Vilhelm Gross

Torben

Hej

Er der nogen, der kender noget til en Vilhelm Gross? Jeg er ved et tilfælde
(oprydning) faldet over en af hans bøger 'Den gule by' og har forgæves søgt
på nettet efter mere om forfatteren.

Der er kun meget lidt om ham. Han har skrevet en enkelt krimi, nogle
hørespil mv. Og så har han modtaget et par priser.

Er der nogen der har kendskab til ham og som måske har et billede eller
lignende. I de opslagsbøger, jeg selv har derhjemme, er han slet ikke nævnt!

mvh Torben Ringsø

Herluf Holdt, 3140

Torben skrev:

Han er omtalt i "Vor Tids Leksikon" (fra 1950) med et lille portrætfoto.

Forfatter, født 1885 [...] romaner, noveller, skuespil og hørespil. [...]
Ved den store konkurrence 1946-47 opnåede Gross førstepræmie med
hørespillet "Kundskabens Træ".

Hvis du ikke finder mere om ham, kan jeg skrive hele opslaget af.

--
Herluf

rin...@gmail.com

Herluf Holdt, 3140 wrote:
> [...]
> hørespillet "Kundskabens Træ".
>
> Hvis du ikke finder mere om ham, kan jeg skrive hele opslaget af.

Det kunne da være interessant at vide mere om forfatteren. Hvis du
gider?

Det kunne få mig til at tænke over hvormange miskendte prisvindende
forfattere, store eller små - der i tidens løb er blevet overset og
glemt. Faktisk har jeg været ude for flere gange tidligere. I en
bogkasse i Århus fandt jeg for år tilbage en roman af en Francis
Walter, Diplomaternes spil fra 1960. Også en prisvinderbog og rent
faktisk en rigtig god sag!

Torben

Herluf Holdt, 3140

Torben skrev:

> [...]
> år tilbage en roman af en Francis Walter, Diplomaternes
> spil fra 1960. Også en prisvinderbog og rent faktisk en

Her er opslaget fra "Vor Tids Leksikon" (1950):

*Gross, Vilhelm,* forfatter, født 1885. Hans
forfatterskab, der indlededes i begyndelsen af
1920'erne, omfatter både romaner, noveller, skuespil
og hørespil. Et par af skuespillene er opført på
Arbejdernes Teater. I løbet af en snes år har
Statsradiofonien udsendt over 30 hørespil af Gross,
dels historisk biografiske (»Traadene synger«,

konkurrence 1946-47 opnåede Gross førstepræmie

med hørespillet »Kundskabens Træ«. Sikker sans
for det dramatisk effektfulde, mere end egentlig
digterisk flugt, har placeret Gross blandt de førende
danske hørespilforfattere.

Vilhelm Gross døde i 1965.

Link:
http://www.sherlockiana.net/DKA/HBH/forf-artikl/gross.htm

http://www.litteraturpriser.dk/aut/gv.htm

Her er et link til billeder af et par bogforsider:
<
http://images.google.dk/images?hl=da&q=%22vilhelm%20gross%22&btnG=S%C3%B8g&lr=&sa=N&tab=wi

--
Herluf :·)

rin...@gmail.com

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> Her er opslaget fra "Vor Tids Leksikon" (1950) ...

Jeg kan altså samlet notere ham for udgivelserne:
1. Naverhistorier (1926/53) - historisk biografi
2. Jernets Søn (1926) - roman
3. Den gule by (1933) - roman
4. Bølgelængde Nul (1933) - krimi
5. Den evige Kværn (1933) - skuespil
6. Den sorte Kunst (1940) - hørespil
7. Nyboders drenge (1956) - roman

Og om forfatter skriver P.J. Snare 1994 (linket www.sherlockiana.net)

tuxe...@gmail.com

Jeg faldt over denne side, da jeg skulle finde noget om Vilhelm Gross. Jeg har et par breve fra ham skrevet til min farfar Morten Christian Ladegaard. De vandrede sammen ned gennem Europa i 1907. Jeg har renskrevet brevene, da jeg er ved at samle nogle gamle breve fra min familie i en lille bog. Han filosoferer meget i brevene - hvis du eller Torben er interesseret , kan jeg vedhæfte et par filer til Jer med et par breve fra ham - Venligst Lise Tuxen

Herluf Holdt, 3140

tuxe...@gmail.com skrev:

> [...]
> Han filosoferer meget i brevene - hvis du eller Torben er
> interesseret , kan jeg vedhæfte et par filer til Jer med et

Hej Lise Tuxen
Ja tak, jeg vil meget gerne læse nogle beretninger om/fra
et par rigtige "navere" i Europa i 1907.
Min e-mail: herlu...@privat.dk
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt