Det vi nu skal i gang med er ...

Bertel Lund Hansen

I går hørte jeg en udsendelse (vistnok Tv-avisen) hvor der flere gange
blev brugt overflødige udtryk. Eksempler:

Det vi nu skal i gang med, er at ...

Hvad skal der ske nu?
Det der nu skal ske, er at ...

De to udtryk kan helt fjernes uden at der går noget tabt.

Her til morgen så jeg Deadline, og der var et eksempel der ligner, men
hvor det ikke var overflødigt, nemlig:

Det jeg skrev i min kronik, var at ...

Her understregede Christina Rosendahl at det stod i kronikken. Man kan
godt fjerne udtrykket uden at meningen går tabt, men så mangler den
oplysning at hun havde sagt det tidligere i sin kronik.

Hvis hun f.eks. havde svaret på spørgsmålet (hvilket hun *ikke* gjorde):

Hvad skrev du i din kronik?

Så havde indledningen været overflødig.

--
Bertel