Jøde hat ?

Dansk klip

Hvad er det nu den heder ~ jeg mener det er kib men jeg kan ikke finde det ?
Mv Bo

Bertel Lund Hansen

Den 06.12.2022 kl. 21.02 skrev Dansk klip:

> Hvad er det nu den heder ~ jeg mener det er kib men jeg kan ikke finde det ?

Det hedder en kalot. Om der findes et særligt hebraisk ord for den, ved
jeg ikke.

--
Bertel

John_N_H

https://denstoredanske.lex.dk/kippah
--
Med venlig hilsen
John N. H. ;-)

Bo M. Mogensen

tak for svar :)

Poul E. Jørgensen

Den 06-12-2022 kl. 21:44 skrev John_N_H:
> https://denstoredanske.lex.dk/kippah

På middelalderlige malerier ses ofte en art spidshat.

På dette billede https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Landau_066.jpg
ser man en jøde slå en nagle i Kristi hånd.
Den slags billeder var med til at forstærke opfattelsen, at jøderne
dræbte Jesus.

Også mere 'fredsommelige' jøder ses fremstillet med sådan en hat, fx
profeten Daniel
https://de.wikipedia.org/wiki/Judenhut#/media/Datei:S%C3%BCddeutscher_Glasmaler_001.jpg

--
Fjern X hvis du svarer pr. e-mail.