anvendelse Portalupi

erikrn

hej
jeg har fået en lille pølse
vist en italiensk Portalupi
den er dækket af noget hvidt, kridt eller salt
den er sten hård, næsten ikke til at skære af
og også næsten umulig at tygge, selv med gode tænder

hvad bruges sådan en pølse til ? (jeg har ikke en hund)

weis

mon ikke den spises i tynde skiver?
Mange sydlandske pølser er meget fastere end de (alt for) bløde danske.

Carl Alex Friis Nielsen

For bløde ?

I syden anvender man tøring til at gøre pølserne holdbare.
I norden tillader klimaet ikke dette så vi anvender røgning.

Begge processer giver vel ganske udmærkede pølser ?

weis

On 06-Feb-19 17:38, Carl Alex Friis Nielsen wrote:

> For bløde ?

Ja, for bløde for min smag.

> I syden anvender man tøring til at gøre pølserne holdbare.
> I norden tillader klimaet ikke dette så vi anvender røgning.

Nu behøver man ikke længere at lade pølserne hænge i vognporten eller på
høloftet. De kan ældes og tørres i kontrollerede omgivelser, det
tilbyder min slagter for eksempel.
I øvrigt kan man godt tørre ting i på traditionel vis norden, omend det
kan være et problem i Danmark. Tænk fx på klipfisk.

> Begge processer giver vel ganske udmærkede pølser ?

Hver sin smag.
Jeg prøvede at sætte den tørre italienske pølse i perspektiv. Om den er
som den i øvrigt skal være er jo ikke til at afgøre uden at have den i
hænderne.

;o)-max

Jeg købte en masse pølser med hjem fra Tjekkiet, nogle hang
lidt for længe og lidt for varmt og blev over tid alt for hårde
- så mit gæt er, det er det der er sket med din pølse.

Vores pølser er ofte røgede fermenterede og har derfor en ofte en
syrlig smag, som man ikke finder i pølser fra Balkan og Middelhavsområdet.

Den hvide overflade der er på nogle pølser er skimmelsvamp, lignende
den der er på brie ost, den kan sefølig spises, men pølse skindet
er ofte sejt, så ofte fjerner man det.

Ind imellem finder man udmærkede pølser i Lidl, Aldi og Rema 1000,
til omkring 100kr/kg. I udlandet fylder den slags pølser mange mange
hyldemeter, og prøver man en ny hver dag kommer man nok ikke hele
vejen rundt på et år. I Danmark er udvalget ret begrænset, med mindre
man handler i specialbutikker.

Men giv tilbudspølserne i de tre nævnte supermarkeder en chance.
Tynde skiver som tappas, eller bare bid af den fra en ende af,
som man ville gøre med jerky. Imo dur de slet ikke på rugbrød..
De er tilgengæld goe på frisk baguette. Det er jo en smagssag,
hvis man er glad for den trestjernede med remulade og ristede løg,
så skal man lige lære en anderledes smag at kende :)

Mon ikke du kan hænge dit lille pølse i et træ, til stor glæde
for fuglene her i de kolde måneder.

;o)-max

On 06-02-2019 14:05, erikrn wrote:
Tænkte hvordan det så er gået, om du har brugt mit tip,
og prøvet nogle flere middelhavs pølser. Netto har haft
en ok spansk på tilbud, Aldi en klassisk Ungarsk og Lidl
en nok ikke original parma pølse, blød og relativ fedfattig.
Smag er en smags sag, men det ku da være sjovt hvis den flyttede sig.