Aftensmad på 15 minutter?

Kurt Hansen

For tiden er der fokus på danskernes madvaner og der er angiveligt en
klar tendens til at vælge kartofler fra.

Det skal jeg ikke forholde mig til, men at folk åbenbart prioriter
arbejde og børn på bekostning af ordentligt tillavede måltider, kan jeg
godt blive rystet over. I frankrig, Italien, Belgien og andre eksotiske
steder, går en stor del af husholdningsbudgettet til indkøb af gode
råvarer og tilberedning af samme.

Hvad skal der til for at vende udviklingen?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

;o)-max

Kender ikke meget til Belgien, bortset fra deres fantastiske
moules frites, livet blir ikke bedre. Den ret kan laves på
15 minutter.

Omkring Italien og Frankrig, så tror jeg det hænger sammen
med en tættere knyttet familiestruktur. Så jeg mener ikke man kan
lave en direkte sammenligning. Danskere lever mere individualistisk,
med meget brug af institutioner fra fødsel til alderdom.

Jeg har haft studerende fra middelhavslande, som kokkererede meget,
og dem fra nord og øst Europa gør ofte ligsom danske unge, færdigretter,
takeaway og smørrebrød foran computeren.

Carl Alex Friis Nielsen

On 28-11-2018 13:26, Kurt Hansen wrote:
Kartofler kan sagtens koges på under 15 minutter - brug trykkoger.

;o)-max

On 11-12-2018 19:14, Carl Alex Friis Nielsen wrote:

> Kartofler kan sagtens koges på under 15 minutter - brug trykkoger.

De fleste foretrækker skrællede/pillede kartofler. Så blir det sku
svært at holde sig inden for 30 minutter, selv med trykkoger. Og man
skal kende sin trykkoger ret godt for at ramme rigtigt, med mindre
man koger til mos.. Men godt forsøgt Carl Alex :)

Mine tidlige år i Indien, opdagede jeg at de brugte glimrende helt
nu opgravede kartofler i deres karry retter. De så helt fjollede
ud da jeg bad dem om bare koge og servere dem med en klat smør,
den skandinaviske delikatesse gav slet ingen mening for dem ;)

De har masser af kartofler i Indien, og de er billige, men de står
ikke højt på livret listen. Der betragtes den retteligt som en lav
ernæringshold knold, man bruger til snacks, somosa og chaat og
meget begrænset i et måltid.

Og der er jeg enig, det er den mindst ernærings rigtige knold når
man sammenligner med andre rodfrugter, det er også den mindst
smagfulde, den kræver masser af sovs/fedtstof og salt. Og så er
den ikke længere så uskyldig. Jeg forstår godt hvorfor folk vælger
den fra.

Og jeg forstår også hvorfor industrien slår knude på sig selv for
at få kartoflen til at lyde sexet - det blir den bare aldrig, den
hører til i junk food kategorien, chips og fritter, der stråler den
tilgengæld ;)

ASKF

Kartofler er den mest energirige ernæringskilde i forhold til vægt.

Der kastes mange penge efter avlsarbejde og skabelse af gmo varianter,
så kartoflesorter kan afløse ris i sydøstasien.

I nødhjælps pakker har der været tradition for at bruge ris som
hovedernæringskilde, men i dag er der mange som advokerer for helt at
skifte til kartoffelpulver.
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

;o)-max

On 28-12-2018 23:55, ASKF wrote:

> [...]
>
> I nødhjælps pakker har der været tradition for at bruge ris som
> hovedernæringskilde, men i dag er der mange som advokerer for helt at

Jamen så er den problematik vel løst, kartoflen overlever.
Lidt som ensomme gamle mænd rejser den ud til østen og finder
sig en ung kæreste. De elsker chips og frites ude i asien.
som man siger de levede lykkeligt til deres dages ende..;)