Sukker er stadig gift

;o)-max

Ivar

> https://www.dr.dk/tv/se/forfoert-af-sukker/forfoert-af-sukker-2/forfoert-af-sukker

Sukker er det vigtigste stof til at føre energi rundt i kroppen.
Din hjerne kan slet ikke fungere uden sukker, så sukker er
på igen måde gift. Men, som med alt andet i et overflodssamfund,
- alt med måde.

Det er trist, hvis alt den snak om sukker får noget til at tro,
at sukker er gift, da der er forhøjet dødelighed blandt dem
der har en kost bestående af lavt kulhydrat- og højt fedtindhold.
Selvom den forhøjede dødelighed ikker er markant, er det da trisk
hvis levealderen går ned i Danmark, fordi nogle tror at sukker er
gift. Medmindre man er vegetar, er kost med lavt kulhydrat- og
højt fedtindhold vejen til et kortere liv.

... ja, ja, internettet er fuld med påstande om sundhed. Så
her er et link til nogle videnskabelige artikler, der underbygger
ovenstående:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2989112/
(beskrivelse af en undersøgelse over 20-26 år på 130.000 mennesker)

;o)-max

On 18-11-2018 22:38, Ivar wrote:

> [...]
> Din hjerne kan slet ikke fungere uden sukker, så sukker er
> på igen måde gift. Men, som med alt andet i et overflodssamfund,

Min hjerne kører på ethanol (joke) - og jeg har ingen problemer med
at læse det du skriver.

> [...]
> gift. Medmindre man er vegetar, er kost med lavt kulhydrat- og
> højt fedtindhold vejen til et kortere liv.

Vi kan ikke ha at folk som dig går hen og blir deprimerede over
at levealderen falder i Danmark, måske er det en trøst at den stiger
i Afrika.

> [...]
> https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2989112/
> (beskrivelse af en undersøgelse over 20-26 år på 130.000 mennesker)

Kunsten er somme tider at forholde sig til den problemstilling der blir
præsenteret og ikke grave eksempler frem som intet har med emnet at gøre.

Jeg er sefølig klar over at jeg igennem tiden har argumenteret for en
alternativ diæt, som i dag populært kaldes LCHF. Men det er ikke emnet
i denne tråd. Så snup du et par vingummier mere og et par colaer, så din
hjerne kan fokusere på det der er er temaet. Det er lidt unfair at
diskutere med en der tror vi spiller amerikansk fodbold og tager bolden
med hænderne, når alle andre spiller europæisk fodbold.

Jeg vil meget gerne diskutere kulhydrater og fedt i en anden tråd, men
denne tråd handler om sukker. Og hvis du er uenig med WHO, så kan det jo
gå hen og blive en spændende diskussion.

Ivar

> Jeg vil meget gerne diskutere kulhydrater og fedt i en anden tråd, men
> denne tråd handler om sukker.

Ja, og sukker er ikke gift.

LCHF er en kamp mod sukker. Udbreder man LCHF vil levealdren
falde.

LCHF er gift.

;o)-max

Men du kan måske forklare hvorfor diabetes 2 og fedme er et
voksende problem, i en periode hvor folk har spist fedtfrit.

Ivar

> Men du kan måske forklare hvorfor diabetes 2 og fedme er et
> voksende problem, i en periode hvor folk har spist fedtfrit.

Jeg har ikke set noget undersøgelser der målrettet var om den
problematik. Men er dit præmis overhovedet korrekt?
Du kunne lige så godt have spurgt "Hvorfor er diabetes 2 et
voksende problem i en periode hvor folk bliver federe og
federe?"

Hvis du har læst populærliteratur om sundhed, vil du have opdaget
at meget bygger på påståede sammenhænge.

Jeg går ud fra at du godt ved at folk bliver fede, fordi optager
mere end de forbrænder.

;o)-max

On 22-11-2018 21:15, Ivar wrote:

> [...]
> Du kunne lige så godt have spurgt "Hvorfor er diabetes 2 et
> voksende problem i en periode hvor folk bliver federe og

Man får lyst til at citere Holberg: "hvorfor drikker Jeppe".
Alkohol har samme lykke påvirkning som sukker. Du kan nægte
det, men du ved det inderst inde godt.

