Stafetten: Krig

Eva Schmidt

Krig er i mine øjne meningsløs tab af liv, som i denne med P.J. Proby:

http://www.youtube.com/watch?v=HFeF6g31Oqw

Der findes med garanti andre eksempler - bare kom med dem.
--
mvh Eva Schmidt

Martin [TMM]

Eva Schmidt wrote:
> Krig er i mine �jne meningsl�s tab af liv, som i denne med P.J. Proby:

I lige netop den kontekst er der, i mine �jne, intet der sl�r Paul
Hardcastle - Nineteen
http://www.youtube.com/watch?v=oSGvqjVHik8

Mvh
Martin

Hauge

Martin [TMM] skrev:
> I lige netop den kontekst er der, i mine øjne, intet der slår Paul
> Hardcastle - Nineteen

Og Boy Georg

http://www.youtube.com/watch?v=aACThxm4yrE

Mvh Hauge

Henning Jensen

On 03-04-2010 12:43, Eva Schmidt wrote:
> Krig er i mine �jne meningsl�s tab af liv,

Kim larsen med "Jutlandia"

http://www.youtube.com/watch?v=BcENw2kzufw&feature=related

Henning.

--
Take time to laugh.

Eva Schmidt

"Martin [TMM]" <tmm@---FJERNDETTE---trutter.dk> skrev i meddelelsen

> I lige netop den kontekst er der, i mine øjne, intet der slår Paul

> Hardcastle - Nineteen
> http://www.youtube.com/watch?v=oSGvqjVHik8
>
> Mvh
> Martin

Ja, det var helt meningsløst, så mange unge liv der gik tabt i den
vanvittige krig.

Jeg hørte engang en sang, der hed "Goodbye to West Virginia", der også
handlede om en ung fyr, der blev sendt til Vietnam og døde i krigen.
Desværre har det ikke været mig muligt at finde den siden, så hvis nogen
kender til den, så sig endelig til.

mvh Eva

Carl Drud

"Eva Schmidt" <saf...@gfnet.dk> writes:

> Der findes med garanti andre eksempler - bare kom med dem.

Edwin Starr - War

http://www.youtube.com/watch?v=_d8C4AIFgUg

--
Carl

Henning Jensen

On 03-04-2010 12:43, Eva Schmidt wrote:
> Krig er i mine øjne meningsløs tab af liv,

En af vore egne krigssange: "Dengang Jeg drog afsted"

http://www.youtube.com/watch?v=GT1hoyuwhU4

Åge Halldorsson

"Eva Schmidt" <saf...@gfnet.dk> skrev i meddelelsen

> Krig er i mine øjne meningsløs tab af liv,

Danmarks frihedssang
http://www.youtube.com/watch?v=faNjnJAwl34&feature=related

Hilsen Åge

Thomas Jespersen

On Sat, 03 Apr 2010 12:43:04 +0200, Eva Schmidt wrote:

> Der findes med garanti andre eksempler - bare kom med dem.

Jeg tænkte på Metallicas "One", men den er meget brugt så her er en
Bluegrass udgave:

http://www.youtube.com/watch?v=v6TbX2g5oO8

Henning Jensen

On 03-04-2010 12:43, Eva Schmidt wrote:
> Krig er i mine øjne meningsløs tab af liv

Første verdenskrigs mest populære amerikanske krigssang var denne, og
med Caruso: "Over There".

http://www.youtube.com/watch?v=uIr-FoBW5Xw

Og så en populær tysk sang fra WW2: Lale Andersen med "Es geht alles
vorüber".

http://www.youtube.com/watch?v=fy6BQgERi6E&feature=related

Den blev også meget populær herhjemme med titlerne: "Der står en soldat
på sin post" og "Alting får jo en ende, snart er dette forbi".
Jeg tror, at det var Valdemar Davids der sang den på dansk?

Alex Linaa

"Eva Schmidt" <saf...@gfnet.dk> skrev i en meddelelse

> Krig er i mine øjne meningsløs tab af liv,

Helt enig.

Så bliver jeg nødt til at spille et af de stærkeste numre jeg kender, som er
en lang opremsning af hvad vi har udsat vores stakkels planet for, blandt
andet også krig. Nummeret er Michael Jacksoms "Earth Song", som ud over at
være stærk i udtrykket, også er et forbandet flot stykke musik:
http://www.youtube.com/watch?v=yumOs5VgW1g

Vi slipper heller ikke uden om Bruce Springsteen med "War":
http://www.youtube.com/watch?v=637m8ndG9SM

Helt oppe i nutiden er der specielt ét nummer der ramte mig som en hammer,
da jeg hørte det i sammenhængen.
Det drejer sig om spillet "Gears Of War 3", hvor man i traileren har gjort
brug af nummeret "Mad World" med Gary Jules.
Oprindelig kom det fra filmen "Donnie Darko", men prøv at se billederne,
fornem stemningen, og bliv indfanget af håbløsheden i denne trailer:
http://www.youtube.com/watch?v=t7Ig2JJRpdo&NR=1

/Alex

Henning Jensen

On 03-04-2010 12:43, Eva Schmidt wrote:
> Krig er i mine øjne meningsløs tab af liv

Englands mest populære WW1 krigssang: "It's A Long Way To Tipperary "
med John McCormack.

http://www.youtube.com/watch?v=XVM-tFAdADg&feature=related

Og så en af populære engelske sange fra WW2, "We'll Meet Again" med Dame
Vera Lynn.

http://www.youtube.com/watch?v=cHcunREYzNY

Den blev også en 'traver' her i landet, og til længe efter WW2 var slut.
Ikke i nogen dansk udgave, men i denne med Vera Lynn

http://www.youtube.com/watch?v=cHcunREYzNY

Henning Jensen

On 03-04-2010 14:01, Henning Jensen wrote:

I fik sidste link to gange, det var en fejl :-(

Henning

Allan Krautwald

"Eva Schmidt" <saf...@gfnet.dk> skrev i en meddelelse
> Krig er i mine øjne meningsløs tab af liv, som i denne med P.J. Proby:
>
> http://www.youtube.com/watch?v=HFeF6g31Oqw

Antikrigssang i forbindelse med Golfkrigen i 1991:
http://www.youtube.com/watch?v=PULwX3vJjFw

Bob Dylan-Masters of War:
http://www.youtube.com/watch?v=muQRIUVd6Aw

Donovan-Universal Soldier:
http://www.youtube.com/watch?v=ohXsdbF-7jc

Barry McGuire-Eve of destruction
http://www.youtube.com/watch?v=LBdeCxJmcAo

Country Joe:
http://www.youtube.com/watch?v=LBdeCxJmcAo

og så selvfølgelig John Lennon:
http://www.youtube.com/watch?v=RkZC7sqImaM

og et dansk eksempel:
http://www.youtube.com/watch?v=XOWlMw5KOhQ

Martin Bak

> [...]
>
> http://www.youtube.com/watch?v=HFeF6g31Oqw
>

> Der findes med garanti andre eksempler - bare kom med dem.

