Fona lukker. Hvor køber man så klassisk musik på CD?

Kurt Hansen

Stereo Studio, Fona, TP m.fl. er lukket. Hvor kan man så købe klassisk
musik i en fysisk butik med et blot riiimeligt udvalg - både i København
og i provinsen?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Per Rønne

Kurt Hansen <ku...@invalid.dk> wrote:

> Stereo Studio, Fona, TP m.fl. er lukket. Hvor kan man så købe klassisk
> musik i en fysisk butik med et blot riiimeligt udvalg - både i København
> og i provinsen?

10 fonaforretninger får lov at overleve efter et Elgiganten har købt den
resterende kæde.

Så jeg ville satse på Fona på Strøget.

De mere perifere butikker har på CD-området alligevel aldrig været værd
at tale om, hvis man er til klassisk musik.

Jeg ved ikke hvordan situationen er i det jyske; det må efterhånden være
mere end 7 år siden jeg har været vest for Storebælt.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Kurt Hansen

Den 17/04/2016 kl. 06.57 skrev Per Rønne:

> 10 fonaforretninger får lov at overleve efter et Elgiganten har købt den
> resterende kæde.
>
> Så jeg ville satse på Fona på Strøget.

Glem det. De 10 Fona-butikker som får lov til at overleve som
Elgiganten, vil IKKE komme til at videreføre klassisk musik på CD.

Tilbage i hele Danmark vil kun være Danacord i Vognmagergade i
København. Her har man til gengæld Europas næststørste udvalg med mere
end 20 titler på hylderne og en webshop med alt det nyeste i genren
(www.danacordburik.dk).

Kurt Hansen

Vognmagergade:
https://www.google.dk/maps/place/Vognmagergade,+1120+K%C3%B8benhavn/@55.6823578,12.5765169,17z/data=!3m1!4b1!4m2!3m1!1s0x4652531a14ea0e37:0x940d1585ac981bcc?hl=da

- eller: kortlink.dk/kzsf

Sidst jeg var i København for jeg vild. Jeg landede på Nørreport
station, men kunne ikke lige genkende landskabet. Jeg spurgte en række
tilfældige forbipasserende, men ingen af dem havde nogensinde hørt om
Vognmagergade. Jeg kan hilse at sige, at Vognmagergade ligger i CITY
Se: kortlink.dk/kzsf

Danacords butik i Vognmagergade er en videreførelse af det legendariske
"Bånd og og Pladecentret", som blev drevet af Eril Læssøe-Stilling.

Jeg ved desværre alt for godt, at det er forbudt at reklamere i denne
gruppe. Jeg har dog aldrig lagt skjul på, at jeg har en vis tilknytning
til Danacord, så jeg har ingen kvababbelser med at promovere firmaet -
alt sammen i min personlige interesse for den klassiske musik.

Per Rønne

> [...]

> station, men kunne ikke lige genkende landskabet. Jeg spurgte en række
> tilfældige forbipasserende, men ingen af dem havde nogensinde hørt om

Med en ganske normal telefon, som alle render rundt med i lommen, kan
man umiddelbart finde den på det indbyggede kort. Som i min iPhone 6S'
Kort-app; Android-brugere skal blot bruge googles app i stedet.

Per Rønne

Kurt Hansen <ku...@invalid.dk> wrote:

> Glem det. De 10 Fona-butikker som får lov til at overleve som
> Elgiganten, vil IKKE komme til at videreføre klassisk musik på CD.

OK. Så vil jeg ikke længere kunne købe barokoperaer på DVD der.

> [...]
> København. Her har man til gengæld Europas næststørste udvalg med mere
> end 20 titler på hylderne og en webshop med alt det nyeste i genren

En mulighed, sammen med amazon.fr, der især har et godt udvalg af fransk
/grand opéra/ på dvd.

Herluf Holdt, 3140

Kurt Hansen skrev bl.a.:

> [...]
> København. Her har man til gengæld Europas næststørste udvalg
> med mere end 20 titler på hylderne og en webshop med alt det

(Jeg har lige rettet stavefejlen i dit link, så det virker).

Ja, det lader til at der kun vil restere et par fysiske
cd-butikker i hvert land. Heldigvis har de fleste også
online-salg. Jeg håber at den mest kompetente butik
i Danmark, Danacord i Vognmagergade, vil overleve.

