Hyttemejers dunser

Kurt Hansen

Jeg har søgt efter Kirsten Hüttemeiers opskrift på frikadeller som vor
mor lavede dem, men forgæves.

Hvor finder jeg den bedste opskrift på luxusdunser?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

John_N_H

Den 19-12-2018 kl. 12:44 skrev Kurt Hansen:
> Jeg har søgt efter Kirsten Hüttemeiers opskrift på frikadeller som vor
> mor lavede dem, men forgæves.
>
> Hvor finder jeg den bedste opskrift på luxusdunser?

Det kan være, du skal en tur på biblioteket, de har da Kirsten
Hüttemeiers bøger.
Jeg har prøvet at Google lidt, men hendes opskrifter er svære/umulige at
finde.
--
Med venlig hilsen
John N. H. ;-)

Martin Larsen

Den 19/12/2018 kl. 15.06 skrev John_N_H:

> Jeg har prøvet at Google lidt, men hendes opskrifter er svære/umulige at
> finde.

Har dog fundet denne:

http://spisemedmormor.blogspot.com/2015/01/krokonens-frokostfrikadeller.html

Hüttemeiers opskrift fra 1965

;o)-max

On 19-12-2018 12:44, Kurt Hansen wrote:
> Jeg har søgt efter Kirsten Hüttemeiers opskrift på frikadeller som vor
> mor lavede dem, men forgæves.
>
> Hvor finder jeg den bedste opskrift på luxusdunser?

Som priserne er på svinekød i dag, kan du med stor lykke
købe mørbrad og hakke den selv. Det lyder vanvittigt, men
det blir altså godt. Et trin ned, hak en flæskesteg gem
sværen til flæskesvær. Skinkekød er den klassiske - op til dig
Du kan også hakke lidt bacon eller ukogt røget skinke med.
Kødet skal være koldt, gerne 1/2-1 time i fryseren

500g hakkelse
2-3 tsk salt
VIGTIGT rør det sejt, gerne i køkkenmaskinen, det udvikler
proteinerne og holder på saften. Hvis du syns den er blevet
for salt, tilsæt 1/2 tsk sukker

tilsæt derefter
1 æg
1 finthakket løg eller mere
1 tsk sort peber eller efter behag
1/4 tsk allehånde og evt muskat
1/2 dl havregryn eller mel eller 1 dl rasp
mælk og eller piskefløde til farsen
har en god konsistens

hvil i køleskab 1/2-2 timer tilsæt mere
væske hvis farsen er blevet fast.

Hvem faen bruger piskefløde i farsen -
men med den fedtfattige hakkelse her
kan den tåle det.

De fleste bruger dobbelt så meget mel og slagteren
sikkert 4 gange mere, hehe jeg påstår ikke de snyder.

Jeg er glad for salvie, men det er ikke en klassisk
dansk smag, men der er plads til lege med krydderier
man godt kan li

Skal steges i masser af smør gerne klaret smør..
INGEN olie aldrig never ever.

Kurt Hansen

Den 19/12/2018 kl. 15.31 skrev ;o)-max:

> Som priserne er på svinekød i dag, kan du med stor lykke
> købe mørbrad og hakke den selv.

Tak for opskriften, Max. Den skal prøves :-)

;o)-max

Nu har du haft lidt tid, så jeg tænker du har afprøvet de
forslag. Måske kan du komme med feedback. Om de ramte det
du ønskede..

Kurt Hansen

Hej Max

Ja, jeg må nok indrømme, at jeg ikke er så god til at huske melde tilbage.

Jeg har afprøvet din opskrift med mørbrad:

> [...]
> 1 tsk sort peber eller efter behag
> 1/4 tsk allehånde og evt muskat
> 1/2 dl havregryn eller mel eller 1 dl rasp

Jeg sprang over muskaten, som jeg ikke kan fordrage og jeg brugte
piskefløde. Det gjorde Hüttemeier jo ;-)

Det blev absolut prima dunser og jeg har delt opskriften med familie og
venner :-)

Tak for den, Max!