Min egen "flugten". http://martinbak.dk/privat/musik/flugten.mp3
(den er ikke udgivet)

--
Martin
www.martinbak.dk/

CJ

"Alex Linaa" <www.linaa.com> skrev i meddelelsen

Når du nu kommer med mr Springsteen, synes jeg vi skal have den mest
misforståede af alle hans tekster:

http://www.youtube.com/watch?v=7oVzHm_S0-A&feature=fvst

Go Påske

Carsten

Max

Hej Eva

> Krig er i mine øjne meningsløs tab af liv, som i denne med P.J. Proby:

Og her er en gammel traver der også taler imod disse
tåbeligheder

Boris Vian- Le déserteur
http://www.youtube.com/watch?v=gjndTXyk3mw

Max

J.Madsen

Eva Schmidt wrote:
> Krig er i mine �jne meningsl�s tab af liv, som i denne med P.J. Proby:

> http://www.youtube.com/watch?v=HFeF6g31Oqw
>

> Der findes med garanti andre eksempler - bare kom med dem.

Boris Vian, Le d�serteur:
http://www.youtube.com/watch?v=gjndTXyk3mw

Tom Lehrer, So Long, Mom:
http://www.youtube.com/watch?v=YDFqoReof6A

Country Joe McDonald, Feel Like I'm Fixing To Die:
http://www.youtube.com/watch?v=LBdeCxJmcAo

DAD, Jihad:
http://www.youtube.com/watch?v=6hEzFJkezmY

...og Lili Marleen:
http://www.youtube.com/watch?v=MO0lUXnAs-U

Peter Knutsen

On 03/04/2010 12:43, Eva Schmidt wrote:
[...]

> Der findes med garanti andre eksempler - bare kom med dem.

Musikken fra et gammelt computerspil: "Cannon Fodder" til Amiga 500, fra
1993.
< http://www.youtube.com/watch?v=k4oHQpLLghs >

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Peter Knutsen

On 03/04/2010 13:50, Alex Linaa wrote:
[...]

> [...]
> Det drejer sig om spillet "Gears Of War 3", hvor man i traileren har gjort
> brug af nummeret "Mad World" med Gary Jules.

Uha ja den trailer var voldsom. Jeg så den flere gange på TV... Meget
usædvanlig måde at markedsføre et computerspil på.

Benny Mortensen

"Eva Schmidt" <saf...@gfnet.dk> skrev i en meddelelse

Tja, jeg ved ikke om den slår din, men er i hvert fald
skåret over samme læst... Som vel til sidst slår fast..

Krig er en hovedløs gerning.

http://www.youtube.com/watch?v=DOpErJWSIg0

M.V.H....Benny..

Bisse

"Eva Schmidt" <saf...@gfnet.dk> skrev i meddelelsen
> Krig er i mine øjne meningsløs tab af liv..

To sange af de film, der har gjort mest indtryk på mig gennem årene: Back to
Cold Mountain.

http://www.youtube.com/watch?v=UFivZrPygRA&feature=related her med klip fra
filmen

http://www.youtube.com/watch?v=ztYmOH2EaYs&feature=related brugt i en
desværre mere aktuel sammenhæng

Bisse

Benny Mortensen

"Henning Jensen" <h_...@yahoo.com> skrev i en meddelelse

Jeg skal da ikke udelukke, at Valdemar David har sunget den.
Men det er kun lykkedes mig at finde den med Gustav Winckler.

M.V.H....Benny..

Henning Jensen

On 03-04-2010 12:43, Eva Schmidt wrote:
> Krig er i mine øjne meningsløs tab af liv

Et fascinerende emne. Desværre!

Lidt mere krigshistorie. Mussolini's slagsang var "Giovinezza" sunget af
Gigli:

http://www.youtube.com/watch?v=q6x9ZRlrjxw

Forunderligt nok, så 'overlevede' Gigli, trods hans deltagelse i den
italienske fascisme. Han forblev en af det største sangere indtil sin død.

Hitler og det tyske nazipati havde mange sange, og dem jeg vil ikke
komme ind på. Dem må I selv finde på YouTube.

Vi havde et par danskere omkrig Hiltlers 'hof' i Berlin. Den nu totalt
ukendte komponist Henning Redznitzer-Møller og så sangeren Helge
Rosvænge. Rosvænge forsøgte et 'come back' efter krigen, men han blev
ikke tilgivet.

Nogle af de sange som Hitler satte mest pris på, var slet ikke af
Wagner, som han senere er tillagt, men sange som f.eks. denne med
sangeren Herbert Ernst Groh :

http://www.youtube.com/watch?v=6BN_QjVSbvA&feature=PlayList&p=86C8646E379FD744&playnext_from=PL&playnext=1&index=4

Henning.

ES.
Jeg må hellere meget stærkt understrege, at dette er rent historisk, og
at der ikke ligger noget politisk budskab, bag mit indlæg.

Henning Jensen

On 03-04-2010 16:54, Benny Mortensen wrote:

> Men det er kun lykkedes mig at finde den med Gustav Winckler.

Winklers udgave husker jeg slet ikke, men du må meget gerne sende et
link til den, for jeg kan kun huske brudstykker af teksten.

Tak og hilsen Henning.

