyn var den rene naturvidenskab.

Bertel Lund Hansen

weis wrote:

> [...]
> grupper med overdrevent mange og lange indlæg samt irrelevante x-postings.
> Blandt de besværlige, for ikke at sige rent ud destruktive, var afdøde

Ja, han var fæl, og ikke kun på usenet men også i den fysiske verden.

(https://www.zetland.dk/historie/sOMVpYzW-aOZj67pz-02f68) og
> Jahnu (https://harekrishna.dk/category/jahnus-side/) som insisterede på
> at hans Hare Krishna livssyn var den rene naturvidenskab.

Jahnu er stadig aktiv. Men det er let at sætte filter på ham.

Nu har jeg ikke selv oplevet shitstorme, men mon ikke de er værre end
det værste vi har set på usenet?

--
Bertel, Denmark

Samson

Den 16-09-2023 kl. 16:05 skrev Bertel Lund Hansen:

> Håbet er lysegrønt.

Tak, kan se der ikke er mange tilbage her. Men vil lige under strege min
pointe. The return of 'dumbphones'
<https://www.bbc.com/news/business-60763168>

<citat>
Prof Wachter adds: "It makes sense that some of us are now looking for
simpler technologies and think that dumbphones might offer a return to
simpler times. It might leave more time to fully concentrate on a single
task and engage with it more purposefully. It might even calm people
down. Studies have shown that too much choice can create unhappiness and
agitation."
</citat>

Hans Henrik Hansen

Den 17.09.2023 kl. 09.37 skrev Samson:
> Men vil lige under strege min pointe. The return of 'dumbphones'...

Vi...ise ord! :)

Jeg har altid været meget glad for disse grupper - og håber da, at de på
èn eller anden måde fortsætter.

--
med venlig hilsen, Hans

Hans Henrik Hansen

Den 17.09.2023 kl. 11.26 skrev Hans Henrik Hansen:
> - og håber da, at de på èn eller anden måde fortsætter

ups!:

"på én eller anden måde...", skulle der vel ha' stået? ;)

npso...@gmail.com

Man forstår da udmærket at Samson vælger den eneste dk-grupper, som der er en smule liv i endnu, men det repræsenterer så også en af de plager Usenet døde af. Det handler ikke om sprog. Men pyt.
Jeg har stadig Thunderbird installeret og vist nok en konto hos Eternal September, men det har jeg ikke gidet i mange år. Med den ringe trafik i de få grupper jeg har fulgt, fungerer det bedst med Google Groups, hvor man kan få en notifikation, hvis der skulle ske et eller andet, som nu dette. Så behøver man ikke selv støve ti grupper igennem og skuffes af spam. Der må være nogle bots, som skaberne har glemt at tage ned, for her er ingen tilbage, der kunne tænkes at hoppe på penisforlængelse, eller hvad man nu ellers kan få.
Politik har nok været det der interesserede mig mest, men her på Usenet var det virkelig nedslående at følge de grupper, der var indrettet til formålet. Fx forsøgte man at slippe for nogle af de mest fremmedfjendske elementer, ved at lave en undergruppe til dem. Det var de bare ligeglade med.
Nogen revival kommer vi næppe til at se, så jeg nøjes bare med lidt nostalgi her :)
--
Niels P Sønderskov

Samson

Den 17-09-2023 kl. 11:30 skrev Hans Henrik Hansen:

> ups!:
>
> "på én eller anden måde...", skulle der vel ha' stået? ;)

Tak, til dig og ikke mindst Bertel for at pege på _stage_ fejlen var
fuldt bevist.
God weekend

Carl Alex Friis Nielsen

On 17-09-2023 09:22, Bertel Lund Hansen wrote:

> Ja, han var fæl, og ikke kun på usenet men også i den fysiske verden.

Bør vi ikke undlade at tale ilde om de døde?
Min vurdering ud fra at have set ham interviewet på TV er at han var en
sølle stakkel man burde have medlidenhed med og under alle
omstændigheder var han lige så nem at filtrerer fra som alle andre.

Carl Alex Friis Nielsen

Der skal vist lidt mere til end os ca 10 oldsager der er tilbage her i
landet.
Og har vi andre newservere end SUNSITE?

Bertel Lund Hansen

npso...@gmail.com wrote:

> Man forstår da udmærket at Samson vælger den eneste dk-grupper, som der er en smule liv i endnu, men det repræsenterer så også en af de plager Usenet døde af. Det handler ikke om sprog. Men pyt.

Det er nui ikke den eneste:

http://temp.lundhansen.dk/Usenetstatistik_DK_2023_statistik.htm

Statistikken dækker 2023.

--
Bertel, Denmark

Bertel Lund Hansen

Carl Alex Friis Nielsen wrote:

> Der skal vist lidt mere til end os ca 10 oldsager der er tilbage her i
> landet.
> Og har vi andre newservere end SUNSITE?

News.eternal-september.org er noget mere brugt end Sunsite. Man
registrerer sig på samme måde.

