Kester - tekster

ander...@gmail.com

Hej med jer,

Jeg har endelig fået fat i "Kesters Klammeste" via det lokale
bibliotek. Mange rigtig gode numre, men der er nogen ting, jeg ikke
forstår:

1) Er der nogen, der kan hjælpe mig med teksterne til sangene "Det
smuldrer", "Bare man kan logre", "Eggert & Elly" og "Du ku' ha' sagt
nej"? (danskesange.dk giver ikke noget resultat og der er ingen tekster
i coveret)

2) Var Kester en parodi/efterligning af Shubidua? "Bare man kan logre"
er klart en parodi på "Vuffeli-vov", og "De kommer og ta'r mig" kan
lyde som en parodi på "Midnatslusker, MEN: andre sange som "Det
smuldrer" lyder mere som en Skousen & Ingemann-parodi. "Du ku' ha' sagt
nej" er et fremragende nummer, men hvilket Shubidua-nummer skulle det
ligne?

3) Jarl Friis-Mikkelsen er forsanger på "Bare man kan logre", men det
lyder til, at der var en anden forsanger på gruppens tidligere numre.
Er det rigtigt?

4) I coveret står der, at Kester kun afholdt én koncert. Er der nogen
der ved om der var flere koncerter?

Mvh.
Anders

Michael Lund Sørensen

Kester var et fritidsband Jarl Fnis havde. De parodierede andre end
Shubidua, men Logre sangen var deres første, største og mest kendte.
Jeg tror de lavede 2 LP'er og en single til minde om John Lennon.

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd

Kim Ludvigsen

Den 29-05-06 15.27 skrev Michael Lund Sørensen følgende:

> Kester var et fritidsband Jarl Fnis havde. De parodierede andre end
> Shubidua, men Logre sangen var deres første, største og mest kendte.
> Jeg tror de lavede 2 LP'er og en single til minde om John Lennon.

Og shubberne svarede igen på parodien med teksten "De andre og Kester er
sure, vi' de eneste shu-bi, der duer". "Og Kester" udtalt som orkester.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lær at bruge Google som lommeregner.

ander...@gmail.com

Okay så. Men ved I om de gav koncerter?

Poul Erik Lindaa

On 29 May 2006 00:40:59 -0700, ander...@gmail.com wrote:

> [...]
>smuldrer", "Bare man kan logre", "Eggert & Elly" og "Du ku' ha' sagt
>nej"? (danskesange.dk giver ikke noget resultat og der er ingen tekster

Har kun teksten til "Bare man kan logre" af dem du nævner.
Hej ræk mig din røde mund
Sig ikke nej
For jeg har købt kage
(med det gule fra bageren)
Tænd lidt stearin
Så brygger jeg teen
Sæt en plade på spillern
Og la's så gå rigtig te'n

Ah sikken en dejlig dag
Shubidua
De gør os så glade
Når du så er her
(Altså hvis du er)
så sidder jeg der
Med rytmer i nakken
Og famler ved hendes knæ
(Hurra)

Danskvand er godt
(Uden brus)
Når alting er skidt
(Det' min blues)
Livet bli'r råt
Når pladen er ovre
Alting er let
Når bare man ka' gå og logre

Nå nu er det blevet sent
Hvorfor
Ka' vi ikke være sammen
(Hele natten)
Bar' man vår nitten
(Og en dag)
Ku' gå rigtig tit den
Men indtil den dag
Si'r vi Shubidua - du-arh

> [...]
>smuldrer" lyder mere som en Skousen & Ingemann-parodi. "Du ku' ha' sagt
>nej" er et fremragende nummer, men hvilket Shubidua-nummer skulle det

Jeg mener det skulle opfattes som et indspark til musikbrancen som
helhed, kraftigt til dan danske del af det, og måske nok Shu Bi Dua i
særdeleshed.

Her er hvad de selv skriver på albummet "Udsat for Kester"

Hovedrollerne
Indehaves af

Jarf Friis:
rytmeguitar, forsang, kor og rollerne som Læspende Nordmand med
utilbøjeligheder, Sjællandske Badstuekigger, Christianshavner i Paris,
WC-Reparatør, Hellerupsk Reggaevirtuos I, Punkrotte, Sango Falsetto,
Regnvejrsnynner II, medlem af Frankie boy and the Don't Be Brothers,
Hundeelsker, Børnenes Allan-Manden, Initiativtager til de Gamles Værn
og besjælet basunengel og konferencier.

John Mox Heilbrunn:
keyboards, guitar og rollerne som Duernes Stokkeper, Børnenes
Brian-Manden, Forsøgsvis Syngende Pædagog, Unødig Støjfrembringer,
Fløjteinstruktør og Grisebasse, Karlekammerkorist I.

Per Stan:
trommer, percussion, Karlekammerkorist II, Forsøgsvis guitarist i Los
Vaselinos, Fynbo med bopæl, og Kendt Radiointerview'er.

Henrik Bødtcher:
bas og rollerne som, Karlekammerkorist III, Manden bag Pseudonymet Hr.
Utilbens, ophavsmand til »1001 Måder at være uden Penge på«,
Toiletforfører og Forbilledlig Fader.

Mik Lange Holm:
kor, og i rollerne som Hellerups Reggaevirtuos II, Regnvejrsnynner I*
Sango Krydsfeldt, andet medlem af Frankie Boy Don't Be Brothe«
besjælet trompetengel, og forsøgsvis trommeslager på Bølgen.

