Sjove komponistnavne

Kurt Hansen

Iblandt støder man jo på pudsige komponistnavne, som i dag faldt over en
ny udgivelse med musik af Johann Vesque von Püttlingen. Måske ikke noget
der får mange til at falde bagover med en skraldende latter, men dog nok
kan fremprovokere en lille trækning i den ene mundvig.

Johann Gottlieb Streitwolf kender jeg. Han har skrevet bl.a. en del
vidunderlig fløjtemusik.

Disse to eksempler må kunne gøres bedre. Anyone?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Herluf Holdt, 3140

"Kurt Hansen" skrev:

> Iblandt støder man jo på pudsige komponistnavne, [...]
> Disse to eksempler må kunne gøres bedre. Anyone?

Mit yndlingsnavn er ham med de mange konsonanter og den svære
udtale: (her stavet på tysk): Rodion Konstantinowitsch Schtschedrin.

--
Herluf :·)

Kurt Hansen

Prøjserne (og franzoserne og mange andre) har nogle bizzare staveformer.
Jeg er forlængst gået over til den engelske/globale stavemåde for
komponistnavne.

For mange år siden gik der, for mig, sport i at tælle op alle de
forskellige stavemåder for Schostakovich. Så vidt jeg husker (men jeg
kan huske forkert og det lyder vildt) kom jeg op på 12.

Ham du nævner kender jeg ikke som komponist, men måske under en anden
stavemåde for hans efternavn, f.eks. Schedrin; så dæmrer der et eller
andet. Jeg skal nok vare mig for at forsøge at udtale hans navn - selv i
enerum ;-)