Årstider

Henry Vest

I sommer var jeg i Kroatien.
I vinter var jeg på Bali.
I foråret var jeg i USA.
I efteråret var jeg i Canada.

(Ovenstående er (desværre) ikke korrekt, men se bort fra det.)

Hvordan kan det være at man skal bruge sommer og vinter i ubestemt form,
men forår og efterår i bestemt form? Man kan ikke sige "I forår var jeg
i USA".

Det samme gælder når man peger frem i tiden:
Til foråret/efteråret vil jeg male huset.
Til sommer/vinter vil jeg købe en ny bil.

--
Henry Vest

Bertel Lund Hansen

Den 07.11.2022 kl. 08.44 skrev Henry Vest:

> Hvordan kan det være at man skal bruge sommer og vinter i ubestemt form,
> men forår og efterår i bestemt form? Man kan ikke sige "I forår var jeg
> i USA".

Måske på grund af orddannelsen?

*Efter år var jeg i USA.*

Efter året var jeg i USA.

Derimod er "sommer" og "vinter" egentlige navne for årstiden.

Det er ikke helt meningsfulde sætninger, men du forstår nok min pointe.

På engelsk bruger man bestemt form selv om alle tiderne har rigtige navne.

--
Bertel