Det centrale Ordregister, COR

Bertel Lund Hansen

I en mail jeg modtog i dag, var der oplysning om det Centrale
OrdRegister, COR. Det er frit tilgængeligt. I kan læse mere om det her:

https://ordregister.dk/

Man kan bl.a. hente hele registret i en TSV-fil
(TabulatorSeparatedValues) som kan bruges i et tekstprogram eller i et
regneark.

--
Bertel

Kurt Hansen

Hvad betyder "lemma"?

Indgår i sætningen "det danske ordforråds lemmaer og ordformer".
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Bertel Lund Hansen

Den 25.11.2022 kl. 06.51 skrev Kurt Hansen:

> Hvad betyder "lemma"?

Det svarer vist til "udtryk" (elementer af selvstændig interesse).

> Indgår i sætningen "det danske ordforråds lemmaer og ordformer".

Man tænker måske ikke over det, men det indgår i "dilemma" - "di"
betyder "to".

--
Bertel

Poul E. Jørgensen

Den 25-11-2022 kl. 06:51 skrev Kurt Hansen:

> Hvad betyder "lemma"?
>
> Indgår i sætningen "det danske ordforråds lemmaer og ordformer".

når vi taler om ordregistre, fx ordbøger, er lemma = et opslagsord.
--
Fjern X hvis du svarer pr. e-mail.
Remove the X if replying by e-mail.

Klaus Alexander Seistrup

Bertel Lund Hansen skrev:

> https://ordregister.dk/

Dét er alligevel pudsigt. Registranten er Dansk Sprognævn, med
att.: Thomas Widmann.

Thomas Widmann er ham der sender “hemmelige” XML-filer ud med ændringer
til Retskrivningsordbogen. For et par år siden måtte jeg indsende et
underskrevet fysisk eksemplar af en non-disclosure agreement for at
modtage omtalte XML-fil når opdateringer foreligger.

Nu kan man åbenbart bare hente listen som en TSV-fil i stedet. Sådan
burde det osse være, IMHO, da det vel er skatteyderne der betaler for
driften af DSN, men i Danmark vi har ikke samme tradition for at gøre
den slags til Public Domain, som de har i fx USA.

Tak for linket.

--
Klaus Alexander Seistrup
🐘 https://magnetic-ink.dk/kas

Bertel Lund Hansen

Den 26.11.2022 kl. 19.18 skrev Klaus Alexander Seistrup:

> Thomas Widmann er ham der sender “hemmelige” XML-filer ud med ændringer
> til Retskrivningsordbogen.

Ja, men det er samme Thomas som har været en flittig skribent her i gruppen.

> For et par år siden måtte jeg indsende et
> underskrevet fysisk eksemplar af en non-disclosure agreement for at
> modtage omtalte XML-fil når opdateringer foreligger.

Ditto.

> Tak for linket.

Det fremgik af beskederne i den sidste opdateringspakke.

--
Bertel

Klaus Alexander Seistrup

Bertel Lund Hansen skrev:

> Det fremgik af beskederne i den sidste opdateringspakke.

Jeg må ha' sovet i timen…

--
Kʟᴀᴜꜱ Aʟᴇxᴀɴᴅᴇʀ Sᴇɪꜱᴛʀᴜᴘ