Direkt zur ersten ungelesenen Nachricht

Herluf Holdt, 3140

ungelesen,
05.10.2005, 01:57:0805.10.05
an
"Hvidkålsbudding med mos og tyttebær"

Det var "dagens ret" på Sundkroen på Helsingør Station i går.
Tænk, jeg vidste ikke hvad det var, selvom jeg netop har rundet
de tres, og ikke mindst - selvom jeg er født sønderjyde. Flovt!

Nå, men jeg spurgte så hvad det var - fik en velvoksen portion
og blev glædeligt overrasket. Det smagte *herligt*, men jeg måtte
cykle de ti kilometer hjem til Skibstrup i *meget* roligt tempo.

Nu kommer mit spørgsmål:
Er hvidkålsbudding virkelig en sønderjysk ret? Den er ikke nævnt
under "egnsretter" på http://www.synnejysk.dk/>
men ved googling kommer der mange hits, som siger at det er en
sønderjysk ret. (Tjeneren på Sundkroen mente at det var en svensk
ret).

P.s. Ordet "budding" i navnet på retten havde nær holdt mig væk :·)

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Herluf Holdt, 3140

ungelesen,
05.10.2005, 02:01:4105.10.05
an
Die Nachricht wurde gelöscht

es

ungelesen,
05.10.2005, 05:11:5505.10.05
an
Hvad var det så for en ret?

I Frk Jensens kogebog (i min gamle udgave fra 70'erne) er der opskrift
på hvidkålsbudding. Den svarer 100% til en ret min bessemor var god
til, nemlig "farsgratin". Hun stammede ikke fra sønderjylland, men fra
Horsens.
Princippet er kogt hvidkål lagt lagvis med en god hjemmerørt og ikke
for fast fars, smagt til med muskat. Godt lag rasp øverst, lidt
smørklatter. Det hele ryger i ovnen ved (vistnok) 180 gr en times
tid.
Det er vel i virkeligheden et variant af "fyldt hvidkålshovede" og vel
også i familie med "kåldomere". (Også et fantastisk ord).

hilsen Esther

Pernille Lauridsen

ungelesen,
05.10.2005, 06:33:1305.10.05
an

> Nu kommer mit spørgsmål:
> Er hvidkålsbudding virkelig en sønderjysk ret? Den er ikke nævnt
> under "egnsretter" på http://www.synnejysk.dk/>

Som tilflytter, har jeg selvfølgelig været inde og kigge på siden, og også
lært en del.
Men ikke alt hvad der står under "Egnsretter" skal man vist tage til
troende.

For eksempel Ruskumsnusk:
Frisk pasta?
Mornay sauce?
Chili?
Og ikke mindst "Hatting mini baguettes med hvidløg"????

Ikke just ingredienser jeg forbinder med et sønderjysk almuekøkken.

Men for ikke at være alt for OT: Du har gjort mig nysgerrig nu, så mon ikke
hvidkålsbudding også skal afprøves?

VH Pernille

Max

ungelesen,
05.10.2005, 06:38:1505.10.05
an
Hej

>Princippet er kogt hvidkål lagt lagvis med en god hjemmerørt og ikke
>for fast fars, smagt til med muskat. Godt lag rasp øverst, lidt
>smørklatter. Det hele ryger i ovnen ved (vistnok) 180 gr en times

Ja, minder mig meget om det konen laver, der kommer bare
lidt revet ost under raspen, det kaldes "ost på og ind i ovnen".
Vi er også opvokset i det midtjyske.

>også i familie med "kåldomere". (Også et fantastisk ord).

Hedder det ikke "Kåldolmere" ?

Mvh Max

Inger Pedersen

ungelesen,
05.10.2005, 06:40:5305.10.05
an

"Herluf Holdt, 3140" <herlufho...@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Nu kommer mit spørgsmål:
> Er hvidkålsbudding virkelig en sønderjysk ret?

Jeg kender retten fra min barndom i Midtjylland - men kan ikke finde den i
nogen af mine kogebøger.

Hilsen Inger

Villy Erichsen

ungelesen,
05.10.2005, 09:57:1405.10.05
an
In article <43436c83$0$171$edfa...@dtext02.news.tele.dk>, Herluf
Holdt, 3140 <herlufho...@privat.dk> wrote:

> [...]
> men ved googling kommer der mange hits, som siger at det er en
> sønderjysk ret. (Tjeneren på Sundkroen mente at det var en svensk

Det er skam en sønderjysk ret.
Snittet, kogt hvidkål og frikadellefars kommes lagvis en smurt
buddingform - med tap og låg. (kan købes hos isenkræmmere i det
sønderjyske).
Start og slut med hvidkål - skal koges i vandbad en times tid.
Sørg for at formen er fyldt godt ud - så er det nemmest at vende
indholdet ud på et serveringsfad.
Væsken hældes fra og spædes med mælk, jævnes og smages til med salt,
peber og lidt revet muskatnød.
Serveres med kogte kartofler og ikke andet.
Det er den originale opskrift fra min familie i Tinglev, Rens og
Kliplev.
De ovnbagte versioner man kan Google sig frem til smager da udmærket -
men slet ikke som den originale.
Opskriften er her:http://www.dr.dk/p3/jul/egnsret-22.asp
Dog er her snydt med formen . men det går vel an i mangel af bedre.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Herluf Holdt, 3140

ungelesen,
05.10.2005, 10:54:4105.10.05
an
Villy Erichsen skrev:
Herluf Holdt, 3140 wrote:

> [...]

> Opskriften er her: http://www.dr.dk/p3/jul/egnsret-22.asp
> Dog er her snydt med formen . men det går vel an i mangel

*Tak til dig og alle jer andre* for alle svarene.

Jeg har kigget i "Carla Meyer" og i "Dansk Husmoder Leksikon",
og opskrifterne på "Hvidkaalsgratin" ligner meget den sønderjyske.
Også her er der valgfrihed mellem "vandbadsmetoden" og den
"ovnbagte". (Det var den "ovnbagte" jeg fik i går).

Men "Gammeldags hvidkål" fra den "synnejyske jemmesie"
kender jeg. Det er ikke allerværst. :·)

--
'rluf :·)

Jørgen Hess

ungelesen,
05.10.2005, 12:41:4505.10.05
an

"Pernille Lauridsen" <p...@praxis-it.nospam> skrev i en meddelelse
Ruskomsnusk/ruskumsnusk.
Som jeg kender det en lollandsk ret. Egentlig mælkeærter, men her med de
allerførste spæde ærtebælge om foråret.

Og så eksisterer ordet sikkert i hundrede af andre betydninger.

mvh
Jørgen

Leif Christiansen

ungelesen,
14.01.2022, 11:59:3414.01.22
an
On Wednesday, 5 October 2005 at 17:41:45 UTC+1, Jørgen Hess wrote:

> [...]
> allerførste spæde ærtebælge om foråret.
> Og så eksisterer ordet sikkert i hundrede af andre betydninger.

Joergen Hess skriver: Er hvidkålsbudding virkelig en sønderjysk ret? Den er ikke nævnt under "egnsretter" på http://www.synnejysk.dk/>

Jeg har kikket paa http://www.synnejysk.dk/ og hvad er naevnt er Hvidkaalbyttel som er det samme som Hvidkaalbudding.

MVH Leif
0 neue Nachrichten