Kartofler inn or out

;o)-max

Kartofler er blevet kostbare. Avlerne investerede mange penge
i markedsføring, i kølvandet på forskernes konklusion at kartofler
ikke er skide sundt. Branchen hyrede så deres egne eksperter, der
påstod at kartofler nærmest var super food, spækket med C vitaminer,
og hvis man kogte dem al dente så var der gode fibre, hahah. Fanme om
ikke de mente danskere skulle spise halvrå kartofler. Jeg har ikke noget
problem med rå gulerødder, jeg er nærmest afhængig af rå blomkål og
hvidkål. Men en kartoffel, det er grøntsagernes hvide brød, Selv i
Indien hvor 90% spiser delvist vegetarisk, er kartoflen ikke populær,
og de dyrker kartofler, der er mindst lige så gode som de bedste danske,
nye kartofler man bare kan smutte koge og servere med smør, det gider de
ikke spise. De gør som alle fornuftige mennesker, de laver chips og
fritter og dypper dem i dejlig mayo.

Jeg har lidt det samme problem med markedsføringen af rugbrød, ægte
rugbrød, ikke det brune hvedebrød, der ligner rugbrød. Det er lidt
som en kartoffel, der skel fedt pålæg på, det kan være så enkelt som
tre stjernet spegepølse, det kan være Stryns, eller hvilken som helst
dansk klasiker, som alle sammen smager bedre med en stor klat mayo eller
remulade. Rugbrødet fejler ikke noget, bortset fra det smager af pommern
til uden alt det goe ovenpå.

Hvordan har i det selv med kartoflen, er det nakkekam, sovs og
kartofler, der kan lokke ungerne hjem til middag, eller er lykken
en portion Meyer butter chicken fra supermarkedets køledisk

weis

On 20-Jan-20 10:58, ;o)-max wrote:

> Hvordan har i det selv med  kartoflen, er det nakkekam, sovs og
> kartofler, der kan lokke ungerne hjem til middag, eller er lykken
> en portion Meyer butter chicken fra supermarkedets køledisk

Jeg har det glimrende med kartofler, hvad enten de er kogte, bagte,
mosede, brasede, råstegte, røsti e.lign. Ikke alle sorter er lige gode
til alle tilberedninger.
De krydres som regel, men det gør mit kød og mange grønsager også.

Stegt flæsk med kogte kratofler og persillestuvning kan godt lokke min
datter hjem.

Meyer butter chicken fra køledisken har jeg aldrig prøvet, så jeg kan
ikke udtale mig om hvorvidt det er lykken.

Martin Larsen

On 20/01/2020 10.58, ;o)-max wrote:

> Rugbrødet fejler ikke noget, bortset fra det smager af pommern
> til uden alt det goe ovenpå.

Så spiser du det forkerte rugbrød. Jeg har netop spist endeskiven af min
kones nybagte (fra i går) rugbrød, og jeg guffede den som dem var. Lækkert!

> Hvordan har i det selv med  kartoflen, er det nakkekam, sovs og
> kartofler, der kan lokke ungerne hjem til middag, eller er lykken
> en portion Meyer butter chicken fra supermarkedets køledisk

Når du nævner kartofler tænker jeg snarere på alu gobi hvis det skal
være indisk, eller en god gang massaman curry hvis thai. Sidstnævnte har
vores otteårige datter efterspurgt, og vi får det på fredag. Men
hjemmelavet.

Hun elsker kartofler i alle afskygninger mens vores 12-årige ikke kan
lide kartofler udover pommesfrites eller chips!

;o)-max

On 20-01-2020 17:22, weis wrote:

> [...]
> til alle tilberedninger.
> De krydres som regel, men det gør mit kød og mange grønsager også.

