Irriterende udtryk

Kurt Hansen

Poul E. Jørgensen

Den 15-05-2022 kl. 07:53 citerede Kurt Hansen fra:

> https://www.bt.dk/samfund/20-irriterende-udtryk-fra-din-arbejdsplads-man-proever-at-skjule-at-man-taler-ned

"Ifølge Ørsted stammer udtrykket 'jeg hører, hvad du siger' fra
terapeutens konsultationsrum, hvor det udtrykker, at der lyttes uden at
vurdere eller blande sig." - Citat slut.

Jeg hører det hyppigere på denne måde: "Det jeg hører dig sige er ...".

Man antyder at "samtale"-partneren ikke selv forstår de dybere lag af
sig selv, som altså for 'den alt-vidende anden' klart afsløres af det
der er blevet sagt.

Det er klart led i et magtspil mellem to - og ikke bare noget med at man
er neutral eller lignende. Som det er citeret øverst oppe: "man prøver
at skjule at man taler ned."

Politikens ATS har da også for længst været ude med rivejernet efter den
slags flabetheder, fx af typen:

Klienten: "Jeg er en midaldrende mand, der altid har værnet om mit
dobbeltliv. For at skåne mine to koner, der begge er jaloux anlagt, har
jeg derfor forsikret dem om, at de hver især er den eneste ene."

Samlivsterapeuten: "Det, jeg hører dig sige, er, at du er en midaldrende
mand, der altid har værnet om dit dobbeltliv. For at skåne dine to
koner, der begge er jaloux" etc.
--
Fjern X hvis du svarer pr. e-mail.
Remove the X if replying by e-mail.

J. Nielsen

On Sun, 15 May 2022 07:53:58 +0200, Kurt Hansen <ku...@invalid.dk> wrote:

>Dagens BT har denne artikel:
>
>https://www.bt.dk/samfund/20-irriterende-udtryk-fra-din-arbejdsplads-man-proever-at-skjule-at-man-taler-ned

En af mine bekendte fortalte at han engang havde været i en hi-fi butik
sammen med en ven som skulle have et musikanlæg. (vi er tilbage først i
firserne)

På et tidspunkt forklarede ekspedienten om en model, at den havde flere
"features" sammenlignet med en anden.

"Hvad forstår du ved 'features' ?" spurgte vennen.

"æhh, knapper og såen..." lød svaret.
--

-JN-

Anders D. Nygaard

Den 15-05-2022 kl. 10:02 skrev Poul E. Jørgensen:

> [...]
>
> Man antyder at "samtale"-partneren ikke selv forstår de dybere lag af
> sig selv, som altså for 'den alt-vidende anden' klart afsløres af det

Det er ikke min opfattelse - det handler mere om at man ikke altid får
sagt det man tror man siger, og så kan det være rart at få at vide
hvordan det er blevet hørt. Især i en tilspidset situation kan det
være konfliktnedtrappende.

Som min kone plejer at sige: "Al kommunikation er svær; særlig når
der er flere personer involveret".

/Anders

Bertel Lund Hansen

Den 15.05.2022 kl. 21.01 skrev Anders D. Nygaard:

> Det er ikke min opfattelse - det handler mere om at man ikke altid får
> sagt det man tror man siger, og så kan det være rart at få at vide
> hvordan det er blevet hørt.

Jeg opfatter heller ikke udtrykket nedladende eller på anden måde
negativt. For mig betyder det at man anerkender den andens synspunkt.

--
Bertel

Poul E. Jørgensen

Den 15-05-2022 kl. 22:20 skrev Bertel Lund Hansen:

>For mig betyder det [Det jeg hører dig sige. PEJ] at man anerkender den andens synspunkt.

Det kommer så sandelig an på hvordan der fortsættes.

Carl Alex Friis Nielsen

Ja det er et udtryk der kommer fra aktiv lytning.

Det kan også anvendes modsat når journalister anvender
stråmandsargumenter mod dem de interviewer.

Her er et interview hvor Cathy Newman har meget travlt med at lægge ord
i munden på Jordan Peterson. Hun formulerer det som "Det du siger er"
https://www.youtube.com/watch?v=aMcjxSThD54

Her er en kortere udgave hvor de værste sådanne angreb er klippet sammen.
https://www.youtube.com/watch?v=A99G6O721gA

John_N_H

Den 16-05-2022 kl. 08:40 skrev Poul E. Jørgensen:

> Det kommer så sandelig an på hvordan der fortsættes.

Ja, der ligger nemlig en oplagt fortsættelse i ens baghoved og lurer, så
man opfatter det som: "Jeg hører, hvad du siger, men jeg er da ligeglad
med din mening".
Det er da irriterende at føle, man ikke bliver taget alvorligt.
John N. H. ;-)

Bertel Lund Hansen

Den 16.05.2022 kl. 10.33 skrev Carl Alex Friis Nielsen:

> Her er et interview hvor Cathy Newman har meget travlt med at lægge ord
> i munden på Jordan Peterson.

Hun er godt nok strid!

--
Bertel

Kim Ludvigsen

Den 16.05.2022 kl. 12.53 skrev John_N_H:

> Ja, der ligger nemlig en oplagt fortsættelse i ens baghoved og lurer, så
> man opfatter det som: "Jeg hører, hvad du siger, men jeg er da ligeglad
> med din mening".

Det var helt sådan, jeg opfattede et kommunalt svar til min mor, da de
brugte en formulering i stil med "Jeg hører, hvad du siger". Det ville
have været bedre, hvis de havde skrevet noget i stil med, "Du har
oplyst, at ...".

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Anders D. Nygaard

Det er jeg ganske enig i, men det forekommer mig at du har skiftet
emne fra "det, jeg hører dig sige, er ..." (hvor man fortsætter med at
gengive sin forståelse af hvad der er blevet sagt), og "jeg hører hvad
du siger" (som er fuldstændig uforpligtende)

/Anders

Kim Ludvigsen

Den 16.05.2022 kl. 22.08 skrev Anders D. Nygaard:

> [...]
> gengive sin forståelse af hvad der er blevet sagt), og "jeg hører hvad
> du siger" (som er fuldstændig uforpligtende)

Hov, jeg havde lagt hovedet i skuffen, da jeg svarede på John_N_Hs
indlæg. Jeg lagde slet ikke mærke til den ændrede formulering, og
kopierede blot blindt. Skrivelsen fra kommunen brugte noget i stil med
"det, jeg hører dig sige, er ...", som du har helt ret i er værre end
"jeg hører hvad du siger".

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Anders D. Nygaard

Så har du misforstået mig (eller skrevet forkert) - jeg mener det er
omvendt.

/Anders

Kim Ludvigsen

Så har jeg misforstået dig. Det går helt fint for mig i denne tråd, det
er vist på tide, jeg går i seng og sover et par dage.

--
Mvh. Kim Ludvigsen