Hvad gør vi når/hvis Fona lukker?

Kurt Hansen

Som det nok vil være de fleste bekendt, er Fona gået i
betalingsstandsning. Om de fortsætter efter at have luget kraftigt ud i
antallet af filialer, ved ingen på nuværende tidspunkt.

Fona er/var vel efterhåndwen den eneste tilbageværende mulighed for at
købe klassisk musik i en fysisk butik i provinsen, da både Stereo
Studio, TP og andre er lukket.

Hvad så? Så er der vel kun tilbage at købe CD'er online? Så vidt som jeg
kan bedømme, er der i 2016 kun een stor, seriøs spiller tilbage i
Danmark: Danacord (www.danacordbutik.dk)*.

Og ja: Mange her ved at jeg har en vis tilknytning til Danacord, men
dette indlæg er skrevet som privatperson. Hvor i Danmark går man hen og
ser et udvalg af klassisk, hvis Fona lukker? Fra min lokale Fona i
Viborg ved jeg, at udvalget er indskrænket til Top-10 :-(

*) Med gratis forsendelse kan Danacord konkurrere direkte med de store
globale spillere og der er p.t. 29.593 klassiske udgivelser i
webshoppen. Er der nogen her der har kendskab til et dansk site der kan
stikke dén?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Per Rønne

Personligt har jeg forlængst kørt hele min CD-samling over på iTunes,
hvor jeg også let kan købe mere musik. Og ser jeg på en enkelt stor
komponist (som digteren Guillaume Crétin ved hans tidlige død i '97
kommenterede med et: »it was a great shame that a composer of his
talents should die before 100 years old«), Johannes Ockeghem, kan man
finde 88 albums med ham på iTunes Store.

<https://en.wikipedia.org/wiki/Johannes_Ockeghem#Life>
<http://www.conservapedia.com/Johannes_Ockeghem>

Man kan faktisk godt få musikken fra iTunes ud gennem sit stereoanlæg.
En Airport Express har en lyd-udgang der sættes til stereoanlæggets
CD-indgang.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Kurt Hansen

Den 02/02/2016 kl. 11.44 skrev Per Rønne:

> Personligt har jeg forlængst kørt hele min CD-samling over på iTunes,

Jow, men iTunes er vel kun i en middelmådig MP3-kvalitet? Jeg vil KUN
have musik i højest mulig kvalitet.

Per Rønne

Kurt Hansen <ku...@invalid.dk> wrote:

> Jow, men iTunes er vel kun i en middelmådig MP3-kvalitet? Jeg vil KUN
> have musik i højest mulig kvalitet.

Jeg tror at man kan få svaret her:

<https://discussions.apple.com/thread/4177592?tstart=0>

'Ripper' man fra en CD er det samme kvalitet; kvaliteten på iTunes Store
bestemmes af pladeselskabet.