Lige nu kan jeg kun tænke på skipperlabskovs - det må være vejret.
Ja det der med kartoffelsorter, den har jeg fattet. Min ældste kammerat,
som normalt er en fredelig herre, flyver op i loftet, hvis jeg har købt
flest og billigeste kartofler, de kan ikke bruges til knoedler. De SKAL
være gamle, så er det vel bare at lade dem stå, mens vi drikker en øl,
ingen grund til at smække med døren over en sæk kartofler.

> Stegt flæsk med kogte kratofler og persillestuvning kan godt lokke min
> datter hjem.

Det kan vi jo ikke skændes om, men det er første gang jeg har hørt
stuvning i den forbindelse.

> Meyer butter chicken fra køledisken har jeg aldrig prøvet, så jeg kan
> ikke udtale mig om hvorvidt det er lykken.

Så er vi to, der ikke har smagt den, jeg må tage mig sammen. Jeg har
bare en fornemmelse den slet ikke matcher den jeg fik i 1995 i Panaji, suk.

;o)-max

On 20-01-2020 21:22, Martin Larsen wrote:

> Så spiser du det forkerte rugbrød. Jeg har netop spist endeskiven af min
> kones nybagte (fra i går) rugbrød, og jeg guffede den som dem var. Lækkert!

Wow - en kone der bager rugbrød

> [...]
>
> Hun elsker kartofler i alle afskygninger mens vores 12-årige ikke kan
> lide kartofler udover pommesfrites eller chips!

Det er dejligt at høre at de små er til de store indiske smage og dufte.
Masssaman er ikke almindelig i nordøst hvor jeg mest bor, og de fleste
kartofler hedder Lays. Tilgengæld har vi noget jeg kunne forestille mig
dine døtre, kunne få meget sjov ud af, sticky rice. Det er lidt af et
projekt, men det er det værd. Det vender op og ned på alt man troede man
vidste om ris. Smagen kommer fra dyppelsen eller prøv, Laab Moo med
masser af aromatiske blade og sprød rå hvidkål mfl rå grøntsager. Det
smager bedst når man sidder på gulvet. Hvis man ikke er til gris kan
andet kød bruges, ikke ret meget, det er 70% vegetar men på en finurlig
måde, som meget mad med rod i Indokina. Jeg sagde til min datter det
smagte bedre end slik, nu er hun selv mor, spændende om den funker igen.
Jeg kan stadig ikke fatte, små børn lærer at elske chili, men det er ret
cool.

weis

On 21-Jan-20 16:38, ;o)-max wrote:

> Det kan vi jo ikke skændes om, men det er første gang jeg har hørt
> stuvning i den forbindelse.

= meget persille til meget lidt sovs.
Sådan kan vi lide det.

Martin Larsen

On 21/01/2020 17.07, ;o)-max wrote:

> Masssaman er ikke almindelig i nordøst hvor jeg mest bor

Vi kommer som regel i Chiang Mai og omegn, og her har vi ofte stødt på
massaman. Det betyder egentligt muslims karry (massaman = musliman).

> Tilgengæld har vi noget jeg kunne forestille mig
> dine døtre, kunne få meget sjov ud af, sticky rice.

Det kender vi faktisk godt fra især sticky rice med mango som fås fra
ethvert anstændigt gadekøkken deroppe.

> Jeg kan stadig ikke fatte, små børn lærer at elske chili, men det er ret
> cool.

Jeg tror at små børn er mindre følsomme end de fleste voksne. Da min
yngste datter (den otteårige) var et år eller deromkring, sad hun og
gnaskede syltede jalapenos direkte fra glasset. Senere blev hun mere
følsom, men er stadig god til stærk mad. En af hendes favoritter, ud
over massaman, er and i rød karry!

Dens store på 12 dur slet ikke til chili. Men hun er nok et specielt
tilfælde da hun er født uden lugtesans. Det bevirker at hendes smagssans
tilsyneladende er overudviklet for at kompensere.