--
Bertel, Denmark

npso...@gmail.com

søndag den 17. september 2023 kl. 14.24.06 UTC+2 skrev Bertel Lund Hansen:

> Det er nui ikke den eneste:
>
> http://temp.lundhansen.dk/Usenetstatistik_DK_2023_statistik.htm

Tak for det
1 dk.politik 42 1658 7541
2 dk.livssyn.kristendom 430 448 3806
3 dk.kultur.sprog 24 45 158
4 dk.test 20 37 84
5 dk.videnskab 3 33 66
6 dk.videnskab.jura 16 19 61
7 dk.natur 2 5 33
8 dk.fritid.hus-og-have 15 23 31
9 dk.edb.regneark 8 7 18
10 dk.edb.mac 7 4 17
Nummer 1 og 2 er fyldt med tosser, som nævnt, og resten er stort set hvad jeg selv har fulgt, men tydeligvis uden nogen videre trafik. dk.fritid.hus-og-have er så også en af dem, der er totalt spammet med penisforlængelser ;)
--
Niels P Sønderskov

Carl Alex Friis Nielsen

On 17-09-2023 16:55, npso...@gmail.com wrote:

> Nummer 1 og 2 er fyldt med tosser, som nævnt, og resten er stort set hvad jeg selv har fulgt, men tydeligvis uden nogen videre trafik. dk.fritid.hus-og-have er så også en af dem, der er totalt spammet med penisforlængelser ;)

Det er vel et ret naturligt sted at reklamere for produkter beregnet til
at få ting til at vokse?

npso...@gmail.com

Haha
--
Niels P Sønderskov

weis

On 17/09/2023 11.39, Carl Alex Friis Nielsen wrote:

> Bør vi ikke undlade at tale ilde om de døde?

Egentlig ikke. I så fald skulle mange historiebøger vist omskrives.

weis

On 17/09/2023 09.22, Bertel Lund Hansen wrote:

> Men det er let at sætte filter på ham.

Man kan (vist nok) også filtrere på Facebook og andre medier.

Jeg mener bare at hvis usenet fik lige så mange brugere som andre
sociale medier, så ville det også få lige så mange udfordringer.

I andre grupper oplevede jeg relativt heftige fløjkrige, og nogle
grupper blev splittet fordi der efter nogles mening gik rigeligt med OT
i den oprindelige.
På den måde synes usenet mig at være gangke typisk for et socialt medie.

Bertel Lund Hansen

weis wrote:

> Egentlig ikke. I så fald skulle mange historiebøger vist omskrives.

og krimiberetninger.

--
Bertel, Denmark

Bertel Lund Hansen

weis wrote:

> Man kan (vist nok) også filtrere på Facebook og andre medier.

> Jeg mener bare at hvis usenet fik lige så mange brugere som andre
> sociale medier, så ville det også få lige så mange udfordringer.

Der ville komme udfordringer, og du nævner nogle af dem vi kendte da der
var liv i grupperne, men jeg syntes at deltagerne i det store og hele
sørgede for at grupperne var velfungerende. Her ser jeg bort fra politik
og religion som jeg på forhånd dengang og stadig i dag betragter som
håbløse grupper uanset mediet.

> [...]
> i den oprindelige.
> På den måde synes usenet mig at være gangke typisk for et socialt medie.

Vi oplevede ikke shitstorme mig bekendt, men det kan selvfølgelig være
at det blot var dengang det kunne undgås. Måske ville vi få dem i dag
hvis der kom mange brugere.

Usenet har dog et fortrin hvor de andre er helt hægtet af, og det er den
oversigt man får i en newsreader.

--
Bertel, Denmark

Carl Alex Friis Nielsen

On 18-09-2023 09:03, Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> sørgede for at grupperne var velfungerende. Her ser jeg bort fra politik
> og religion som jeg på forhånd dengang og stadig i dag betragter som

Med mindre en gruppe er modereret kan folk skabe sig sig lige så tosset
at de vil.

> Vi oplevede ikke shitstorme mig bekendt, men det kan selvfølgelig være
> at det blot var dengang det kunne undgås. Måske ville vi få dem i dag
> hvis der kom mange brugere.

Det plejede at hede "flame war" - har du aldrig hørt om det?

> Usenet har dog et fortrin hvor de andre er helt hægtet af, og det er den
> oversigt man får i en newsreader.

Og der er ingen algoritme som sender dig ting som "måske interesserer
dig" og sender dig dybere og dyberer ind i et ekkorum.

Bertel Lund Hansen

> Det plejede at hede "flame war" - har du aldrig hørt om det?

Jo, men de havde vel ikke det omfang man kan opleve i dag? Jeg ved det
egentlig ikke, for jeg har ikke været ude for det.

> Og der er ingen algoritme som sender dig ting som "måske interesserer
> dig" og sender dig dybere og dyberer ind i et ekkorum.

Det er også vigtigt.

--
Bertel, Denmark