Langtidsstegning af and

Stig Bergmann

Dec 22, 1998, 3:00:00 AM12/22/98
col...@fjernimage.dk,usenet2 writes:
>Den bedste and, jeg nogensinde har fået til jul, var langtidsstegt,
>vist nok i ovnen omkring 6 timer på ikke ret mange grader.

Det er den allerbedste måde at stege anden på. Den bliver mør og
saftig, Jeg vil vove at påstå, den bør ikke laves på andre måder. Du
har et problem, ænder bør altid veje 3.000 gr og derover, der er ikke
megen kød på mindre ænder.

Anden renses og gnides ind og udvendigt med salt og peber.
Til fyld renser du og skære 3-4 æbler i skiver, det må gerne være Belle
Boskop eller endnu bedre Cox Orange. bland de skivede æbler med en
håndfuld svedsker uden sten, luk anden med kødnåle.

Læg anden på bradenpanden, fuglen skal vende brystsiden nedad. Lad den
stege i en 130 grader varm ovn i 4 timer. Vend derefter dyret om og lad
det stege færdig i 2 timer. Den er nu så mør at den knapt skal parteres.

God fornøjelse
Stig Bergmann

Jan Bøgh

Dec 22, 1998, 3:00:00 AM12/22/98
Stig Bergmann skrev i meddelelsen ...

[klip gode råd]

>Læg anden på bradenpanden, fuglen skal vende brystsiden nedad. Lad den
>stege i en 130 grader varm ovn i 4 timer. Vend derefter dyret om og lad
>det stege færdig i 2 timer. Den er nu så mør at den knapt skal parteres.

Jeg er helt enig med Stig men kunne godt lide at vide en enkelt ting: Kan du
få sprødt skind på denne måde. Jeg har flere gange lavet kræet færdigt
(nogenlunde efter ovenstående model) en times tid før denskal fortæres. Så
har jeg givet den et kvarters tid ved 180 gr. til slut for at give skindet
det sidste pift.

mvh
Jan

Stig Bergmann

Dec 22, 1998, 3:00:00 AM12/22/98
janboegh@vucnet._X_dk,usenet2 writes:
>Jeg er helt enig med Stig men kunne godt lide at vide en enkelt ting:
>Kan du
>få sprødt skind på denne måde.

Det har jeg aldrig haft problemer med.

Stig

Jan Hald

Dec 23, 1998, 3:00:00 AM12/23/98
Når man steger ved 130 grader, er man så sikker på at slå evt.
salmonellabakterier ihjel?

--
Med venlig hilsen / regards
Jan Hald, Snekkersten, Elsinore, Denmark

Stig Bergmann

Dec 23, 1998, 3:00:00 AM12/23/98
jh...@post4.tele.dk,usenet2 writes:
>Når man steger ved 130 grader, er man så sikker på at slå evt.
>salmonellabakterier ihjel?

Netop den lange stegetid gør at anden bliver gennemvarmet. Når kød
skifter farve er det gennemstegt og salmonellabakterierne er døde.

col...@fjernimage.dk (H. Olesen) writes:
>Men øhhh......hvordan finder jeg ud af, hvad der er brystsiden og hvad
>der er rygsiden?

Det er stort set umuligt at tage fejl, men for en sikkerheds skyld
vingerne sider fast på ryggen, du ved ligesom hos englene :-)

Stig
-Med ønsket om en god jul.

Kate Bille

Dec 23, 1998, 3:00:00 AM12/23/98
Gumpen sidder fast på rygsiden !

Kate Bille
;-) God jul

H. Olesen skrev i meddelelsen <3689401d...@sunsite.auc.dk>...
>On Tue, 22 Dec 1998 16:53:20 +0100, Stig_B...@online.pol.dk (Stig
>Bergmann) wrote:
>
>(snip god forklaring, tak :)

>Men øhhh......hvordan finder jeg ud af, hvad der er brystsiden og hvad
>der er rygsiden?
>

>--
>M.v.h.
>H. Olesen
>Ved email fjern ordet "fjern" fra min email adresse

Gitte Larsen

Dec 23, 1998, 3:00:00 AM12/23/98
Stig Bergmann skrev :

>Læg anden på bradenpanden, fuglen skal vende brystsiden

>nedad. Lad den stege i en 130 grader varm ovn i 4 timer. Vend
>derefter dyret om og lad det stege færdig i 2 timer.

>Den er nu så mør at den knapt skal parteres.

Lyder godt..
Jeg har både en and 3200 gr. + 2500 gr. svinekam der skal
tilberedes samtidig.

Kan det lade sig gøre med samme temperatur (130) ?
Og hvor længe skal svinekammen så stege ?

Mvh
Gitte Larsen

Brian Møller

Dec 23, 1998, 3:00:00 AM12/23/98
Hej Jan!

Bakterier og deres kim dør ved ca. 120 C +/- 2 C. Så det skulle ikke være
noget problem.

Det er blandt andet det man bentter sig af når du får dåsemad der er
langtidsholdbart. Her bliver det "kogt" i dåsen ved ca. 125 C.

Mvh
Brian