Formsprog

Bertel Lund Hansen

Der er en ting der undrer mig. Da jeg var barn og ung, kendte jeg stort
set alle bilmærker og -modeller. I dag kan jeg ikke kende nogen uden at
se på logoet. Det er der to grunde til: Dels er min interesse ikke nær
den samme, og dels ligner alle bilerne hinanden på tværs af fabrikat.

Med én undtagelse: Tesla. Jeg genkender en Tesla på under et sekund når
jeg ser den i gadebilledet. Jeg genkender den længe før jeg kan se
logoet. Jeg har overhovedet ikke studeret Teslaer specielt. I tiden op
til at jeg købte min bil (elbil), kikkede jeg naturligvis på forskellige
fabrikater og priser, men jeg så ikke specielt på udseendet da det ikke
var en vigtig parameter for mig.

Tesla må have nogle fremragende designere, for det er jo ikke fordi
bilerne skiller sig voldsomt ud fra deres konkurrenter. Alligevel er de
så karakteristiske at jeg opdager dem uden at tænke over det.

Er der andre der har det på samme måde?

--
Bertel

Martin Larsen

On 17.05.2022 11.14, Bertel Lund Hansen wrote:

> Er der andre der har det på samme måde?

Faktisk, ja. Selv om jeg aldrig har tænkt over det før nu!

Og ydermere: Biler og deres design siger mig ikke en pind. Tesla er den
eneste bil nogensinde hvor jeg har tænkt at den er flot. Bevares, jeg
kan da godt se en dyr sportsvogn og tænke at den er sej eller fed. Men
ikke flot. Teslas design rammer noget i mig.

Bertel Lund Hansen

Den 18.05.2022 kl. 14.56 skrev Martin Larsen:

> [...]
> kan da godt se en dyr sportsvogn og tænke at den er sej eller fed. Men
> ikke flot. Teslas design rammer noget i mig.

Der er ingen af de dyre sportsvogne som jeg bryder mig om. Den flotteste
bil der nogensinde er lavet, er Jaguar e 2+2:

https://8000vueltas.com/wp-content/uploads/2013/10/jaguar-e-type.jpg

Den var i øvrigt også teknisk foran sin tid. Den kostede det halve af de
dyre mærker som havde nogenlunde samme perfomance, og den vandt
mesterskaber 4 år i træk. Den motor der var udviklet til bilen, blev
brugt i alle Jaguars modeller de næste 30 år med små opgraderinger hen
ad vejen.

--
Bertel

weis

Njaeh ...

Der var engang hvor jeg genkendte alle biler, også bare på lyset fra
forlygterne. Det var vel da jeg var 8 - 10 år gammel.

I dag har jeg tabt interessen, men genkender da en del på deres
formsprog, fx omkring udformning af lygter og kølergitre.

Tesla er lidt let at genkende.
For det første kører der mange af dem rundt, så jeg har set mange af
dem. På samme måde kan jeg på afstand identificere Ferrari og Maserati,
da vi bor tæt på importørens forrige adresse og derfor tit så dem køre
rundt i området.
For det andet har Tesla et lidt "beefy" amerikansk design, med fx lidt
udstående bagskærme. Lidt smagsløst og overdrevet.
Om Teslas designere dermed er fremragende, skal ikke gøre mig til dommer
over.

Martin Larsen

On 18.05.2022 15.33, Bertel Lund Hansen wrote:

> Den flotteste bil der nogensinde er lavet, er Jaguar e 2+2:

Har James Bond ikke kørt i sådan en?

Bertel Lund Hansen

Den 19.05.2022 kl. 09.29 skrev Martin Larsen:

> Har James Bond ikke kørt i sådan en?

Nej. Her kan du læse om James Bond og Jaguar E:

https://jamesbond.fandom.com/wiki/Jaguar_E-Type

--
Bertel

Bertel Lund Hansen

Den 19.05.2022 kl. 10.37 skrev Bertel Lund Hansen:

> Nej. Her kan du læse om James Bond og Jaguar E:

Og her kan du se alle de biler han har kørt i (alle skuespillere):

https://www.007james.com/articles/list_of_james_bond_cars.php

Nummer 4, Toyota 2000 GT, ligner Jaguaer E lidt.

--
Bertel

Bertel Lund Hansen

Den 19.05.2022 kl. 11.35 skrev Bertel Lund Hansen:

> Nummer 4, Toyota 2000 GT, ligner Jaguaer E lidt.

PS. For 25 mio. kr. kan du købe en ny Aston Martin DB5 udstyret som
Bondbilen - dog uden live ammunition i maskingeværerne, og der er vist
heller ikke noget katapultsæde.

For nylig blev en af de tre der oprindeligt blev lavet til filmen, solgt
for 45 mio. kr. Den har katapultsæde.

--
Bertel

John_N_H

Den 17-05-2022 kl. 11:14 skrev Bertel Lund Hansen:
> [...]
> se på logoet. Det er der to grunde til: Dels er min interesse ikke nær
> den samme, og dels ligner alle bilerne hinanden på tværs af fabrikat.

Jeg har det på samme måde.
At bilerne er kommet til at ligne hinanden, skyldes nok, at der bruges
computere i designarbejdet. Da kravene til lav luftmodstand og lignende
er de samme, uanset hvilken fabrik computeren står på, ja, så bliver der
også stor lighed.

Er der nogen, der kender et rigtig godt bilmuseum?
Jeg synes, at de biler, man husker fra sin barndom/ungdom, ikke rigtig
findes nogen steder - Opel Olympia, Rekord P1, P2, A, B, C, D, Kadett A,
B, C, D. Ford Anglia, Escort, 12M, 15M, 17M, Capri, Sierra, Vauxhall
Viva, Morris/Austin Mini, Fiat 127, samt en del franske.
Disse hr.-og-fru-Danmark-biler, rustede jo også hurtigere, end man kunne
nå at fylde Tectyl på sprøjtepistolen.

Jeg var nylig på Jysk Automobilmuseum i Gjern, der slår sig op på at
have biler frem til 1980'erne. Der er enkelte lidt nyere biler, fine
modeller som NSU RO80, og andre lidt mere specielle modeller. Men
familiebilerne, som folk kørte i dengang, var ligesom fraværende.

Min egen første bil var en Opel Kadett A. Jeg har aldrig siden haft en
bil med så fin og jævn en motorgang, og hurtig respons på gaspedalen.
John N. H. ;-)

Bertel Lund Hansen

Den 22.05.2022 kl. 11.12 skrev John_N_H:

> [...]
> B, C, D. Ford Anglia, Escort, 12M, 15M, 17M, Capri, Sierra, Vauxhall
> Viva, Morris/Austin Mini, Fiat 127, samt en del franske.

Ford Zephyr og Zodiac, Morris Minor, Volvo P544 og P445, Citroën'er,
Renault'er

--
Bertel

Jan Kronsell

Jaguarten var smuk. Jedg husker at en tandlæge i Brøndbyøster havde
sådan en holdende uden for klinikken, men den efter min mening smukkeste
bil, var den Bentley, som Tom Kristensen vandt Le Mans med i 2003

https://bilmagasinet.dk/bentley/moed-tom-k-og-hans-vinder-bentley

Jan

jaouad zarrabi

BullionStar ist Singapurs führender Edelmetallhändler für den Verkauf von: GOLD / SILBER / BARS / MÜNZEN
- Über 1.000 verschiedene Produkte
- Bargeld- und Edelmetallkonto
- Attraktive Preise
- Schnell und einfach