Kinesiske wok retter hemmeligheden

;o)-max

Henning søgte det specielle kina grill krydderi, jeg ved
ikke om nogle af svarene løste opgaven.

Men jeg er faldet over en teknik, der på engelsk kaldes
"velvet" på dansk fløjl. DER ER FLERE METODER PÅ NETTET.

Den simple, skær kødet i skiver i mundrette størrelser,
strimler er også fint. Drys 1,5 tsk natron over 500g kød,
bland godt lad stå 20-40 minutter i køleskab. Skyl kødet
og tør det godt af inden du bruger det i din wok ret, natron
smager metallisk og skal vaskes af. Nu kan du så marinere
kødet, gerne med maizena/majsmel, som ofte bruges til at
jævne kina sovs. 10 minutter bør være nok.

Brug gerne de billige udskæringer, det er ligsom det der er
fidusen. Okse, kalv, gris, fjerkræ og rejer. Teknikken fungerer
ikke på tykke stykker kød, så du kan ikke bruge den på eks steaks.
Det har vi spildt meget tid på i Thailand, hvor oksekødet er super
sejt.

Man kan ikke bruge bagepulver, det skal være natron. Så skulle
du opnå et resultat, der minder om det du kender fra kina grillen
og restauranter. Indbagte rejer så må du søge en opskrift på
beignetdej, sovsen findes også i mange udgaver.