Hvad sker der for at ...

Henry Vest

Hvad sker der for at fodboldkampen er aflyst?
Hvad er grunden til at fodboldkampen er aflyst?

Jeg ville sige det sidste, men har bemærket at mange i den yngre
generation er begyndt at bruge den første. Har I også bemærket den brug?
Er det i det hele taget en ny formulering? Kunne I selv finde på at
bruge den?

(Okay, man kunne selvfølgeligt også bare sige "Hvor er fodboldkampen
aflyst?")

--
Henry Vest

Bertel Lund Hansen

Henry Vest wrote:

> [...]
>
> Jeg ville sige det sidste, men har bemærket at mange i den yngre
> generation er begyndt at bruge den første. Har I også bemærket den brug?

Nej, men jeg færdes heller ikke ret meget blandt unge mennesker.

> Er det i det hele taget en ny formulering? Kunne I selv finde på at
> bruge den?

Nej, ikke på vilkår.

> (Okay, man kunne selvfølgeligt også bare sige "Hvor er fodboldkampen
> aflyst?")

Mener du ikke "hvorfor"?

--
Bertel, Denmark

db

(Hvorfor) - ja, men det er åbenbart bedst at bruge så mange ord
som muligt.
--
Dieter Britz

Henry Vest

Den 26.11.2023 kl. 10.17 skrev Bertel Lund Hansen:

> Mener du ikke "hvorfor"?

Jo!

--
Henry Vest

weis

On 26/11/2023 09.48, Henry Vest wrote:

> Hvad sker der for at fodboldkampen er aflyst?

Den er helt gal med tiderne.
"Hvad sker der for at få fodboldkampen aflyst" eller "Hvad skete der
siden fodboldkampen er aflyst" kunne til nød gå.

Mathias

Jan 7, 2024, 8:13:58 AMJan 7
"Hvad sker der for ..." betyder da ikke "Hvorfor ...".

Jeg opfatter "Hvad sker der for ..." som "Hvor er det træls at ...",
eller "Hvor er det urimeligt at ...".

Er det en misforståelse?

/Mathias