Martin [TMM]

Hej

Peter Knutsen wrote:
> Musikken fra et gammelt computerspil: "Cannon Fodder" til Amiga 500,
fra
> 1993.
> < http://www.youtube.com/watch?v=k4oHQpLLghs >

For nu at v�re lidt OT, s� blev man da lige smidt tilbage til dengang
man sad foran sit sort/hvide tv, med amiga'en og Cannon Fodder. For
d�len det brugte jeg meget tid p� dengang... Tak for mindet.

Mvh
Martin

Benny Mortensen

> Winklers udgave husker jeg slet ikke, men du m� meget gerne sende et link
> til den, for jeg kan kun huske brudstykker af teksten.
>
> Tak og hilsen Henning.
>

> --
> Take time to laugh.

Se det er vist mere end jeg kan klare...

For jeg har aldrig m�dt den p� nettet....

Men mail en adresse, s� skal jeg se om jeg ikke kan organisere en MP3 fil.
Da den vist kun findes p� en passende gammel LP.

M.V.H....Benny..
Som hedder isfugl p� hotmail & Mess..

Henning Jensen

On 03-04-2010 17:30, Benny Mortensen wrote:
> "Henning Jensen"<h_...@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> jeg se om jeg ikke kan organisere en MP3 fil.
> Da den vist kun findes på en passende gammel LP.

Min mailadresse virker som den står. Send en test mail som jeg besvarer.
Hvis det er muligt, så vil jeg sige mange tak. Jeg har ikke hørt den
siden 60'erne. Jeg har prøvet og prøvet, men jeg kan ikke huske mere af
den danske tekst, end det jeg har citeret.
Som meget ung var vi en lille gruppe, som 'spildte megen tid på', at
turnere rundt på forskellig værtshuse og synge datiden romantiske
schlagere. Dette var en af dem.
En lille kuriøsitet er, at en af vore andre 'glansnumre' fra da, er på
YouTube. Men selvfølgelig ikke med 'os':

http://www.youtube.com/watch?v=JCxE7KbyHHI

Thomas von Hassel

Eva Schmidt <saf...@gfnet.dk> wrote:

> Krig er i mine øjne meningsløs tab af liv, som i denne med P.J. Proby:
>
> http://www.youtube.com/watch?v=HFeF6g31Oqw
>

> Der findes med garanti andre eksempler - bare kom med dem.

Tristania - Fate

<http://www.youtube.com/watch?v=w_4vvBPOutk>
<http://www.allthelyrics.com/lyrics/tristania/fate-lyrics-963907.html>
Teksten er skrevet fra en martyr/selvmords terrorists synvinkel ...

/thomas

Jan Kronsell

Eva Schmidt wrote:
> Krig er i mine øjne meningsløs tab af liv, som i denne med P.J. Proby:
>
> http://www.youtube.com/watch?v=HFeF6g31Oqw
>

> Der findes med garanti andre eksempler - bare kom med dem.

Jeg kunne ikke være mere enig. Her er nogle af mine favorit antikrigssange,
og så en der hylder de, der går i krig på trods af, at de ved, at de ikke
kommer hjem.

Jeg ville gerne starte med Røde Mor og deres klassiske Lil Johnnys Mund, men
den er jo bragt, så her er i stedet Doors med Unkonwn Soldier:

http://www.youtube.com/watch?v=0oW9GLgsa8s

The band played Waltzing Matilda er lavet i mange forskellige versioner. Her
min absolutte favorit med Joan Baez:

Oh no more I'll go Waltzing Matilda
All around the green bush far and near
For to hump tent and pegs, a man needs both legs
No more waltzing Matilda for me

http://www.youtube.com/watch?v=_E9Nu8JinM0

Johnny I Hardly Knew Ye er bedst med The Haggis, men den kan jeg ikke finde
på YouTube, så her er den i stedet med Dropkick Murphys

Where are the legs with which you run,
Hurroo Hurroo
Where are the legs with which you run,
Hurroo Hurroo
Where are the legs with which you run,
When first you went to carry a gun
Indeed your dancing days are done
Johnny I hardly knew ya

http://www.youtube.com/watch?v=Yg_rf2d894k

Kenny Rodgers Ruby don't take your love to town, var også en antikrigsdsagn,
selv om de fleste nok mere tænker på den som en sang om ulykkelig kærlighed:

It wasn't me
That started that old crazy Asian war
But I was proud to go
And do my patriotic chore
And yes, it's true that
I'm not the man I used to be
Oh, Ruby I still need some company

http://www.youtube.com/watch?v=tX9qdeqe86I

Sgt. Barry Saddler hylde soldater, der drager i krig selv om de ved, at de
skal dø, og ikke mindst deres pårørende i : The Ballad of the Green Baret

http://www.youtube.com/watch?v=FLcoA8El3mI

Jan

Henning Jensen

On 03-04-2010 12:43, Eva Schmidt wrote:
> Krig er i mine øjne meningsløs tab af liv

I de senere år, er Sverige modvilligt begyndt at se på sin egen rolle
under WW2.
Noget, man også herhjemme, skulle tage op seriøst.

Anne Sofie von Otter om 'Theresienstadt', fra hendes CD
"Terezín/Therersienstadt":

http://www.youtube.com/watch?v=uOaEjgHdDD4

Åge Halldorsson

"Henning Jensen" <h_...@yahoo.com> skrev i meddelelsen

> I de senere �r, er Sverige modvilligt begyndt at se p� sin egen rolle
> under WW2.

De skulle hellere se p� sin egen rolle som muhamedansk land

> Noget, man ogs� herhjemme, skulle tage op seri�st.

Un�dvendigt

Hilsen �ge

Åge Halldorsson

"�ge Halldorsson" <aa.h@fjern-det-som-st�r-herpost.tele.dk> skrev i
meddelelsen news:4bb79caa$0$36582$edfa...@dtext01.news.tele.dk...

> Un�dvendigt
>
> Hilsen �ge

...............fordi de folk der bestemte tingene dengang ikke vedr�rer os
der ikke levede dengang.

Skal vi s� ogs� til at se p� vores rolle under Dansk Vestindiens opr�r for
100 �r siden. Folk fra dengang er d�de idag. Skal man retsforf�lge
b�rneb�rnene?

Glem det - s�n noget pjatteri

Hilsen �ge

Allan Krautwald

meddelelse news:4bb79d9e$0$36574$edfa...@dtext01.news.tele.dk...