Der er IMO nogle fejl i det program jeg linker til nederst i
dette indlæg. Det er lidt hønen og ægget diskussionen. I programmet
er påstanden at det er fedme der medfører diabetes, men der er evidens
for at det forholder sig omvendt, det er pre diabetes der medfører
fedme. Pre diabetes kan kontrolleres med en diæt.

> Hvis du har læst populærliteratur om sundhed, vil du have opdaget
> at meget bygger på påståede sammenhænge.

Det gør jeg helt ærligt aldrig, men TV programmerne falder ind
under populær oplysning og skal tages med et gran salt.

Omkring sammenhænge, så er det grundlaget for forskning og videnskab.
En af mine helt store helte, fik en Nobel pris, fordi han turde udfordre
konsensus inden for den videnskabelige verden. Han slagtede gåsen der
lagde guldæg, da han beviste at der var en sammenhæng mellem bakterier
og mavesår. Medicinal industrien havde ingen interesse i at helbrede
mavesår, så han stod ret alene og brugte sig selv som forsøgskanin.
Jeg elsker den historie, og der er mange af den slags i medicin historien.

> Jeg går ud fra at du godt ved at folk bliver fede, fordi optager
> mere end de forbrænder.

Jeg sidder lige og ser et program om sukker, jeg håber du ser det,
for det forklarer på en let forståelig måde, hvad noget af det
handler om

Hvis du ikke har tid der midt på dagen så optag dette program på DR2:
https://www.tvguide.dk/programmer/dk/dr2/2018-11-27/15:10/sandheden-om-sukker?popup

Ivar

> Man får lyst til at citere Holberg: "hvorfor drikker Jeppe".
> Alkohol har samme lykke påvirkning som sukker. Du kan nægte
> det, men du ved det inderst inde godt.

Din viden om sukker er absurd lille. Alkohol er gift, der er sukker
på igen måde. Alle dele af din krop har brug for energi, ikke mindst
din hjerne. Sukkeret i dit blod er det brændstof, din krop får energi
fra. Sukkeret i blodet kommer fra din fordøjelse af føde. Alkohol
er gift for din krop. Man kan leve et helt live uden alkohol, men
man dør hvis blodsukkeret bliver for lavt.

> [...]
> for at det forholder sig omvendt, det er pre diabetes der medfører
> fedme. Pre diabetes kan kontrolleres med en diæt.

"Evidens" - så er det lige du skal henvise til noget statestik, eller
reproducerbare forsøg, der underbygger denne "evidens" ellers
tror jeg bare, at vi mærker din påstand som
"VRØVL hentet fra virkelighedsfjern sundhedslitteratur"

Bemærk: sukker er ikke gift, men menneskets trang til sukker og
fedt kan give problemer med fedme i et overflodssamfund.

Ivar

;o)-max

Det er ok, vi blir ikke enige.

Ivar

> Det er ok, vi blir ikke enige.

Det er ikke et spørgsmål om at blive enige, det er spørgsmål om
hvem der bringer udokumenterede påstande.

Det kan godt være, at du vælger de forklaringer du bedst kan lide,
men det bliver de ikke nødvendigvis sande af.

;o)-max

I mangel af bedre går jeg ind for WHO's anbefalinger, jeg vil mene
det er en rigtig god begyndelse. Du kan selv google deres holdning
til sukker.

Ivar

> I mangel af bedre går jeg ind for WHO's anbefalinger, jeg vil mene
> det er en rigtig god begyndelse.

Ja, det er en god start. Pas på at du får det læst ordenligt, så
du ikke moisforstår og tror at fedt er godt og sukker skidt.

;o)-max

Jeg mener jeg har rimeligt godt fat i den goe ende, når det handler
om at vende udviklingen.

Folk skal som du siger spise mindre. Det gøres lettest ved at spise
fødevarer der nedsætter appetitten.