en fjolle?

Emil Rossing

Hej gruppe..

Er det almindeligt kendt, eller er det kun i min fjogede omgangskreds, man
finder på f.eks. at sige "Nu er du vist en fjolle", hvis personen man taler
til laver noget fjollet?

Andre hørte eksempler er:
En drille: om en person der driller
En dumme: om en person der dummer sig eller blot er dum.
En svede: om en person der sveder.
..og sådan kunne man jo fortsætte i det uendelige.

--
Emil

Peter Makholm

"Emil Rossing" <em...@NOSPAMrossing.org> writes:

> Er det almindeligt kendt, eller er det kun i min fjogede omgangskreds, man
> finder på f.eks. at sige "Nu er du vist en fjolle", hvis personen man taler

Det er vist ikke meget unormalt at navneorde udsagnsord. Helt
tilsvarende når man udsagnsorder navneord.

--
http://peter.makholm.net/

Bertel Lund Hansen

Emil Rossing skrev:

>Er det almindeligt kendt, eller er det kun i min fjogede omgangskreds, man
>finder på f.eks. at sige "Nu er du vist en fjolle", hvis personen man taler
>til laver noget fjollet?

Jeg har aldrig hørt den slags udtryk. Det normale er at man siger
"fjollerøv", "drillepind", "dumrian" osv.

Normalt når man danner navneord, der skal bruges som
personbetegnelse, af verber, bliver endelsen -r: en kører, en
løber, en opvasker, en tjener osv.

--
Bertel
http://lundhansen.dk/bertel/ FIDUSO: http://fiduso.dk/

Lars Kongshøj

Ja. Det gør man normalt ved tilføjelse af -n, -r eller -ning på
udsagnsordets navneform.

--
Lars Kongshøj

Poul Erik Jørgensen

"Emil Rossing" <em...@NOSPAMrossing.org> skrev i en meddelelse

> [...]
> til laver noget fjollet?
> En drille: om en person der driller
> En dumme: om en person der dummer sig eller blot er dum.

Mon ikke det er forkortelser af fjollerøv, drillepind, dummepeter o.l.

PEJ
der ikke har hørt den type)

Søren Jacob Lauritsen

"Emil Rossing" wrote

> Er det almindeligt kendt, eller er det kun i min fjogede omgangskreds, man
> finder på f.eks. at sige "Nu er du vist en fjolle", hvis personen man
taler
> til laver noget fjollet?

Jeg har hørt nogle bruge udtryk som "fjolle".
En fjolle, fjollen, flere fjollere, alle fjollerne!

Hvis en person er led, har jeg hørt nogle omtale personen som værende en
"ledning". ;)

/Søren

Emil Rossing

"Søren Jacob Lauritsen" <dev...@nospam.sjl.dk> wrote in message

> Jeg har hørt nogle bruge udtryk som "fjolle".
> En fjolle, fjollen, flere fjollere, alle fjollerne!

Sjovt at bemærke det tilføjede "e" i flertal. Det indikerer jo netop, at det
ville hedde en "fjoller" i ental, ligesom med en "kører". Jeg vil mene, at
hvis noget hedder "en fjolle" i ental, burde det hedde "flere fjoller" og
ikke "flere fjollere".

>Hvis en person er led, har jeg hørt nogle omtale personen som værende en
>"ledning". ;)

( interessant sætningskonstruktion iøvrigt )
En bøjning, der kunne bringe en helt ny betydning til ordet "hedning" ;-)

--
Emil

Søren Jacob Lauritsen

"Emil Rossing" wrote

> [...]
> hvis noget hedder "en fjolle" i ental, burde det hedde "flere fjoller" og

Jeg sad selv og tænkte over det, først kaldte jeg det for "flere fjoller",
men jeg syntes det lød dumt. Så jeg tilføjede et "e". ;)

> ( interessant sætningskonstruktion iøvrigt )
> En bøjning, der kunne bringe en helt ny betydning til ordet "hedning" ;-)

Der stod jeg af, hvad mener du?

/Søren

Byrial Jensen

> [...]
> "kører". Jeg vil mene, at hvis noget hedder "en fjolle" i ental,
> burde det hedde "flere fjoller" og ikke "flere fjollere".

Jeg kan bekræfte at bøjningsmønstret er yderst usædvanligt. Der er
ikke et eneste ord i RO som bøjes sådan.

Ole Andersen

> "Emil Rossing" wrote

> Der stod jeg af, hvad mener du?

Hvis en led person er en ledning, må en hed person være en hedning.
Om hed så i denne sammenhæng er i fysisk eller overført betydning, må være
op til den enkelte sprogbruger.

Ole
--
Ole Andersen
Brøndbyøster, Denmark

Remove almost half the address to reply to me.

Bo Hansen

Emil Rossing skrev

> Er det almindeligt kendt, eller er det kun i min fjogede omgangskreds, man
> finder på f.eks. at sige "Nu er du vist en fjolle", hvis personen man
taler
> til laver noget fjollet?

Jeg har ikke hørt hørt udtrykket før. Det er egentlig meget sjovt.

I fyrrene kunne man møde en "swingpjatte".
http://www.natmus.dk/frihed/Udvalgte_genstande/souvenirs4_1.htm

Bo H

Christian Arnt Jønbech

Den jydske del af min familie (ved giftemål), benytter ofte udtrykket
"fjolle" som nedenfor beskrevet. Mistænker at det må være et af de
udemærkede danske udtryk, der er gledet ud til fordel for "fuck"....

/Christian A

"Bo Hansen" <p1xe...@sneakemail.com> skrev i en meddelelse