> ...............fordi de folk der bestemte tingene dengang ikke vedrører os
> der ikke levede dengang.

Mage til totalt fordrukkent vrøvl. Så kan vi jo ligeså godt droppe alt
historie.

Allan Krautwald

"Henning Jensen" <h_...@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> I de senere år, er Sverige modvilligt begyndt at se på sin egen rolle
> under WW2.
> Noget, man også herhjemme, skulle tage op seriøst.

Fuldstændig enig.
Begge lande burde tage deres historie fra den periode op til alvorlig
overvejelse.
Svenskerne som såkaldt neutralt land, der friskt hjalp tyskerne med
transporter.
Og de danske samarbejdspolitikere, der nærmede sig landsforræderi.

Thomas von Hassel

Åge Halldorsson <aa.h@fjern-det-som-stÂr-herpost.tele.dk> wrote:

> muhamedansk

ah .. tilbage i kill filteret med dig ...

/thomas

Max

Hej Eva

> Der findes med garanti andre eksempler - bare kom med dem.

Så skal vi da også have lidt fra en rock opera, nemlig War Of the
Planets lavet af Jeff Wayne. Stemmen er Richard Burton, vel en
af de flotteste stemmer man sådan lige høre, helt på højde med
Sean Connery, og også kendt fra krigsfilm som Ørneborgen.

War Of the Worlds - The Eve Of The War
http://www.youtube.com/watch?v=tFfZFvvuXWc&feature=related

og så et nummer med forsangeren fra Moody Blues

Justin Hayward - Forever Autumn
http://www.youtube.com/watch?v=9Ri9x0D7Dm0&feature=related

Max

Allan Krautwald

"Thomas von Hassel" <tho...@elements.dk> skrev i en meddelelse

> ah .. tilbage i kill filteret med dig ...
>
> /thomas

Forst�eligt....hvilke t�beligheder man skal h�re fra den kant.

Hauge

Thomas von Hassel skrev:

> ah .. tilbage i kill filteret med dig ...

Passer jo fint i trådens tand.. Krigsliderlig..

/Hauge

Hauge

Allan Krautwald skrev:
> Forståeligt....hvilke tåbeligheder man skal høre fra den kant.

Nåja, du er da trods alt ikke så hjernetom, at du skal bruge
killfilter.. Og hvis du gør, så er du da ikke så dum, at du plasker
noget så ligegyligt ud i grupperne.. Så respekt..

Mvh Hauge

Allan Krautwald

"Hauge" <ha...@CUTsmart-tech.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Og hvis du gør, så er du da ikke så dum, at du plasker noget så ligegyligt

Kunne ikke drømme om at bruge filter...vil gerne følge med, selvom der
kommer tåbeligheder.

Åge Halldorsson

"Allan Krautwald" <al...@kanelbolle.dk> skrev i meddelelsen

> Kunne ikke drømme om at bruge filter...vil gerne følge med, selvom der
> kommer tåbeligheder.

Også her. Selv Kruttes indlæg lader jeg slippe igennem

Hilsen Åge

Hauge

Allan Krautwald skrev:

> Kunne ikke drømme om at bruge filter...vil gerne følge med, selvom der
> kommer tåbeligheder.

Skulle man filtrere alle væk der kommer med tåbeligheder, så ville
grupperne blive totalt tomme. ;)

Mvh Hauge

Hauge

Åge Halldorsson skrev:

> Også her. Selv Kruttes indlæg lader jeg slippe igennem

Åeh hold op Åve, du kan jo slet ikke klare dagen uden et bette kick fra
Krutte.. Tror sq det er bedre end midnatsfilmen på RTL for dig.

Mvh Hauge

Allan Krautwald

> Skulle man filtrere alle væk der kommer med tåbeligheder, så ville
> grupperne blive totalt tomme. ;)
>
> Mvh Hauge

Ja næsten....men man kan nu godt føle sig fristet til at filtrere, når Åge
lufter den indre svinehund...men man kan jo bare lade være med at reagere på
det.

Allan Krautwald

> Åeh hold op Åve, du kan jo slet ikke klare dagen uden et bette kick fra
> Krutte.. Tror sq det er bedre end midnatsfilmen på RTL for dig.
>
> Mvh Hauge

Sender de pornofilm der da? :o)

Hauge

Allan Krautwald skrev:

> Sender de pornofilm der da? :o)

Dunno, men jeg snakker bare om midnatsfilm.. ;)
Men spørg Åve, han har dem sikkert på VHS..

Mvh Hauge

Eva Schmidt

Hejjjj, kan I s� lige lade v�re med at fl� i hinandens sk�g!

Fordi emnet er krig, beh�ver I jo ikke komme op at sl�s, vel?

Jeg vil sige mange tak for alle de gode forslag, I er kommet med - det har
s�rme v�ret sv�rt at v�lge en vinder.

Men, stafetten g�r til Allan Krautwald for hans forslag "Eve of destruction"
og "Universal soldier".

S� Allan, du er p�.

mvh Eva

Hauge

Allan Krautwald skrev:

> men man kan jo bare lade være med at reagere på
> det.

Aeeehhh... Kan man nu osse det? Det trækker jo i "den" for at svine
tilbage, ikk'? ;)

Mvh Hauge

Allan Krautwald

"Hauge" <ha...@CUTsmart-tech.dk> skrev i en meddelelse

Nå ja "Gerda, Havnegrillens hersker" :o)

Allan Krautwald

> Aeeehhh... Kan man nu osse det? Det trækker jo i "den" for at svine
> tilbage, ikk'? ;)
>
> Mvh Hauge

Åh jo....men måske det er på tide, jeg lægger ham på is et års tid ligesom
sidst ;o)

Allan Krautwald

> Hejjjj, kan I så lige lade være med at flå i hinandens skæg!
>
> Fordi emnet er krig, behøver I jo ikke komme op at slås, vel?

> Jeg vil sige mange tak for alle de gode forslag, I er kommet med - det har
> sørme været svært at vælge en vinder.
>
> Men, stafetten går til Allan Krautwald for hans forslag "Eve of
> destruction" og "Universal soldier".
>
> Så Allan, du er på.

