Uomgængelig

db

Jeg hørte nogen sige i Deadline i går aftes, at noget er
"uomgængelig at komme udenom". Et dobbelt negativ?

--
Dieter Britz

Bertel Lund Hansen

db wrote:

> Jeg hørte nogen sige i Deadline i går aftes, at noget er
> "uomgængelig at komme udenom". Et dobbelt negativ?

Nej, jeg vil ikke kalde det dobbelt negativ fordi det bruger jeg om
udtryk hvor to elementer modsiger hinanden. Her forstærker de udsagnet.

Men det er helt overflødigt med tilføjelsen. "Uomgængeligt" betyder at
man ikke kan gå udenom.

--
Bertel, Denmark

Carl Alex Friis Nielsen

Min analyse er forskellig.

Det der er "uomkgængeligt" er "det at komme uden om X (noget)" - altså
kan det ikke undgås at X vil blive omgået = X vil blive omgået.

Altså der ER for mig at se en dobbeltnegation.

Bertel Lund Hansen

Carl Alex Friis Nielsen wrote:

> Min analyse er forskellig.
>
> Det der er "uomkgængeligt" er "det at komme uden om X (noget)" - altså
> kan det ikke undgås at X vil blive omgået = X vil blive omgået.
>
> Altså der ER for mig at se en dobbeltnegation.

Det havde jeg ikke set, men det er lige så logisk som min opfattelse.

--
Bertel, Denmark

weis

Jeg læser det anderledes ...
Uomgængeligt er, i min brug, nærmest synonymt med nødvendigt eller
påtvunget. Dvs at som det er formuleret, så omfatter jeg det som en
nædvendighed at komme uden om "det".
Men lydligt opfatter jeg det som en forbistring af "umuligt at komme
uden om", og det er, om ikke en stik modsat betydning, så i hvert fald
en noget anden betydning end den bogstavelige.
Så jeg er omrigtigt i tvivl om hvad det menes. Med mindre det er en
meget subtil formulering der samtidigt spiller på både det nødvendige og
det umulige.