Birollerne
Indehaves af

Werner Scherrer:
i den krævende rolle som sig selv med alt hvad dertil hører.

Tamra Rosanes:
som lødige Lulu, den hvidløgsduftende Mimi og Sango-sangerinde med
sorte skrig.

Sanne Salomonsen:
som »Pink Noise« med den sorte Sjæl.

Stan Harrison:
som Saxofonistens svar på Tom Waits. Venligst udlånt af Southside
Johnny under forudsætning af at han spillede så grimt som muligt, og
kom hurtigt hjem!

Max Leth's Kvartet:
m. Bjarne Rostvold, Mads Vinding og Ole Molin som Højfjelds- og
Badstueunderholdere med sjællandsk grundfeeling.

UINDBUDNE STATISTER
POUL HALBERG: guitar
JØRGEN KAUFMANN: keyboads
MICHAEL BRUUN: guitar
ALLAN BOTCHINSKY: hornarrangement, trompet
ANDERS CAARDMAND: sax
JESPER THILO: sax
BENNY ROSENFELD: trompet
VINCENT NIELSSON: basun
»EBBE«: drengerøvslyde
ANN KERSTIN CHRISTENSEN: blokfløjte
TUE LUTKEN: forside, bagside og inderpose fotos
BENT CORLIN: synthesizer
JOHN GULDBERG: guitar
BJARNE JUUL: harmonika
AAGE KNUDSEN
FLEMMING CHRISTENSEN
HENNING BJERREGÅRD
IB HERMANN: strygesextet
»KRIPPO«: guitar
NO ELO'S USED ON tHlS ALBUM

PRODUCERET AF KESTER FOR »STOR DANSK PRODUKTION«
JAGUAR 1980 Vmod 84)
LYDTEKNIK: Werner Scherrer, Per Stan, Michiael Bruun

1 TITLER
1. SORT SANGO:
Et dansenummer, hvis titel er hentet fra en gammel dansk Swahili
ordbog. Hvis du synger sangen tilstrækkelig mange gange får du mørkere
lød, og din mørkerædsel forsvinder

2. »BARE MAN KAN LOGRE«:
Blevet til under vore natlige nifleture med dyrene og en kendt
folkelig presseattaché.

3. »AMAITE«:
En tysk folkekær vise, som Kester fik overdraget af deres finske
bekendte under en voldelig episode i en offentlig sauna.

4. »WC JENSEN«:
En sang med mange ord, og en sang der fik en kendt dansk sanger til at
gå ud af sit gode skind.

5. MIMI:
Skrevet under indtryk af vore hjemlige emigranters søgen efter guld og
glitter »i det store udland«, som en radiomand engang så klart
udtrykte det.

6. »LEGESTUE«:
Et musikalsk argument for permanent optagelse i Radioaktiv
Lytterkomité. Bør nydes som et tragisk stykke« Enhver lighed med
nulevende personers, sangstemme utilsigtet.

7. »BALLADEN OM ÅGE OG YRSA«:
Nej, dem kender vi ikke/ vel? I øvrigt en 'live-version' i Høland.

8. »RIS«:
Da Kester mediterede over en skål af samme mindedes vi i al
højtidelighed vort cabaretidol fra højfjeldet, Terje Evighyl, der
måtte ernære sig med et bijob som lædergarver i en fjern træhytte i
Hølands fyrre skove.

9. »Jiving«:
Et stykke historisk kilde-(kildent ?) materiale til discoteksmusikkens
analysatorer, med autentiske optagelser fra toiletgangen under
Montmartres dansegulv.

10. »ODE TIL FRU DUURLUND«:
Skru op for varmen inden du afspiller denne hyldest til Kesters venner
i De Gamles By. En variation over den berømmelige »Hvordan jeg lærte
at sætte pris på hentehår«.

11. »MEIN PUNK, DEIN KAMPF«:
bør læses som et digt ved petroleumslampens skær. Har været afsunget
Skorstensfejerlaugets Afholdsloges 25 års jubilæumsfest under dyb
tavshed.

12. »REGNVEJRSRIMERI«:
En videnskabelig forklaring på regnvejr. Når det regner på præsten,
drypper det osv.

Designet af coveret ligger i øvrigt tæt op af designet på "Deuche
Grammophon"s design.

>3) Jarl Friis-Mikkelsen er forsanger på "Bare man kan logre", men det
>lyder til, at der var en anden forsanger på gruppens tidligere numre.
>Er det rigtigt?

Dette er deres første album, så læs selv.

>4) I coveret står der, at Kester kun afholdt én koncert. Er der nogen
>der ved om der var flere koncerter?

Ved kun at der var en koncert, og noget af den blev sendt på TV.

--
Slet transportmidlet før dk
__o

ander...@gmail.com

Tak for de mange oplysninger. Det jeg mente med sprøgsmålet om
forsangeren var, om jarlen var med i bandet i hele perioden, dvs. frem
til ca. 1983.

knudh...@gmail.com

Når man tænker på en af Shu-Bi-Duas tekster synger de jo faktisk "De andre or kester er sure vi de eneste shu-bi der du ar" Det tager jeg som om der var en pæn portion efterligninger af Shu-Bi-Dua sangene, men der kan jo sagtens have været andre musikere som Kester efterlignede også.

guldt...@gmail.com

Det var han .... og de var i TV med logre-sangen.

De lavede i øvrigt en single "John Lennon ville græde hvis han vidste" - som udkom lige inden John Lennon blev skudt - og derfor blev trukket tilbage.
Senere lavede de den sorte single til minde om JL.

Anne