Jeg læste for et par år siden i en bog om smag at kanel ikke smager af
noget. Det er 100% duft. Jeg måtte straks lave et videnskabeligt
eksperiment. Jeg gav min datter bind for øjnene og bad hende fortælle
hvad der var på skeen. Jeg sagde intet om hvad det var, ikke engang et
krydderi, kun at jeg lovede hende at det var noget spiseligt.

Hun svarede uden tøven: kanel.

Jeg skrev så til forfatteren som også mente at hendes smagssans måtte
være særligt udviklet. I modsat fald er teorien om kanel forkert!

Min datter har været til speciallæge som mener det er noget neurologisk,
måske at lugtecenteret helt mangler i hjernen. Der er ikke noget galt
med luftvejen eller selve lugteorganet.

--
tv4ever.dk
bedrevejr.dk

;o)-max

On 22-01-2020 10:14, Martin Larsen wrote:

> Vi kommer som regel i Chiang Mai og omegn, og her har vi ofte stødt på
> massaman. Det betyder egentligt muslims karry (massaman = musliman).

Dejligt sted, mange år siden jeg har været der, sidst tog min datter
dertil for at tage nogle kurser, det er mere udviklet end Esan området.

> Det kender vi faktisk godt fra især sticky rice med mango som fås fra
> ethvert anstændigt gadekøkken deroppe.

OK, så har i fundet meningen med livet. Men prøv alligevel sticky rice
i den salte version, den man spiser med hænderne. Det er en fordel de er
lidt størr, ellers ender de let op med klisterris over alt, ikke noget
problem de falder af når de tørrer..

> [...]
> gnaskede syltede jalapenos direkte fra glasset. Senere blev hun mere
> følsom, men er stadig god til stærk mad. En af hendes favoritter, ud

Det gir go' mening, det er ligsom at lære et sprog. Så hvis man ikke
pylrer i begyndelsen, slipper man måske for bøvl senere.

> Dens store på 12 dur slet ikke til chili. Men hun er nok et specielt
> tilfælde da hun er født uden lugtesans. Det bevirker at hendes smagssans
> tilsyneladende er overudviklet for at kompensere.

Ærgerligt, men det er ikke ualmindeligt at unger kompenserer og blir
genier på andre områder.. Det plejede de voksne at sige til mig ;)

> [...]
> hvad der var på skeen. Jeg sagde intet om hvad det var, ikke engang et
> krydderi, kun at jeg lovede hende at det var noget spiseligt.

Det trick kan i optræde med - hoho ;)

> Jeg skrev så til forfatteren som også mente at hendes smagssans måtte
> være særligt udviklet. I modsat fald er teorien om kanel forkert!

Jep, det standard svar har jeg selv brugt. Du kender typen der
står foran et abstrakt kunstværk og udbryder, det ku min søn male
bedre, jamen så behøver de ikke spare op til pensionen, hva.

> Min datter har været til speciallæge som mener det er noget neurologisk,
> måske at lugtecenteret helt mangler i hjernen. Der er ikke noget galt
> med luftvejen eller selve lugteorganet
Havregrynskugler eller rosenkål til fødselsdags festen - ? Jeg kendte
engang en der ikke kunne spise runde ting, som grønærter, jeg tror det
holdt hele livet, men gulerodsternene i den italienske salat var ikke
noget problem, han blev vidst godt gift med en psykolog.

;o)-max

Det lyder fint, har bare ikke hørt om det før

Martin Larsen

On 22/01/2020 17.01, ;o)-max wrote:

> Jeg kendte engang en der ikke kunne spise runde ting, som grønærter

Og jeg kendte engang en der ikke kunne spise grønne madvarer. Fordi hun
havde penduleret og fundet ud af at det ikke var godt for hende!

--
tv4ever.dk
bedrevejr.dk

;o)-max

On 22-01-2020 18:40, Martin Larsen wrote:

> Og jeg kendte engang en der ikke kunne spise grønne madvarer. Fordi hun
> havde penduleret og fundet ud af at det ikke var godt for hende!

Jaman så er det jo godt flødeboller er brune - life goes on