Verber (igen)

Henry Vest

Nu skal jeg nok stoppe alt mit skriveri om verber. Men I får lige en
sidste optælling.

Jeg har undersøgt 446 verber i perfektum participium (pp) og delt dem op
i 7 typer:
a: pp dannes ved tilføjelse af t til infinitiv (arbejde -> arbejdet)
b: pp dannes ved fjernelse af e fra infinitiv og tilføjelse af t (læse
-> læst)
c: pp dannes ved tilføjelse af et til infinitiv (gå -> gået)
d: som a, men med konsonantskifte (binde -> bundet)
e: som b, men med konsonantskifte (bryde -> brudt)
f: som c, men med konsonantskifte (mangler eksempel!)
u: danner pp på en måde der ikke er omfattet af ovenstående

Optællingen siger:
a: 229
b: 74
c: 20
d: 30
e: 12
f: 0
u: 11

Findes der mon verber i kategori f?

Af konsonantskifter finder jeg i øvrigt følgende: i>a, i>e, i>u, y>u,
y>o, y>ø, æ>a, æ>o, æ>u, æ>å.

--
Henry Vest

Bertel Lund Hansen

Den 01.11.2022 kl. 13.05 skrev Henry Vest:

> Jeg har undersøgt 446 verber i perfektum participium (pp) og delt dem op
> i 7 typer:

Hvis man bruger imperativ som udgangspunkt, er man fri for noget med
fjernelse.

> [...]
> f: som c, men med konsonantskifte (mangler eksempel!)
> u: danner pp på en måde der ikke er omfattet af ovenstående

a: pp dannes ved tilføjelse af -et (arbejd -> arbejdet, gå -> gået)
b: pp dannes ved tilføjelse af t (læs ->læst)
c: [overflødig]
d: som a, men med konsonantskifte (bind -> bundet)
e: som b, men med konsonantskifte (bryd -> brudt)
f: [falder væk]

Men min metode får så problemer med konsonantfordoblinger. Det gør din ikke.

Henry: lukke -> lukket (-t)
Bertel: luk -> lukket (-ket)

Men jeg foretrækker så få kategorier som muligt. Faktisk ville jeg slå a
og b sammen og skrive:

tilføj -(e)t til stammen plus evt. konsonantfordobling.

Ved søgning i RO's ordliste (7087 verber) kan jeg ikke finde et eneste
eksempel på f.

--
Bertel