smid ud eller konserver

;o)-max

Hvordan har i det med frugter der ligger på grænsen til
man gider spise dem.

Putter i dem i sprut, koger i dem til marmelade/gele/
chutney, sylter eller tørrer - ? Man kan sku også lave
det til vingummi - ungerne vil være vilde med. Jeg tænker
fattigdom er igen igen et emne, man kan lave lørdags slik
for 20 kr/kg. Alle de årstids frugter man har i overskud,
blir til "turkish delight" næsten af sig selv.

Eller kører i på autopilot og kasserer skidtet.

Martin Larsen

On 06/09/2019 14.29, ;o)-max wrote:

> Eller kører i på autopilot og kasserer skidtet.

Kommer an på mængden. Vi har mange æbler, dem skærer jeg i ringe med
sådan en fantastisk skræller/udkerner/snitter med håndsving.

Ringene koges til grød, fryses eller tørres i ovnen.

Bær ryger som regel i fryseren eller bliver til marmeladen.

Chilier sylter jeg eller lave stærk sauce af.

> Man kan sku også lave det til vingummi - ungerne vil være vilde med.

Opskrift tak!

--
tv4ever.dk
bedrevejr.dk

;o)-max

On 06-09-2019 15:04, Martin Larsen wrote:

> Kommer an på mængden. Vi har mange æbler, dem skærer jeg i ringe med
> sådan en fantastisk skræller/udkerner/snitter med håndsving.
>
> Ringene koges til grød, fryses eller tørres i ovnen.

Ja det er smart, de kalder dig måske ringenes herre.

> Bær ryger som regel i fryseren eller bliver til marmeladen.
>
> Chilier sylter jeg eller lave stærk sauce af.

Ohh stor fan af syltet chili, aller mest de halv stærke fra
mellemøsten, spiser dem som snacks ;) Syltning er blevet
trendy i Danmark. Vi har det alle steder i Asien, men jeg
mener Indien kan noget på det område, google chutney og
pickle for inspiration. Hver husmor har sine egne opskrifter,
meget intense smage og teksturer - Ohh.

> Opskrift tak!

Det er så såre simpelt. Du koger din frugt saft, justerer med sukker
og syre, gerne citronsyre. Og så en passende mængde gelatine, såen
dobbelt det normale til sky og gele, eller mere. Blomsterberg bruger
pektin, det har jeg ikke prøvet, men agar agar fungerer for vegetarer,
det gir bare en anden struktur sprød/grynet ? Hvis du ikke har bamse
forme skærer du den stivnede gummi ud, triller i sukker, klassisk,
kører sukker i mini hakkeren til flormelis det er lidt mere tyrkisk.
Man kan lege med det, mulighederne er uendelige. Ja jeg køber gelatine
pulver i udlandet, godt og vel 100kr/kg. Tjek Amazon i vores nabolande.
Btw - den diabetes venlige version, sefølig kan man bruge kunstige
sødestoffer, Aldi og Lidl bedst og billigst.