Takker....jeg venter lige til i løbet af søndagen :o)

Hauge

Allan Krautwald skrev:

> Nå ja "Gerda, Havnegrillens hersker" :o)

Minder den om "S.S. Ilse"? ;o)

Mvh Hauge

Åge Halldorsson

> Sender de pornofilm der da? :o)

Nej det er på DSF

ØHHHHHHHHHHHHHH......... ingenting

glem det -
det er noget nogen siger

Hilsen Åge

Åge Halldorsson

> Nå ja "Gerda, Havnegrillens hersker" :o)

Nå, hun hedder Gerda.
Jamen så smut i op i frituregryden og hyge jer med lidt remoulade

Hilsen Åge

Hauge

Åge Halldorsson skrev:

> Nej det er på DSF

Deutche Sprizen Fernsehn?

Mvh Hauge

Åge Halldorsson

> Ja næsten....men man kan nu godt føle sig fristet til at filtrere, når Åge
> lufter den indre svinehund...men man kan jo bare lade være med at reagere
> på det.

Bare fordi man er imod Hitz but taria og så noget.

Hilsen Åge

Åge Halldorsson

"Allan Krautwald" <al...@kanelbolle.dk> skrev i meddelelsen

Ja det var skægt dengang. Krutte kunne svare på alle indlæg, selv dem der
var i filter. hehe

Hilsen Åge

Åge Halldorsson

"Eva Schmidt" <saf...@gfnet.dk> skrev i meddelelsen

> Så Allan, du er på.
>

> mvh Eva

jeg gætter på emnet bliver Rolling Oldefars bedste numre

Hilsen Åge

Allan Krautwald

"Hauge" <ha...@CUTsmart-tech.dk> skrev i en meddelelse

Ja hans ryg ser ud som stribet flæsk :o)

Åge Halldorsson

"Hauge" <ha...@CUTsmart-tech.dk> skrev i meddelelsen

> Deutche Sprizen Fernsehn?
>
> Mvh Hauge

Deutsche Sports Fernsehen.

Idr�tsgrenen hedder "Lagen-gymnastik" - tror jeg nok

Hilsen �hhhh ingen

Allan Krautwald

"�ge Halldorsson" <aa.h@fjern-det-som-st�r-herpost.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:4bb7b729$0$36559$edfa...@dtext01.news.tele.dk...

> Ja det var sk�gt dengang. Krutte kunne svare p� alle indl�g, selv dem der
> var i filter. hehe

Du tager fejl...hverken du eller andre har v�ret i filtret.

Hauge

Allan Krautwald skrev:

> Ja hans ryg ser ud som stribet flæsk :o)

Det med være efter et slagershow på ARD med grisene..

Mvh Hauge

Uffe Bærentsen

meddelelse news:4bb7b792$0$36565$edfa...@dtext01.news.tele.dk...

I så fald så er "Dead flowers" selvskreven

http://www.youtube.com/watch?v=9-kjIfx1aQo

--
Uffe Bærentsen

Eva Schmidt

meddelelsen news:4bb7b792$0$36565$edfa...@dtext01.news.tele.dk...

jamen, så må du jo finde nogle gode numre med dem, så du kan vinde stafetten
næste gang, ikke??

mvh Eva

Benny Mortensen

"Allan Krautwald" <al...@kanelbolle.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> transporter.
> Og de danske samarbejdspolitikere, der nærmede sig landsforræderi.

Hej Allan

Selvfølgelig hjalp Svenskerne Tyskerne med deres transporter... Gjorde de
IKKE det, var de jo ikke neutrale... Og Sverige ville så heller IKKE kunne
være et fristed for F.eks jøder.

Det er ulempen, når folk vil snakke historie.... Så vil de også dømme, efter
hvordan det nu ser ud i dag... Men hvordan havde " I Dag " set ud, hvis de
ikke havde gjort som de gjorde " Dengang "....

Det er nemt i år 2010 at tage stilling til, om nogle politikere tog fejl i
årene op til 1940.... Men umuligt at se, hvordan det ville have set ud, hvis
de havde handlet anderledes.....

M.V.H....Benny..

Benny Mortensen

> [...]
> meddelelse news:4bb79d9e$0$36574$edfa...@dtext01.news.tele.dk...

> Mage til totalt fordrukkent vrøvl. Så kan vi jo ligeså godt droppe alt

Hvis det nu var noget fordrukkent vrøvl.... Hvordan havde verden så set ud i
dag... Hvis nu Politikerne havde besluttet, sådan som du nu mener, de burde
have gjort.... ?????

M.V.H....Benny..

Allan Krautwald

"Benny Mortensen" <b...@tdcadsl.inv> skrev i en meddelelse

> Hvis det nu var noget fordrukkent vrøvl.... Hvordan havde verden så set ud
> i dag... Hvis nu Politikerne havde besluttet, sådan som du nu mener, de
> burde have gjort.... ?????

Øøøøh den forstår jeg ikke rigtig?
Jeg har vist ikke givet udtryk for, hvordan politikerne skulle have
besluttet dengang.
Hvis du henviser til den danske samarbejdspolitik, så kan man da kun sige,
at havde alle haft samme indstilling ville Hitler have vundet krigen.

Men det var nu ikke det, der var mit ærinde med udtrykket "fordrukkent
vrøvl", det var Åges forkastelse af fortiden.
Hvis man ikke har forståelse og viden om tiden før 2. verdenskrig, vil man
ikke kunne forstå krigen...hvis man ikke forstår den, vil man ikke kunne
forstå Den Kolde Krig osv osv.
Det kan selvfølgelig være fair nok, at ignorere fortiden, men så sidder man
sgu da i et tomrum og fatter ikke en bjælde af, hvorfor verden er skruet
sammen som den er. Du tror måske det hele beror på tilfældigheder og der
ikke ligger en udvikling bag?

Allan Krautwald

> Det er nemt i år 2010 at tage stilling til, om nogle politikere tog fejl i
> årene op til 1940.... Men umuligt at se, hvordan det ville have set ud,
> hvis de havde handlet anderledes.....

Jeg siger ikke nødvendigvis de tog fejl, jeg påpeger nogle problemer man
ikke skal lukke øjnene for.
Havde alle strøget tyskerne med hårene, ville Hitler have vundet.

