Modalverber i præsens participium

Henry Vest

Burdende
Kunnende
Måttende
Skullende
Turdende
Villende

Det overstående former giver da ingen mening, gør de? Jeg kan ikke
forestille mig nogen sammenhæng hvor disse modalverber ville kunne
bruges i præsens participium.

--
Henry Vest

Bertel Lund Hansen

Den 03.11.2022 kl. 07.51 skrev Henry Vest:

> [...]
> Turdende
> Villende

> Det overstående former giver da ingen mening, gør de?

Nej, og de findes ikke i RO.

--
Bertel

Poul E. Jørgensen

De har heller ikke imperativ.
--
Fjern X hvis du svarer pr. e-mail.
Remove the X if replying by e-mail.

Poul E. Jørgensen

Den 03-11-2022 kl. 12:24 skrev Poul E. Jørgensen:

> De har heller ikke imperativ.

Ej heller passiv, bortset fra måske det spøgefulde 'det mås man ikke' -
som muligvis lever af den frydefulde nærhed til mås = rumpe.

Bertel Lund Hansen

Den 07.11.2022 kl. 19.08 skrev Poul E. Jørgensen:

> Ej heller passiv, bortset fra måske det spøgefulde 'det mås man ikke' -
> som muligvis lever af den frydefulde nærhed til mås = rumpe.

Det er jo ikke en passiv form. "Mås" er en erstatning for "må". Og du
har glemt fortsættelsen:

Det mås man ikke. Det fes du godt.

--
Bertel

Poul E. Jørgensen

Den 07-11-2022 kl. 19:24 skrev Bertel Lund Hansen:

> Det er jo ikke en passiv form. "Mås" er en erstatning for "må". [...]

Hmmm, Jeg citerer: 'måske det spøgefulde 'det mås man ikke.'

Og ska' vi citere Kurt: Der er ikke megen sans for humor i denne gruppe.