kritisk

Poul E. Jørgensen

Man ser i disse tider hyppigere og hyppigere formuleringer som:

"Ved kritisk infrastruktur forstås ethvert system, som er afgørende for
at kunne udføre vigtige økonomiske og sociale funktioner: sundhed,
fødevarer, sikkerhed, transport, energi, informationssystemer,
finansielle tjenester osv." (Citat slut).

Ad hvilken vej er denne brug af ordet kritisk fremkommet?
--
Fjern X hvis du svarer pr. e-mail.
Remove the X if replying by e-mail.

Bertel Lund Hansen

Den 12.12.2022 kl. 12.16 skrev Poul E. Jørgensen:

> [...]
> finansielle tjenester osv." (Citat slut).
>
> Ad hvilken vej er denne brug af ordet kritisk fremkommet?

Jeg ser intet påfaldende ved den brug.

https://ordnet.dk/ods/ordbog?query=kritisk

Punkt 2 svarer til brugen i dit citat.

--
Bertel

Poul E. Jørgensen

Løjerligt svar: Du siger nærmest at ordet betyder det det gør. Og hvad
betyder det så i mit citat, sammenholdt med fx:
"Han er altid så kritisk?"
"Han Skrev en kritisk artikel."

Bertel Lund Hansen

Den 12.12.2022 kl. 16.24 skrev Poul E. Jørgensen:

> Løjerligt svar: Du siger nærmest at ordet betyder det det gør. Og hvad
> betyder det så i mit citat,

Løjerligt spørgsmål. Det er forklaret i de øverste to linjer.

> sammenholdt med fx:
> "Han er altid så kritisk?"
> "Han Skrev en kritisk artikel."

Prøv at sammenholde det med ordbogens "kritisk alder" (pkt. 2.3) i
stedet for.

--
Bertel

Poul E. Jørgensen

Den 12-12-2022 kl. 18:33 skrev Bertel Lund Hansen:

> Prøv at sammenholde det med ordbogens "kritisk alder" (pkt. 2.3) i
> stedet for.

Problemet er ikke betydningen, men forholdet mellem kritik =
https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=kritik se pkt. 1 og brugen i citatet
eller typen "kritisk alder".

Faktisk synes de to brug at være kendt omkring 1900 (Meyers großes
Konv.lexicon (ca 1900). Jeg troede det var meget nyere.

Meyer forklarer overgangen (bd. 11): "Kritisch, entscheidend, und zwar
entweder: eine Krisis bezeichnend, und daher soviel wie bedenklich,
gefährlich." Se http://www.zeno.org/Meyers-1905

Hans Henrik Hansen

Den 13.12.2022 kl. 17.34 skrev Poul E. Jørgensen:

> Problemet er ikke betydningen, men forholdet mellem kritik =
> https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=kritik se pkt. 1  og brugen i citatet
> eller typen "kritisk alder"

Jeg ville tro, at betydningen er afledt fra engelsk anvendelse af
'critical'(?):

Google Oversæt:

"(of a situation or problem) having the potential to become disastrous;
at a point of crisis".

Min bedagede US ordbog ('Funk & Wagnall', anno 1965) siger:

"Necessary for the prosecution of war; said of any material for which
there is no substitute and of which there is an insufficient supply"

--
med venlig hilsen, Hans

Poul E. Jørgensen

Den 20-12-2022 kl. 00:40 skrev Hans Henrik Hansen:

> Jeg ville tro, at betydningen er afledt fra engelsk anvendelse af
> 'critical'(?):

Eller kører parallelt med engelsk.

Hans Henrik Hansen

Poul E. Jørgensen <po...@Xgvdnet.dk> wrote:

> Eller kører parallelt med engelsk.

javist(?).

Poul E. Jørgensen

Den 20-12-2022 kl. 10:25 skrev Hans Henrik Hansen:

> javist(?).

Betydningerne findes også på fransk, fx
une période critique
une masse critique (i a-bomber.

Hans Henrik Hansen

Poul E. Jørgensen <po...@Xgvdnet.dk> wrote:

> Betydningerne findes også på fransk, fx
> une période critique
> une masse critique (i a-bomber.

Ja - i (logistisk) militær terminologi bruges 'mission critical' om
fejl/mangler/svagheder, det kan sætte en større indsats over styr,
såfremt de ikke (flux) afhjælpes! ;)