Message has been deleted

Benny Mortensen

"Allan Krautwald" <al...@kanelbolle.dk> skrev i en meddelelse

Øhhh... Nu er det sandeligen da mig, der intet forstår....
Du skrev da vist noget i retning af, på kanten af landsforræderi...

Sådan taget i betragtning, at Tyskerne allerede havde jordet det
meste af Europa... Jo så skulle det da nok hjælpe fedt, at DK
satte sig på bagbenene... Det kan jeg godt se, ville have voldt
Hitler problemer :-))))))))))..

Faktisk tror jeg Kongen bød Hitler endnu større problemer
med sin daglige ridetur, end den samlede hær kunne have
givet ham.

Så set herfra... Beslutningen var vist slet ikke helt tosset.

M.V.H....Benny..

Hauge

Benny Mortensen skrev:

> [...]
> meste af Europa... Jo så skulle det da nok hjælpe fedt, at DK
> satte sig på bagbenene... Det kan jeg godt se, ville have voldt

Så for at spore tråden lidt ind på gruppens fundats:
http://www.youtube.com/watch?v=yu2NqfISm9k

Mvh Hauge

Åge Halldorsson

"Allan Krautwald" <al...@kanelbolle.dk> skrev i meddelelsen

> Hvis du henviser til den danske samarbejdspolitik, så kan man da kun sige,
> at havde alle haft samme indstilling ville Hitler have vundet krigen.

Men kan man så ikke sige at idag er vi også besat, men det er så bare fra
Arabien. Jeg synes det ser meget fremmed ud når man ser rundt i de store
byer.
Det ligner ikke Danmark. Det er måske vældig godt.

Nårhhh nej uhhhhhh ha dada dada. Det er jo racisme og alt der der, hvis man
ikke ønsker indvandring fra Asien.

Hilsen Åge

Allan Krautwald

> Øhhh... Nu er det sandeligen da mig, der intet forstår....
> Du skrev da vist noget i retning af, på kanten af landsforræderi...

Det er en kendsgerning, at havde der ikke været en modstandsbevægelse, ville
Danmark være blevet betragtet som allieret med tyskerne og ville være blevet
besat efter krigen.
I Norge tog regering og kongehus konsekvensen og nedlagde arbejdet.
Så ja politikerne var på kanten af landsforræderi, begik grundlovsbrud og
meget andet.

Allan Krautwald

> Så for at spore tråden lidt ind på gruppens fundats:
> http://www.youtube.com/watch?v=yu2NqfISm9k
>
> Mvh Hauge

Tak Hauge :-)
Iøvrigt et fedt nummer og en fed film. Det er smukt at en jøde kan gøre grin
med historiens værste banditter.

Åge Halldorsson

> I Norge tog regering og kongehus konsekvensen og nedlagde arbejdet.
> Så ja politikerne var på kanten af landsforræderi,

.....og hvad betragter du så den nuværendem omsiggribende
indvandring/invasion fra fjerne lande som, noget der har gjorte mange
byområde ukendelige ? ? ?

Spør bare?

Hilsen Åge

Benny Mortensen

"Allan Krautwald" <al...@kanelbolle.dk> skrev i en meddelelse

Uha, det ville jeg gerne have svaret på...

Men Hauge siger, jeg ikke må.

M.V.H....Benny..

Allan Krautwald

> Uha, det ville jeg gerne have svaret på...

Sig mig er der noget du ikke forstår...eller skal jeg stave det for?

Åge Halldorsson

> Sig mig er der noget du ikke forstår...eller skal jeg stave det for?

Ja, er der det Benny. Er der noget han skal stave for dig? -
Han har nemmerli den store fordel. Han kan stave dobbelt så godt som dig,
fordi han gik dobbelt så lang tid i hver klasse, i skolen.
haha

Hilsen Åge

Benny Mortensen

"Allan Krautwald" <al...@kanelbolle.dk> skrev i en meddelelse

Ja Tak

M.V.H....Benny..

Benny Mortensen

meddelelse news:4bb897cd$0$36563$edfa...@dtext01.news.tele.dk...

Tror nu kun han var der i frikvartererne...

Det var for at stjæle de andres madpakker :-))

M.V.H....Benny..

Åge Halldorsson

"Benny Mortensen" <b...@tdcadsl.inv> skrev i meddelelsen

Benny, du er jo faktisk inde på noget af det rigtige, når du beder om at få
det stavet.
Ellers kan man jo umuligt læse hvad han skriver. Nu erf det jo godt nok
heller ikke altid
så fornuftigt det han skriver, men alligevel. At få ordene stavet er en
udpræget stor fordel.

Hilsen Åge

Allan Krautwald

"Benny Mortensen" <b...@tdcadsl.inv> skrev i en meddelelse

> Ja Tak
>
> M.V.H....Benny..

Jeg kan kun konstatere, at du hverken har viden om perioden eller evnerne
til at argumentere for dine p�stande. Det kan jo ikke forbavse efter som det
var i strid med al historisk forskning.

Åge Halldorsson

"Allan Krautwald" <al...@kanelbolle.dk> skrev i meddelelsen

> Hvis man ikke har forståelse og viden om tiden før 2. verdenskrig, vil man
> ikke kunne forstå krigen...

Tjahhh... måske kan der være noget om det.
Vi kunne måske have lært, at kontrollere grænsen, så vi havde undgået,
at der i dag er flere hundrede tusinde fremmede,
med en dybt fremmedartet og undertrykkende kultur, som foragter mange af
vores tilkæmpede frihedsrettigheder.
Men i dag er der jo mange af der mener at det er racistisk, at gå ind
for frihedsrettigheder og demokrati, som vi kender det.

Var det det vi skulle have lært ? - eller hvad var det?

Hilsen Åge

Benny Mortensen

> [...]
> til at argumentere for dine påstande. Det kan jo ikke forbavse efter som
> det var i strid med al historisk forskning.

Tja, husker jeg ikke helt skævt, skrev jeg vist nok... " Tror jeg " For vide
kan
jeg af gode grunde IKKE, da jeg stadig ikke var født dengang.

Vi har så åbenbart ikke de samme bøger, for det jeg bygger min tro på,
er i fin overensstemmelse med mine bøger...

Men som sagt, jeg var der ikke, så jeg kan kun gentage andres ord...
Hvis de lyver, så gør jeg det også.

