Pizzasten

Peter L

Jeg købte en pizzasten af mærket Ernesto i Lidl. Der medfølger en rund aluminiumsplade med tre opadbøjede kanter (pizzaplade).

Mit spørgsmål: Pizzaen anrettes på pizzapladen. Skal jeg lade pizzaen blive på pizzapladen oven på stenen eller anvender jeg pizzapladen som pizzaskovl og skubber pizzaen over på pizzastenen?

;o)-max

On 27-02-2018 15:25, Peter L wrote:
> [...]
>
> Mit spørgsmål: Pizzaen anrettes på pizzapladen. Skal jeg lade pizzaen blive på pizzapladen oven på stenen eller anvender jeg pizzapladen som pizzaskovl og skubber pizzaen over på pizzastenen?

OK - godt spørgsmål !

Du kan gøre begge dele, men hvis din ovn/bagesten kommer over 260C
skal du helst ikke bruge alu pladen, da den er teflon belagt.. Og da
det altid er bedst at bage pizza ved aller højeste temperatur..

Når bagestenen er godt brugt, eller hvis noget er brændt på, så brug
en stiv børste, lad være med at vaske den med vand og sæbe.

Peter L

Den tirsdag den 27. februar 2018 kl. 12.48.48 UTC+1 skrev ;o)-max-:
> Du kan gøre begge dele, men hvis din ovn/bagesten kommer over 260C
> skal du helst ikke bruge alu pladen, da den er teflon belagt.. Og da
> det altid er bedst at bage pizza ved aller højeste temperatur..

Tak for et sagligt svar.
Hilsen Peter

Peter L

> OK - godt spørgsmål !
---
Jeg bagte den seneste pizza på pizzapladen af aluminium for at spare tid. Pizzaen blev meget bedre en på stenen. Erfaringen er derfor, at stenen blot forlænge tilberedningstiden. Jeg vil fremover bruge stenen i min havegril.

;o)-max

On 03-03-2018 15:00, Peter L wrote:

> Jeg bagte den seneste pizza på pizzapladen af aluminium for at spare tid. Pizzaen blev meget bedre en på stenen. Erfaringen er derfor, at stenen blot forlænge tilberedningstiden. Jeg vil fremover bruge stenen i min havegril.

Jeg skal ikke blande mig i dit køkken arbejde. Men de 30+ minutter det
tager at opvarme ovn og sten, bruger man vel på at tilberede de andre
ingredienser til en pizza, og måske en salat eller noget som sideret.
Der er ingen logik i at en pizza blir meget bedre af at blive bagt på
i en bradepande eller en teflon belagt alu plade, men hvis det er din
oplevelse, så er det sådan.

;o)-max

> [...]
> Jeg bagte den seneste pizza på pizzapladen af aluminium for at spare tid. Pizzaen blev meget bedre en på stenen. Erfaringen er derfor, at stenen blot forlænge tilberedningstiden. Jeg vil fremover bruge stenen i min havegril.

Jeg har nu forelsket mig i en udendørs/indendørs pizza ovn,
der kommer op må de der magiske 500 grader, hvor en Neapolitansk
pizza bages på 90 sekunder - og den koster kun 4.500 kr, must have ;)

tin...@gmail.com

Fik du så købt den?

(og i så fald "gi' billede' /link /anmeldelse, be om)

;o)-max

On 28-08-2019 14:53, tin...@gmail.com wrote:
> Fik du så købt den?
>
> (og i så fald "gi' billede' /link /anmeldelse, be om)

Jeg købte en Roccbox, den var ligsom sagen dengang.

Siden er der kommet Adore og Koda. For mig at se er
det nok Koda der vil give mest mening for de fleste,
den sælger for under 2.000 kr og varmer op på 15-20
minutter, modsat de andre der kræver omkring 40 minutters
opvarmning. De bruger alle almindelig flaskegas, men for
Roccbox vedkommende, er det lidt af en skuffelse at den
leveres med en ikke dansk standard regulator. Mange har
prøvet mange forskellige løsninger og brugt mindre formuer.