Selv har jeg et par gange besøgt det fantastiske
varehus i München, Ludwig Beck. En hel etage med
klassisk og en halv etage med jazz:
http://kaufhaus.ludwigbeck.de/kaufhaus/musik/
Det er over 10 år siden jeg var der, men da var der
mange vidende ekspedienter til at hjælpe. Men mon
ikke der bliver skåret ned allevegne?

Selv har jeg efterhånden fået købt alle de cd-er jeg
har haft på min klassiske mangel-liste. Nu er det
mest når der kommer nye indspilninger af Nielsens
orkesterværker, at jeg kommer i købehumør.

--
Herluf :·)

»et styre der ikke tolererer kritik, er kritisabelt«

Kurt Hansen

Den 18/04/2016 kl. 10.05 skrev Per Rønne:

> Med en ganske normal telefon, som alle render rundt med i lommen, kan
> man umiddelbart finde den på det indbyggede kort. Som i min iPhone 6S'
> Kort-app; Android-brugere skal blot bruge googles app i stedet.

Nu var det jo mig og ikke de andre der gerne ville finde Vognmagergade
og das jeg ikke ejer en smartphone, var det ikke en mulighed i situationen.

Kurt Hansen

> OK. Så vil jeg ikke længere kunne købe barokoperaer på DVD der.
Har du nogensinde været Vognmagergade? Hvis ikke, så synes jeg du skal
kigge forbi en dag. Du vil blive særdeles imponeret over udvalget.

Kurt Hansen

Den 18/04/2016 kl. 10.26 skrev Herluf Holdt, 3140:

> [...]

> online-salg. Jeg håber at den mest kompetente butik
> i Danmark, Danacord i Vognmagergade, vil overleve.

Ups:
Skal selvfølgelig være 20.000!!!

Danacord vil overleve. Hvorfor? Fordi Danacord VIL overleve!

For Danacord er dette ikke kun cool business, men en passion og "vi"
mener at have en særlig forpligtelse til at servicere det klassisk
interesserede publikum, nu da "vi" er blevet alene på det danske marked.
Men indrømmet ... det er altså ikke noget man bliver tyk og fed af, kan
jeg hilse at sige :-(

Når jeg skriver "vi" i anførselstegn er det fordi jeg (som det vil være
trofaste læsere bekendt) i trekvart menneskealder har arbejdet som
ulønnet freelancer for Danacord og min gode ven, Jesper (høvdingen i
foretagendet).

Nogle af mine indlæg KAN indeholde slet skjult reklame for Danacord. Jeg
VED at det er forbudt på Usenet, men på den anden side: Vi er så få
tilbage her, at anmeldelser til "Abuse" lissom ikke rigtig giver noget
mening ... synes jeg. Men bare rolig: Jeg skal nok styre mig og KUN
nævne Danacord, når jeg mener at det har almen interesse.

Siden Danacord i juni 2015 indførte GRATIS forsendelse i webshoppen, er
salget mere end fordoblet, men det er stadig ikke nok til at opveje den
langsomme, men støtte, tilbagegang i salget af fysiske CD'er.

"Vi" danser ikke på Fonas grav. Fona 2000 på Strøget har i mange år
medvirket til at holde markedet kørende og vedligeholde interessen. MEN
... når de nu ER døde, så står "vi" med et problem: Hvordan får vi fat i
de kunder, der i årevis kun har kendt Fona?

Siden Danacord overtog "Bånd- og Pladecentret" i Vognmagergade (efter
den berømte/berygtede Erik Læssøe-Stilling), har butikken næsten dagligt
haft besøg af kunder, som har været meget overraskede over at "vi"
overhovedet eksisterede.

Det store problem for "os" er derfor nu: Hvordan gør vi opmærksom på
"vores" eksistens uden at det koster spidsen af en dirigentstok i form
af dagbladsannoncer og andet?

Hvis der er nogen her der kan foreslå noget billigt og effektivt, så vil
"vi" ikke være fedtede med belønninger i form af gode CD'er. Det kan
f.eks. være foreninger/selskaber, som vi kan samarbejde med om at
informere om alle de dejlige nyheder der stadigvæk udkommer, eller det
kan være ideer til hvor og hvordan vi kan sprede printede pjecer.

Sig frem, udbasunér, ytr!