Men man kan jo kun sige det sådan... Vil du ikke debattere noget,
så lad være med at bringe det på bane.

M.V.H....Benny..

Allan Krautwald

> Men man kan jo kun sige det s�dan... Vil du ikke debattere noget,
> s� lad v�re med at bringe det p� bane.
>
> M.V.H....Benny..

N� s� gik der da totalt �ge i dig. Det er sgu da ikke mig, der ikke vil
debattere, men dig der kryber i et hul og n�gter at svare....n� men det m�
blive en sag mellem dig og din psykolog.

Åge Halldorsson

"Benny Mortensen" <b...@tdcadsl.inv> skrev i meddelelsen

> Men man kan jo kun sige det sådan... Vil du ikke debattere noget,
> så lad være med at bringe det på bane.
>
> M.V.H....Benny..

Jamen, hvad skal hele hans livsgrundlag så bestå af - Skal han sidde oppe i
frituregryden hele dagen, med et glas beroligende piller ?

Hilsen Åge

Benny Mortensen

> "Benny Mortensen" <b...@tdcadsl.inv> skrev i en meddelelse

> Nå så gik der da totalt Åge i dig. Det er sgu da ikke mig, der ikke vil
> debattere, men dig der kryber i et hul og nægter at svare....nå men det må
> blive en sag mellem dig og din psykolog.

Ja ja, lad os da så bare sige det...
Er du så glad...

M.V.H....Benny..

Allan Krautwald

> Ja ja, lad os da så bare sige det...
> Er du så glad...
>
> M.V.H....Benny..

Ja er sådan set ligeglad.
Men ville da være mere tilfreds, hvis du kom frem med dine synspunkter og
påpegede hvor du er uenig med mig. Så kunne vi jo få en interessant debat om
det. Nå men nevermind.

Benny Mortensen

"Allan Krautwald" <al...@kanelbolle.dk> skrev i en meddelelse

Landsforrædere.... Siger det dig noget ????

M.V.H....Benny..

Allan Krautwald

> Landsforrædere.... Siger det dig noget ????

Ja og hvor er det du er uenig?

Åge Halldorsson

"Allan Krautwald" <al...@kanelbolle.dk> skrev i meddelelsen

> Nå så gik der da totalt Åge i dig.

Smut nu op i frituregryden og æd noget remoulade

Hilsen Åge

Benny Mortensen

"Allan Krautwald" <al...@kanelbolle.dk> skrev i en meddelelse

Tja, så vidt jeg kan se, fik regeringen det bedste ud af en dårlig
situation.

Og Svenskernes reaktion var jo også helt forventelig, efter som de jo var
neutrale..

Så sådan lige kan jeg ikke se andet, end at vi næppe kunne blive mere
uenige.

Skulle jeg endeligt rette en kritik mod nogen, måtte det blive forsvaret....
Trods det at krigen raser over alt, lykkedes det alligevel Tyskerne at
tage forsvaret med bukserne nede om hælene....

Så lad os høre... Hæren spredt for alle vinde....
Flåden liggende ikke klargjort til kamp...
Luftvåbnet, nærmest ikke eksisterende...

Hvad ville du have gjort ?????

M.V.H....Benny..

Allan Krautwald

> Tja, så vidt jeg kan se, fik regeringen det bedste ud af en dårlig
> situation.

Udlevering af danskere til de nazistiske banditters forgodtbefindende.
Grundlovsbrud ved forbud mod et lovligt politisk og arrestation af dets
valgte medlemmer.
Videreførelse af samarbejdspolitikken langt længere end fornuftigt var (selv
Anders Fogh har taget afstand) og som kun et voldsomt folkeligt pres bragte
en ende på.

Det er et faktum, at havde det kun været den officielle politik, der havde
afgjort Danmarks skæbne efter besættelsen, ville landet have været betragtet
som allieret med tyskerne og landets selvstændighed i yderste fare. Det var
kun pga. modstandsbevægelsens indsats (navnlig konservative og kommunistiske
kræfter), der reddede landets ære og dermed anerkendelsen som en slags
allieret.
Gennem en politik der bragte landets selvsstændighed på afgrundens rand og
gennem alt for meget logren for de nazistiske bødler, gjorde store dele af
vore politikere sig skyld i en form for landsforræderi efter min mening.

Måske du skulle læse nogle af de bøger, der graver et spadestik dybere, end
de glorificerende beretninger, som vi lærte i skolen i sin tid.

Benny Mortensen

> [...]
> fare. Det var kun pga. modstandsbev�gelsens indsats (navnlig konservative
> og kommunistiske kr�fter), der reddede landets �re og dermed anerkendelsen
> som en slags allieret.
> Gennem en politik der bragte landets selvsst�ndighed p� afgrundens rand og
> gennem alt for meget logren for de nazistiske b�dler, gjorde store dele af
> vore politikere sig skyld i en form for landsforr�deri efter min mening.
>
> M�ske du skulle l�se nogle af de b�ger, der graver et spadestik dybere,
> end de glorificerende beretninger, som vi l�rte i skolen i sin tid.

Tja, nu m� du alts� undskylde mig.... Hvad var glorificerende ved krigen
????

Men alts�... Du besvarede ikke sp�rgsm�let.... S� det svar vil jeg
afvente...

Jeg er f�dt som 4'rde barn i flokken i 1952 i Aalborg..... S� det alene,
burde fort�lle, at det har ikke skortet p� f�rsteh�nds beretninger. Med b�de
en far, samt en farfar, samt deres br�dre, der p� ingen m�der l� p� den lade
side... S� hvem ved... M�ske har jeg noget, som ingen bog kan give mig.

Tja, det kunne m�ske bringe landets selvst�ndighed p� afgrundens rand....
Men havde de nu kastet sig ind i kampen, hvor store var chancerne s� for, at
den gik tabt. ?????.. Jeg kan ikke drage nogen dom over, om de gjorde det
rigtige, eller om de kunne have handlet anderledes.... For jeg er stadig kun
57 �r gammel. Men jeg ved, b�de mor & far, bedstemor & bedstefar... Gav
deres fulde st�tte til regeringen... De gjorde det bedste, som de havde
muligheder for. De var sikkert udm�rket klar over, at det ikke alle steder
og da slet ikke, efter krigen ville v�re det mest popul�re valg... Men de
skulle v�lge mellem de muligheder de havde, og s� vidt jeg kan se... Havde
de vel n�ppe muligheder for at g�re andet, end lige netop hvad de gjorde.

