Nære eller tætte?

Mark Ulrik

Jan 30, 2024, 8:21:22 AMJan 30
Hver gang jeg støder på udtrykket "tætte venner" får jeg lyst til at tilføje at det da er bedre end at de er utætte. I gamle dage virkede det mest oplagt at bruge "nære" i den forbindelse. Er der mon tale om afsmitning fra "at være tætte" (som vel er indvandret fra engelsk), eller går ordbindelser med "nære" i glemmebogen fordi de er sjældnere?

Bertel Lund Hansen

Jan 30, 2024, 9:01:56 AMJan 30
Jeg har ikke hørt "tætte venner", men jeg har heller ikke så stor
berøringsflade med unge. Jeg bryder mig ikke om det, og for mig er det
en indlysende fejloversættelse fra engelsk som der er flere af. "Han har
min ryg" er en af de værste.

Det hedder "nære venner".

--
Bertel, Denmark

Mark Ulrik

Jan 30, 2024, 9:30:07 AMJan 30
Mine ører fortæller mig skam også at "tætte venner" er forkert. De engelsksprogede ville normalt heller ikke sige "tight friends" men enten "close friends" eller "tight".

Min berøringflade er heller ikke så ungdommelig endda, men nogle gange vover jeg mig ind på avishjemmesider og sociale medier. En google-søgning med filteret site:ekstrabladet.dk på "nære venner" giver cirka tre gange så mange hits (743) som "tætte venner" (244). Til sammenligning giver politiken.dk 664 vs. 315 og berlingske.dk 289 vs. 86. Helt ubetydeligt er fænomenet altså ikke.

weis

Jan 30, 2024, 8:15:27 PMJan 30
On 30/01/2024 15.30, Mark Ulrik wrote:

> Min berøringflade er heller ikke så ungdommelig endda, men nogle gange vover jeg mig ind på avishjemmesider og sociale medier. En google-søgning med filteret site:ekstrabladet.dk på "nære venner" giver cirka tre gange så mange hits (743) som "tætte venner" (244). Til sammenligning giver politiken.dk 664 vs. 315 og berlingske.dk 289 vs. 86. Helt ubetydeligt er fænomenet altså ikke.

Det lyder som et interessant emne for Marianne Ratje og hendes
sprogklumme i Politiken. Gad vide om hun læser med herinde.

db

Jan 31, 2024, 7:58:55 AMJan 31
Det er første gang jeg oplever precriptiv grammatik i denne ng.
I er nornmalt descriptive. Jeg har ikke hørt det, men forbinder det med
"tæt på", eng. "close". Jeg ville selv også sige "nære venner".

--
Dieter Britz

Carl Alex Friis Nielsen

Feb 4, 2024, 6:53:04 AMFeb 4
Med mindre det er vennens kropsbygning (tætBYGGET) der tales om ;-)

Mark Ulrik

Feb 4, 2024, 6:57:14 AMFeb 4
Venner med forstoppelse.

Bertel Lund Hansen

Feb 4, 2024, 3:27:30 PMFeb 4
Mark Ulrik wrote:

> Venner med forstoppelse.

Eller noget der kan holde på en hemmelighed - eller på vandet.

--
Bertel, Denmark