Per Rønne

Kurt Hansen <ku...@invalid.dk> wrote:

> Nu var det jo mig og ikke de andre der gerne ville finde Vognmagergade
> og da jeg ikke ejer en smartphone, var det ikke en mulighed i situationen.

Det er det så i fremtide ...

Per Rønne

Det har jeg. Jeg har skam også købt noget der.

Eller - efter et senere indlæg fra din side. Var det det gamle Bånd- og
Pladecenter?

Kurt Hansen

Den 19/04/2016 kl. 09.01 skrev Per Rønne:

> Det har jeg. Jeg har skam også købt noget der.
>
> Eller - efter et senere indlæg fra din side. Var det det gamle Bånd- og
> Pladecenter?

Ja. Det nu hedengangne Bånd- og Pladecentret var - på godt og ondt -
kendt og berygtet for indehavenens (Læssøe-Stillings) ofte bizzare
forhold til det omgivende samfund.

Siden Danacords ovetagelse har butikken totalt skiftet karakter og
fremtræder nu som et af Europas mest velforsynede butikker på det
klassiske repertoire og - i modsætning til Hvalrossens tid - nu i en
overskuelig og indbydende præsentation af de 20-30-000 klassiske titler
på hylderne.

Herluf Holdt, 3140

Kurt Hansen skrev:

> Ja. Det nu hedengangne Bånd- og Pladecentret var - på godt og
> ondt - kendt og berygtet for indehavenens (Læssøe-Stillings)
> ofte bizzare forhold til det omgivende samfund.

Det var vist engang i 1970'erne at Læssøe-Stilling og
Inger Sørensen var med på det danske "landshold"
i den nordiske musik-quiz "Kontrapunkt".

Jeg husker at Bånd- og Pladecentret var en lille
butik i St. Kongensgade, vistnok nr. 14, et par trin op.
Læssøe-Stilling havde ofte gang i en lille maskine,
der kunne rense vinylplader.

Jeg så ikke ret meget fjernsyn i 1970'erne, men jeg
har da set nogle af de senere Kontrapunkt-udsendelser
med andre deltagere.

Var det i øvrigt denne Inger Sørensen, der også
ekspederede i Bånd- og Pladecentret i Vognmagergade?

Kurt Hansen

Jeg husker ikke den pågældende Inger Sørensen, men Hanne, som stadig er
deltidsansat i butikken, var med på holdet i Kontrapunkt sammen med
"Hvalrossen" (Læssøe-Stilling).

Herluf Holdt, 3140

Kurt Hansen skrev:
Tak. Så må det være Hanne, der flere gange har ekspederet
mig.
--
Herluf :·)

Per Rønne

Jeg prøver at kigge ind omkring, måske allerede i morgen (skal til møde
på det gamle Kommunehospital 17:00, men venter en pakke gennem UPS 'i
løbet af dagen' ...

Kurt Hansen

Den 19/04/2016 kl. 19.57 skrev Per Rønne:

> Jeg prøver at kigge ind omkring, måske allerede i morgen (skal til møde
> på det gamle Kommunehospital 17:00, men venter en pakke gennem UPS 'i
> løbet af dagen' ...

Det ville have været gemytligt at hilse på ude i virkeligheden, men da
jeg "fjernstyrer" fra min pind på Viborg-egnen, er mit lyserøde
luxuslegeme desværre ikke til stedet i butikken.

Per Rønne

Det havde jeg heller ikke regnet med:-).

Bjarke L

On Mon, 18 Apr 2016, Kurt Hansen wrote:

> Sig frem, udbasunér, ytr!

Jeg elsker at der findes butikker hvor man kan gå ind og snuse. Men helt
ærligt, det er dælme lang tid siden jeg har købt en cd. Og når jeg så
endelig har, så har jeg rippet den med det samme og arkiveret den direkte.

Det kan godt være at det er dobbeltmoralsk - at man godt kan lide
butikkerne er der, men ikke bruger dem. På den anden side, når jeg hører
et stykke musik - så vil jeg som regel have det nu. Ikke først en tur til
København. Så går jeg på DR's playliste, finder ud af hvad et var jeg
hørte, og prøver at finde det online. Som regel kan jeg finde det hos
Linn - eller i danske tilfælde http://dacapo-records.dk . Begge steder
tilbyder de flac.

Men det er nu lidt sørgeligt...