Verbum + præposition

Henry Vest

Man kan vaske op. Eller hidse sig op. Eller lægge på.

Findes der en bestemt grammatisk betegnelse for den slags sammensætninger?

--
Henry Vest

Bertel Lund Hansen

Den 01.11.2022 kl. 09.54 skrev Henry Vest:

> Man kan vaske op. Eller hidse sig op. Eller lægge på.

> Findes der en bestemt grammatisk betegnelse for den slags sammensætninger?

På engelsk kaldes den slags "phrasal verbs". Jeg ved ikke hvad de kaldes
på dansk.

--
Bertel

Henry Vest

Den 01-11-2022 kl. 10:15 skrev Bertel Lund Hansen:

> På engelsk kaldes den slags "phrasal verbs". Jeg ved ikke hvad de kaldes
> på dansk.

Jeg prøvede at søge på "frasalverber". Det giver faktisk nogle hit.

--
Henry Vest

Poul E. Jørgensen

Sml. http://2dansk.dk/2dansk_kurs/lidt-om-verber.html