Vandfilter Brita

Henning Holm

Jeg ved ikke om gruppen er stendød,eller der er liv.
Anyway
Jeh har fået fat i en TASSIMO med indbygget vandfilter (brita)
har sådan et noget at gøre i DK,med vores endnu gode vand ?
Og kommer kaffen til at smage bedre ?
mvh
Henning Holm

Klaus Alexander Seistrup

Henning Holm skrev:

> Jeh har fået fat i en TASSIMO med indbygget vandfilter (brita)
> har sådan et noget at gøre i DK,med vores endnu gode vand ?

Jeg har glemt at gemme links, men jeg har ad nogle gange — for år
siden — kigget nærmere på Brita-filtre. Min konklusion var at det
ikke var noget at bruge penge på.

Brita-filtre indeholder aktivt kul, der bl.a. skulle kunne fjerne
klor, men er det ikke mange år siden man tilsatte klor til vandet
(når man fx brugte overfladevand pga. tørke)?

Derudover indeholder de en ionbytter-“resin” der skulle kunne gøre
vandet blødere. De gange jeg har læst om blødt drikkevand har det
lydt som en dårlig idé, fordi det kan nedsætte indholdet af kalk
og magnesium, hvilket kan give øget risiko for hjerte-kar-sygdomme¹.

> Og kommer kaffen til at smage bedre ?

Vand der er løbet gennem et Brita-filter smager efter min mening i
retning af blødt kildevand. Prøv evt. at lave kaffe med kildevand
og smag om du synes det smager bedre.

Hvis man vil have god kaffe, er der andre knapper man kan skrue på
end lige vandet — og som efter min ydmyge mening har større effekt
(rangeret efter stigende besværlighed):

1. Køb nogle ordentlige kaffebønner.

2. Brug en anden bryggemetode (jeg har prøvet en masse forskellige
bryggemetoder i årenes løb, men ender altid med at vende tilbage
til en mokkakande).

3. Kværn bønnerne selv umiddelbart før brygning.

4. Rist bønnerne selv.

Jeg ristede selv bønner i et par år. Først vha. en popcornmaskine,
og senere vha. en kafferister² (har osse prøvet panderister), hvilket
kan give en ualmindelig god kop kaffe, hvis man finder en bønne man
kan lide og derefter lærer at riste den optimalt, men i det lange løb
blev det for besværligt (især om vinteren), så nu springer jeg punkt
4 over.

// Klaus

----
1. https://www.bolius.dk/bloedgoeringsanlaeg-skal-nedsaette-kalk-i-vandet-41599
2. https://www.reddit.com/r/roasting/comments/owb1wo/cafemasy_ccr305_coffee_roaster_first_impressions/
--
Klaus Alexander Seistrup
🚀 gemini://port1965.eu/

Henning Holm

Den 05-08-2022 kl. 16:31 skrev Klaus Alexander Seistrup:

> [...]
> klor, men er det ikke mange år siden man tilsatte klor til vandet
> (når man fx brugte overfladevand pga. tørke)?

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Jeg havde godt nok en ide om,det var lidt overkill,
Jeg er rigtig godt tilfreds med Cafe Noir instant,
Jeg bruger kun Tassimoen til at koge vandet i passende mængder f.eks 250ml.
men Tak for svar.......
mvh
Henning Holm

Niels Jørgen Kruse

Henning Holm <the.bi...@gmail.com> wrote:

> [...]
> Jeg er rigtig godt tilfreds med Cafe Noir instant,
> Jeg bruger kun Tassimoen til at koge vandet i passende mængder f.eks 250ml.

Med instant kaffe gør det næppe nogen forskel.

Jeg bruger Brita filer på mit københavnervand, så jeg kan brygge ved
koge temperatur. Man kan kompensere for hårdt vand ved at brygge ved
lavere temperatur (omkring 86C), men helt godt bliver det ikke.

Klaus Alexander Seistrup

Niels Jørgen Kruse skrev:

> Man kan kompensere for hårdt vand ved at brygge ved
> lavere temperatur (omkring 86C), men […]

Har du lyst til at uddybe hvad du mener med “kompensere for hårdt
vand”? Jeg forstår ikke sætningen.

Mvh,

Niels Jørgen Kruse

Klaus Alexander Seistrup <kl...@seistrup.dk> wrote:

> Har du lyst til at uddybe hvad du mener med "kompensere for hårdt
> vand"? Jeg forstår ikke sætningen.

Så kaffen ikke bliver for bitter.

Klaus Alexander Seistrup

Niels Jørgen Kruse skrev:

> Så kaffen ikke bliver for bitter.

Tak.

Her er et link til et studie fra 2014 hvor man undersøger hvilke ioner
der gør hvad for kaffesmagen:

🔗 https://pubs.acs.org/doi/full/10.1021/jf501687c

Abstract:

Henry Vest

Henning Holm <the.bi...@gmail.com> Wrote in message:r
> Jeg ved ikke om gruppen er stendød

Det er den! Usenet er praktisk talt uddød.

--
Henry Vest

----Android NewsGroup Reader----