Der vil jeg s� igen sige, at det kan Anders Fogh Rasmussen heller ikke
udtale sig om, da han, lige som jeg, heller ikke var f�dt... Men alt kan se
ganske anderledes ud, n�r man kigger p� det, en halv menneskealder senere...
Og hvem ved, m�ske g�r visse b�ger, et spadestik, og hvem ved, m�ske ogs� et
par misfortolkninger dybere.... Bare for at minde dig om, at de lange knives
nat, blev ogs� brugt til.... Ganske personlige opg�r, s� der var nok nogle
sandheder, der for evigt blev begravet, og pudsigt nok, blev der s� m�ske
skabt et par helte, p� et ikke s�rligt heltemodigt materiale... Som alts�,
teoretisk, nemt kunne afstedkomme en eller to af de b�ger, du siger, g�r et
spadestik dybere, og hvem ved, m�ske ogs� et par spadestik l�ngere v�k, fra
sandheden.

Anders Fogh Rasmussen, har jo selv forbrudt sig mod Grundloven, ved at
bringe Danmark i Krig.... Hvilket Retten jo har anerkendt... Men afviste
sagen fordi sags�gerne ikke havde nogen retslig interesse i sagen.... S�
alts� kan Lars L�kke Rasmussen kun sags�ges igen, hvis Nato anl�gger
sagen... Da sagen f�lger stillingen... S� m� man jo kunne sige, at Lars kan
f�le sig rimeligt sikker p�, at dette ikke sker. Da det jo s� skulle v�re
den f�r omtalte Anders, der skulle g�re det :-))))....

M.V.H....Benny..

Allan Krautwald

> [...]
> par spadestik længere væk, fra sandheden.

> Anders Fogh Rasmussen, har jo selv forbrudt sig mod Grundloven, ved at
> bringe Danmark i Krig.... Hvilket Retten jo har anerkendt... Men afviste
> sagen fordi sagsøgerne ikke havde nogen retslig interesse i sagen.... Så
> altså kan Lars Løkke Rasmussen kun sagsøges igen, hvis Nato anlægger
> sagen... Da sagen følger stillingen... Så må man jo kunne sige, at Lars
> kan føle sig rimeligt sikker på, at dette ikke sker. Da det jo så skulle
> være den før omtalte Anders, der skulle gøre det :-))))....

Jeg er enig i dine betragtninger omkring Foghs ulovlige krig.
Du har din viden fra familiemedlemmer...fair nok.
Jeg har familiemedlemmer, der var aktive i modstandsbevægelsen og de + de
vel over 100 bøger jeg har læst om emnet de seneste 20-25 år, tegner et helt
andet billede. Af disse bøger er vel halvdelen skrevet af folk, der var med
i modstandskampen og jeg vælger så at regne med, at de har styr på, hvad der
er op eller ned.

Alex Linaa

> [...]
> helt andet billede. Af disse bøger er vel halvdelen skrevet af folk, der
> var med i modstandskampen og jeg vælger så at regne med, at de har styr

Nu skal man ikke tro at modstandsfolkene var de rene englebørn, for det var
de langt fra.
Der blev "ryddet lidt rigeligt op" i de folk de ikke brød sig om dengang,
under dække af stikkerlikvideringer. Så man kan ikke betragte hvad der skete
i DK under ww2 helt så sort/hvidt

/Alex

Åge Halldorsson

> Nu skal man ikke tro at modstandsfolkene var de rene englebørn, for det
> var de langt fra.

Jo, det var de

Hilsen Åge

Allan Krautwald

> [...]
> Der blev "ryddet lidt rigeligt op" i de folk de ikke brød sig om dengang,
> under dække af stikkerlikvideringer. Så man kan ikke betragte hvad der

Selvfølgelig var de ikke det og der skete fejltagelser og også som du
beskriver "rigelig oprydning" og endog tyveri og andre ting i ly af
modstandskampen. Det er ikke ukendt, hvis man interesserer sig lidt mere
dybtgående for perioden, hvor mange ting iøvrigt endnu ikke har set dagens
lys.
Og der var omvendt også fine eksempler på politikere, som ikke ville rette
totalt ind efter samarbejdspolitikken. Christmas Møller er et glimrende
eksempel. Men i hans parti var der også en type som Ole Bjørn Kraft, som
havde en næsegrus beundring for Musolini.
Men det parti der historisk er mest belastet af tiden, er uden tvivl
Socialdemokratiet.

Benny Mortensen

"Allan Krautwald" <al...@kanelbolle.dk> skrev i en meddelelse

Hej Allan

Tja, vi må jo alle tage udgangspunkt i et eller andet. Derfor har jeg valgt
at holde det lokalt... Så er det meget lettere at få sorteret lidt i de
modstridende oplysninger, så man ender med at stå tilbage, med noget som
virker rimeligt troværdigt.

Men husker jeg ikke helt tosset, så blev regeringens handlinger prøvet ved
retten, lige så snart det var muligt.... Netop for at imødekomme de lange
knives nat. Og husker jeg ikke helt galt, var Retten vist nogenlunde enige
i, at det var det bedste opnåelige, i en temmelig umulig situation.... Som
tidligere skrevet, med en Hær der var spredt for alle vinde. En flåde der
langtfra var i kampklar tilstand. Samt et nærmest ikke eksisterende
luftvåben.

Jeg tror, hvis du giver dig af med at kontrollere mine oplysninger, vil du
finde dem forbavsende korrekte, til trods for, at jeg nok i forhold til dig,
er 95 bøger bagud.... Og så kommer der jo så det pudsige.... At der efter
krigen, var sådan Ca.... fem gange så mange modstandsfolk, som der var under
krigen.... Så det hjælper også lidt med til, at rigtigt mange bøger, af
såkaldte modstandsfolk, somme tider giver et noget forvirret billede.... Ja
sommetider, ligefrem beskriver ting, der aldrig har fundet sted :-)))....

M.V.H....Benny..

It is loading more messages.