Den bedste løsning er at købe en standard spansk regulator,
de koster omkring 100kr. De leverer 50 mbar og kan derfor
få ovnen op på de magiske 500C, danske regulatorer er kun
på 30 mbar, det gir en længere opvarmingstid og man når ikke
helt op på 500C. Så ved i det og spilder forhåbentlig ikke en
masse tid og penge.

500C pizza er noget helt andet end de pizza man normalt køber,
og det er lidt af en videnskab at lave den perfekte Neapolitan
pizza, typisk skal dejen kold hæves i mere end 24 timer, dejen
skal have mindst 62% hydrering - det kræver træning og håndelag
at håndtere så våd en dej, en ægte Napoli pizza bager 60-90 sekunder
ja det går sku stærkt og resultatet er en blød skorpe/krumme.

Hvis man er mere til traditionelle pizza, skal man ikke spilde penge
på en 500C ovn. Der vil jeg anbefale en 350C ovn, eksempelvis denne
OEM Kinesiske der kører på 230 v -
https://www.ggmgastro.com/dk/pizzeria-grill/pizzaofen/mini-pizzaoefen/pizzaofen-4x-20-cm.html
de sælger også bakker til deep pan style pizzza og man har også brug
et par pizza spader, en lille rund og en stor til at putte pizzaen
ind i ovnen, træ eller metal.

Kan nok findes lidt billigere på Amazon.de

Pita brød og andre fladbrød blir også meget bedre ved disse højere
temperaturer. Og sefølig kan man eksperimentere med fad retter,
lasagne, man sparer noget energi ved at bruge en lille ovn fremfor
den store hjemme ovn.

Det er mine anbefalinger og forhåbentligt brugbare tips. Jeg forventer
der løbende kommer flere 500C gas ovne og priserne vil nok falde til
godt under 2.000 kr. Jysk og IKEA ville nok kunne sælge dem for under
en tusse, det er meget simpel teknologi, som man finder specielt i
Asien. EU har mange regler, så tit finder man ting der ude som leverer
mere power, men som blir neddroslet til EU markedet. Og hvis man som
jeg er lidt af en købmand, så tjek i Spanien og også Italien og
Grækenland, somme tider sparer man mere end 50%, når man nu alligevel
er på ferie, kan man ligsågodt gøre en god handel.

;o)-max

On 29-08-2019 10:12, ;o)-max wrote:

> Jeg købte en Roccbox, den var ligsom sagen dengang.

Update - så hvis du går og tænker du har lyst til at
lave dine egne Neapolitanske pizza eller mellemøstlige
og Indiske fladbrød i haven eller på altanen eller på
en udflugt. Så vil jeg anbefale Koda. Jeg gav 1.500kr
på tilbud og det er den faktisk værd - indtil der dukker
andre 500C ovne op. Jeg mener stadig de inden for et år
vil være mainstream og og koste under 1.000kr.

PT er der ingen 500C ovne der kan matche Koda, man kan
betale 3 gange mere for en Roccbox, eller 5 gange mere
for en Adore, du får den samme pizza ud af dem.

Martin Larsen

On 25/09/2019 16.59, ;o)-max wrote:

> Update - så hvis du går og tænker du har lyst til at
> lave dine egne Neapolitanske pizza eller mellemøstlige
> og Indiske fladbrød i haven eller på altanen eller på
> en udflugt. Så vil jeg anbefale Koda

Er den ikke dyr i drift? Så vidt jeg kan se er ovnrummet åbent, og det
må da koste en halv bondegård i drift at varme oven så højt op.

--
tv4ever.dk
bedrevejr.dk

;o)-max

Hvis du kører kontinuerligt tømmer du en 10kg flaske på knapt et døgn -
men hvis du er go' så har du også lavet omkring 400 pizza eller 800
fladbrød ;) phew..