Slavegjort

Poul E. Jørgensen

I en artikel d. 28.10.22 i dagbladet Politiken om det "sidste slaveskib"
(1859 til Alabama) forekom en enkelt gang ordet slavegjort, men ikke
ordet slave. Derudover dog slaveskib, slavehandel. Muligvis for at undgå
ordet slave: menneskehandlere, fanger og afrikanere (de to sidste inden
de indfangede blev solgt).

Ordet slavegjort blev if. DDO introduceret 2008 i Danmark (efter
forbillede fra USA enslaved PEJ), og nogenlunde samtidig verbet slavegøre.
Se https://ordnet.dk/ddo/ordbog?aselect=slavegjort&query=slavegjort

Ideen bag at skrive/ sige slavegjort var at nutidens efterkommere af
slaverne skulle føle sig krænkede over det blotte ord slave, fordi det
angiveligt skulle betyde, at man var født til at være slave og at det
ikke var noget man bare blev (hvis jeg forstår det rigtigt) samt at
brugen af ordet slave er en mere eller mindre bevidst krænkelse af
efterkommerne til fortidens 'slavegjorte'.

Der står noget mere om det her:
http://www.sortsamvittighed.dk/slavegjort.html - Se også den engelske
version!

Oplever I også at man på dansk markant undgår ordet slave? Eller er det
mest en amerikansk holdning?
--
Fjern X hvis du svarer pr. e-mail.
Remove the X if replying by e-mail.

Bertel Lund Hansen

Den 29.10.2022 kl. 13.04 skrev Poul E. Jørgensen:

> Oplever I også at man på dansk markant undgår ordet slave? Eller er det
> mest en amerikansk holdning?

"Slave" er en egenskab ved en person - dvs. det er det ordet betyder,
men der er jo ingen der *er* slaver. Der er nogen der bliver behandlet
sådan - de bliver gjort til slaver. Det er meget logisk.

Det svarer til at nogle (mange?) undgår at sige at NN er diabetiker -
som om de er defineret af deres sygdom. Nej, det er de ikke, men de har
diabetes.

--
Bertel

Poul E. Jørgensen

Den 29-10-2022 kl. 14:42 skrev Bertel Lund Hansen:

> "Slave" er en egenskab ved en person - dvs. det er det ordet betyder,
> men der er jo ingen der *er* slaver. Der er nogen der bliver behandlet
> sådan - de bliver gjort til slaver. Det er meget logisk.

Jada, men skulle sådanne krumspring hindre at man konstaterer slavehold
i forskellige samfund. Og skulle det medføre at man slet ikke tør bruge
ordet slave? Det er det der er min pointe.

weis

On 29/10/2022 14.42, Bertel Lund Hansen wrote:

> "Slave" er en egenskab ved en person - dvs. det er det ordet betyder,
> men der er jo ingen der *er* slaver. Der er nogen der bliver behandlet
> sådan - de bliver gjort til slaver. Det er meget logisk.

Kan man på samme måde sige at ingen personer er fx tiggere eller
værnepligtige, fordi det ikke er egenskaber ved personen? Det er vel i
vid udstrækning også noget som andre gør personerne til.

Poul E. Jørgensen

Den 05-11-2022 kl. 09:51 skrev weis:

> værnepligtige, fordi det ikke er egenskaber ved personen? Det er vel i
> vid udstrækning også noget som andre gør personerne til.

Jeg kan godt se logikken, selv om jeg synes konklusionen er lidt
kunstig. Det jeg også gerne vil vide er:

Oplever I også at man på nyere dansk markant undgår ordet slave?

Bertel Lund Hansen

Den 05.11.2022 kl. 09.51 skrev weis:

> Kan man på samme måde sige at ingen personer er fx tiggere eller
> værnepligtige, fordi det ikke er egenskaber ved personen?

Tiggere har selv valgt at tigge.

"Værnepligtig" er ikke en personegenskab. Det beskriver et krav der er
fremsat ved lov. Derimod er "soldat" et ord der bliver hæftet på en
person og som følges af en række forestillinger om personen. Man kunne
derfor vælge at sige "soldatgjort" i stedet for, men da soldater i
reglen er stolte af den status, er det ikke noget problem at kalde dem
soldater.

--
Bertel

Bertel Lund Hansen

Den 05.11.2022 kl. 11.26 skrev Poul E. Jørgensen:

> Oplever I også at man på nyere dansk markant undgår ordet slave?

Jeg ved ikke om man undgår det, men siger man ikke mest om Quatar at
arbejderne bliver behandlet som slaver?

--
Bertel

Hans Henrik Hansen

Den 05.11.2022 kl. 11.26 skrev Poul E. Jørgensen:
> Oplever I også at man på nyere dansk markant undgår ordet slave?

Helt afgjort..såfremt skribenten/talspersonen (m/k) er blot nogenlunde
'woke' - hvilket vel efterhånden de fleste er?!

--
med venlig hilsen, Hans